Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det nÃ¥gon som är nöjd med sin Jula eller Foma Juft/Vatten VP?  (läst 4577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bloaja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Har en Jula VP L/V som inte ger den effekt som utlovades se mina ifyllda mätpunkter på bilaga.
Jag har en diskussion med Jula om rätt och fel, jag har tvingats installera flödesmätare, temperaturgivare och föra statistik. Jag har konstaterat att jag har bäst COP vid full effekt, vid 0 grader sjunker COP frÃ¥n 1,9 till 1,5 när effekten minskar till 2/3.  Effekten är ca 75% av utlovad, jag tycker inte att detta är ok och tänker kontakta en konsumentvägledare.   :'( Av inslagen pÃ¥ detta Forum ser jag att jag inte är ensam om att vara missnöjd men nu undrar jag har jag ett dÃ¥ligt exemplar finns det exempel pÃ¥ pumpar, Foma och Jula, som fungerar enligt specifikation?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur många VP-anläggningar har den COP som har utlovats? Det finns nog en anledning till att inte tillverkarna stoppar in energimätare som standard i pumparna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
dom flesta bergvärmepumpar har väl den COP som utlovas när man tittar på diagrammet inkluderande cirkulationspumpar. Vid indikerad in och ut temp. Jag vet inte om det ser annorlunda ut bland luft/vatten
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror inte vi ska placera alla LVVP-tillverkare i samma fack. En marknad är oftast självreglerande och det bör således finnas en anledning till att Jula, Bauhaus m.fl. säljer Kinapumpar för halva priset jämfört med kända japanska, tyska och svenska märken.

En Nibe, Daikin eller Bosch presterar förmodligen som utlovat om pumpen är rätt anpassad för fastigheten. Däremot skulle jag bli otroligt förvånad en Kinapump gör det, förutom med undantag när den är helt ny.

I en så konkurrensutsatt marknad som värmepumpar så bör det rimligtvis vara så att du får vad du betalar för. Om en Julapump hade varit det bästa marknaden kunnat erbjuda så hade den kostat därefter.

I Danmark har det varit en del debatt om detta eftersom energimärkningen pÃ¥ billiga VP varit ren fantasi. Detta är, enligt mina fördomar, helt enligt normalt kinesiskt förfarande. Om du inte kan leverera en produkt som Ã¥stadkommer det kunden efterfrÃ¥gar sÃ¥ kan man ju iaf sätta dit ett klistermärke som säger att den gör det...  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Observera att jag med ovanstående inte säger att bloaja ska skylla sig själv. Om Jula säljer en VP som inte presterar enligt databladet så ska de också ta ansvar för detta.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Varmepump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖVERUM
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Har en Jula VP L/V som inte ger den effekt som utlovades se mina ifyllda mätpunkter på bilaga.
Jag har en diskussion med Jula om rätt och fel, jag har tvingats installera flödesmätare, temperaturgivare och föra statistik. Jag har konstaterat att jag har bäst COP vid full effekt, vid 0 grader sjunker COP frÃ¥n 1,9 till 1,5 när effekten minskar till 2/3.  Effekten är ca 75% av utlovad, jag tycker inte att detta är ok och tänker kontakta en konsumentvägledare.   :'( Av inslagen pÃ¥ detta Forum ser jag att jag inte är ensam om att vara missnöjd men nu undrar jag har jag ett dÃ¥ligt exemplar finns det exempel pÃ¥ pumpar, Foma och Jula, som fungerar enligt specifikation?

Hej, har en Foma AW 6200. all el under tolv månader, 110201-120201, 11668 kwh
Foma 6200, togs i drift 110121. Skall ersätta 13kbm. ved. Enplansvilla, 96kvm2, hel källare. Byggd -52, treglasf. i våningsplan, takisolering, kutterspån + 200 mm gullfibermattor. VP- flytande kondisering mot två acc, 500l vardera. EL vvb. 50L efter vvb.i primär acc. Vi, två pensionärer, finns i ÖVERUM

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Jag har en EC pump (i princip samma som Foma), och jag tror dina uppmätningar redovisar normalläget för denna pumpen, siffrorna från jula är nog för optimistiska, och säkert utan avfrostnings cykeln.
Min pump som ibland stannar för F7 fel (tänker ej åtgärda utan resettar-bara, den får gå så längs som det är möjligt, kommer ej lägga pengar på denna pump för rep.). Jag har haft en längre period med ca -7 grader och pumpen drar ca 30 kwh/dygnet. de dygn den får F7 och jag inte sett det, så har husets elförbrukning hoppat upp ca 20 kwh, vilket indikerar ett COP på en bit under 2. Pumpen är optimerad enligt ACE ström metod (se EC tråden, i mitten), och är inne på 4.de vintern. på vår/höst när av-isning ej behövs verkar COP (mätt med samma grov-metod) ligga på ca 2,5
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!