Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig reglering !  (läst 1950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Konstig reglering !
« skrivet: 14 februari 2007, 12:50:03 »
Jag har en E9CKP5 som beter sig lite lustigt just. Tycker att den tillförda effekten, 665W är för hög i förhållande till temp på ingående luft. Följande värde mätta igår kväll:

Utetemperatur: 0
Börvärde: 23
Rumpstemp: 22
Temp ingående luft: 26
Temp utgående luft: 42

Det som får mig att bli lite konfunderad är att pumpen inte drar ner effekten när jag eldar i kakelugnen. Instället börjar pumpen gå on/off istället. Ändrar jag börvärdet till 22 resp 24 grader händer inget(tillförda effekten konstant) förrutom att det blir kortare resp längre gångtid mellan on/off perioderna. Ökar jag börvärdet till 25 istället ökar den tillförda effekten. När det är några plusgrader ute går pumpen alltid ned på effekter runtomkring 400W vid eldning. Pump och kakelugn sitter en bra bit ifrån varandra på bottenvåningen. Förmodligen kan jag få minskad on/off effekt om jag riktar luftflödet mer rakt ut i rummet och ökar fläkten från läge 3 till 4. Fast jag vill inte ha fläkten på fyra eftersom lagerna i fläktmotorn börjar ge sig och ger ifrån sig ett irriterande vinande ljud.

Det var dimmigt ute i går kväll, säkert bra värmepumpsväder eftersom den knappast inte behöver avfrosta. Testade att köra på 30 graders börvärde, fläkten på femman. Då levererade pumpen 52 grader ut och det verkar väl okej vid 0 grader ute.
Kan det vara någon tempgivare som börjar ge sig eller är fenomenet helt normalt. Tacksam för en förklaring.

Mvh / Niclas

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Konstig reglering !
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 17:04:14 »
Har du testat "Auto" på fläkten? Kan möjligen lösa ditt problem.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Konstig reglering !
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 18:09:01 »
Jag funderar till våren att testa Panasonic E9:s förslag, slå över fläkten på auto! (har den nästan alltid på 5:an annars)
Tycker mig åxå märkt en viss oförmåga på min E9(DKE visserligen) att kräla ner riktigt lågt i inmatad effekt när värmebehovet är lågt eller när kraftig TS finns.

Känns litegrann som du beskriver E9:an, miin reglerar fint ner till ca 400W in, sen börjar den gå on/off istället för att slira ner ytterligare (som den kan, jag vet!!!! har nog sett den i enstaka tillfällen tugga på 120W).

Jösses dock vilken varm inluft! 26?! och börvärdet 23, wow. Du borde kanske experimentera med att mata pumpen med svalare luft?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Konstig reglering !
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 18:27:08 »
Min E12DKE tuggar alltid pÃ¥ mellan 100-120W när jag  eldar....av  det  är  mellan 30-50W värmekabeln...självreglerande  har  inte  provmätt den vid  olika  temp ute.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Konstig reglering !
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2007, 20:43:32 »
Förmodligen blir allt bättre nästa höst.Köket där E9:an sitter är enda rummet på bottenvåningen där golven inte är isolerade.Kallaste rummet på bottenvåningen. Det drar lite här och där vilket gör att temperaturen är lägre än i de andra rummen. I stora rummet (45 m2) där den nya kakelugnen finns ( + den nya Sanyo 123:an) är det alltid ett par grader varmare ca (25-26 grader efter eldning). Skall sätta in fläktar ovanför dörrposterna vilket kommer att resultera i att E9:an knappast behöver gå om det är över 0 grader ute. Just nu är det svårt att få ut den varma luften från kakelugnen. Sanyon stöttar bara lite när kakelugnen håller på att svalna av lite. Det är ett gammalt hus jag har. Byggt 1926, den förre ägaren brassade av 35-40000 kwh/år. Nu när vi har 2 pumpar, en ny kakelugn så hamnar vi väl på ca 16500 kwh. Huset är på 197 m2, 3 elraddar går konstant på ovanvåningen. Dessutom värmer jag 25 m2 biyta till 17 grader med elelement samt två avfuktare som går konstant. Ganska bra tycker jag. !!!


Mvh / Niclas

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Konstig reglering !
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2007, 20:36:36 »
Har du fått ordning på pumpen än, hur länge har du haft den i drift?
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Konstig reglering !
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2007, 12:15:29 »
Jodå !

Nu fungerar pumpen som den ska igen. Förmodligen hade det med utetempen att göra att den inte drog ner effekten vid eldning. Pumpen är inne på sitt fjärde år nu !!

/ Niclas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!