Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Daikin pump - Supernöjd med Julapumpen  (läst 585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mcr108s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Daikin pump - Supernöjd med Julapumpen
« skrivet: 18 november 2023, 11:51:36 »
Har haft problem som först märktes för ett Ã¥r sen, dÃ¥ var pumpen knappt 3 Ã¥r och har 5 Ã¥rs garanti. Reparatör har varit här tvÃ¥ gÃ¥nger, senast i vÃ¥ras, dÃ¥ hävdades att det kunde vara läckage i innedel, att det skulle varit en modell med känt fel, sÃ¥ det byttes och sedan dess har det väl till synes funkat ok, men det är ju pÃ¥ vintern sakerna prövas.  Det är runt -15 till -20 nu.

Men det verkar vara samma problem som kvarstår rent effektmässigt och kanske i alla temperaturer men då mindre märkbart, att enheten inte går tillräckligt effektivt, vilket jag märkt lite allmän uppgång i elförbrukning. Men det blir tydligast när temperaturen droppar under -10 och enheten bara fiser ut lite värme. Då för ett år sen kom till sist felmeddelande om låg köldmedienivå. Inget sådant felmeddelande idag dock.

Nu vet jag inte vad den hÃ¥ller pÃ¥ med, den frostar inte igen (vilket hände relativt omgÃ¥ende förra Ã¥ret) utan snarare helt utan frost nu men driftsperioden ser ut som följer: 20 min innedelen drift pÃ¥ lägsta eller näst lägsta fläktnivÃ¥ och knappt nÃ¥gon värme   (vägrar gÃ¥ högre) sen 10-15 minuter stopptid där uteenheten verkar avfrosta trots att det inte finns nÃ¥gon tillstymmelse till frost.

När enheten är i 20 min driftläge drar den ändå runt 7 amp som den alltid gjort. Sen runt 2 amp i avfrostningsläget. I värmeeffekt ger den betydligt mindre än ett 1 kw element som jag nu ersätter den med för att hyfsat hålla temperaturen.

Jag har dessutom en Jula luftvärmepump nu att jämföra med i en annan del av samma hus, så i princip allt lika gällande yttre förhållanden. Jula pumpen är lite mindre, drar 5-6 amp som mest men den går hur bra som helst och värmer dessa rum till 21 grader när det är ned till -30 ute. Den behöver inte heller avfrosta lika ofta, kanske varannan timme. Så nu när Daikin inte ger nåt att tala om är det Julapumpen och 2x1kw element som värmer huset, så det är inga jättebehov egentligen. Daikinpumpen borde enligt spec klara det även om det är en dålig planlösning, därav komplementpumpen. Men om Dakinpumpen skulle gå som Julapumpen skulle det räcka gott och väl.

Eftersom reparatören inte lyckats hitta något fel än undrar jag om det finns expertis på forumet som kan hjälpa mig leda reparatören och Daikin rätt i detta. Tänker särskilt utifrån symtomen här att inte byggs nån frost, korta driftsintervallet, drar full effekt och ger ingen motsvarande värme för den effekten ens.

Och underpresterar Julapumpen kanske faktor 4-5. Det är väl typ samma 4-5 faktor prisskillnad så man kan säga Julapumpen nu är 10 ggr bättre än Daikinpumpen. Just nu är jag så trött på alla problem med den och så nöjd med Julapumpen att tänker bara slita ut Daikin och sätta in en till Jula istället. Men inte ens ta bort får man ju göra själv.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Daikin pump - Supernöjd med Julapumpen
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 08:19:30 »
MÃ¥ndagsexemplar eller
måndags tekniker...
Tyvärr så gäller inte daikins support slutkund annars hade jag gått rätt på de
Men prova att skriv en reklamation till daikin och var beredd att driva detta rättsligt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med Daikin pump - Supernöjd med Julapumpen
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 09:15:35 »
Läckaget i innerdelen brukar synas som en liten mörk oljehinna längst uppe till vänster om du plockar ut dammfiltren och kikar.
Det är en kontroll du kan göra själv.
Det låter ju som gasbrist om den inte levererar värme.
Kompressorerna brukar det sällan vara nåt fel på, vi har aldrig haft ett kompressorfel efter 6 år av installationer.
Sonen säger att det är enklare att kolla trycket i kyldrift för att se om det är gasbrist.
Men det behövs ju ändå erfarenhet av driften vid olika temperaturer för att veta vad som är normalt.

I värsta fall byttes bara innedelen för att det är "standardfelet", men i verkligheten kanske det är läckage i en koppling eller liknande - och då kommer du ju att få samma fel igen.

Vet du om han tömde maskinen på gas senast, och fyllde på ny gas genom att väga hur mycket han fyllde?
En oseriös installatör kanske annars bara "sparade" det som var kvar och toppade upp med mer gas tills trycken såg normala ut. (Det funkar inte)
« Senast ändrad: 21 november 2023, 09:17:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Daikin pump - Supernöjd med Julapumpen
« Svar #3 skrivet: 22 november 2023, 10:07:02 »
iom att det bara är en serviceport så kan du bara veta om det är rätt mängd i maskinen när du kör kyldrift.
om det är tokdåligt med "gas" kommer den inte upp i tryck (värme) när man mäter och den kommer troligen att takta ner kompressorn pga för hög hetgas, för att slutligen ställa en felkod.
Man kan mäta tempen på rören med k-givare samtidigt och få ett hum om underkylningen i värmedrift men det förutsätter att expansionsventilen är fullt öppen och maskinen inte går på dellast.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Problem med Daikin pump - Supernöjd med Julapumpen
« Svar #4 skrivet: 04 december 2023, 22:12:14 »
Kan vara en mÃ¥ndag installation med en knäck pÃ¥ ett rör. Utedelen gör värme som inte kan användas.  Den gör ju nÃ¥got om den drar 6A sÃ¥ är den troligen inte tom pÃ¥ gas. Och den frostar inte igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!