Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilket villalarm?  (läst 7378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
vilket villalarm?
« skrivet: 01 april 2011, 20:31:23 »
Tänkte skaffa larm i kåken. Hundarna börjar bli trötta, precis som jag så jag vill inte ha någon ny.
Vill ha sensorer på fönster och dörrar.
Inga rörelsedektetorer.
Inget kodlås, helst ska larmet aktiveras med dörrnyckeln, annars med nyckel för larm.
Inga batterier som måste bytas.

(Såg ett larm o lås från England funkade som till en bil, ett sådant skulle kunna vara intressant).

NÃ¥gon som har tips om ett dylikt?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: vilket villalarm?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2011, 22:52:39 »
Finns ju en del att fundera på, ska det anslutas till larmcentral, ringa upp din/grannars telefoner, eller bara föra oväsen?
Ska du installera det själv, köpa komplett med installation?

DSC tycker jag personligen är relativt lätta att jobba med, prisvärda och kan expanderas. Saluförs som teletec här i Sverige. Till dem kan du enkelt ansluta trådlösa larmbrickor för av/pålarmning.

270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: vilket villalarm?
« Svar #2 skrivet: 02 april 2011, 00:06:06 »
Tänkte det kunde räcka med att det tutar, ev att det ringer min mobil. Har inget stöldbegärligt men det skulle vara trist att få nån skada på dörr/fönster, kanske ökar den risken om man skaffar larm, kanske tror tjyven då att man har något som är värt stjäla. Sc:,h
Köper nog inget som jag inte kan installera själv. Funderade faktiskt på att bygga ihop nåt själv.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nadpower

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket villalarm?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2011, 13:39:39 »
Paradox hÃ¥ller riktigt bra kvalitet kan jag säga    (11 Ã¥rs branscherfarenhet av märket)

men ska du bara ha nått som tjuter o avskräcker lite så funkar det i stort sett med vilket som helst, köp inte för billigt bara dom tar man sig förbi på nån sekund.
1½ plans tegelvilla med källare, byggt 1909. 450m2 uppvärmd yta.
Panna: Twinheat Multiheat M40i
Kaminer: Contura 520T och Jötul 118

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vilket villalarm?
« Svar #4 skrivet: 02 april 2011, 14:52:43 »
En Logger 2020 med A/DMIQ går använda som larm, du kan sätta in brytare i serie på dörrar och fönster + brandvarnare och få larm via e-post eller SMS om det går ett larm.
Hur man detekterar krossade fönster vet jag inte...
Ta det lite som ett skämt, men med tanke på att du funderat på att bygga nåt själv så skulle det faktiskt gå ha loggern som bas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: vilket villalarm?
« Svar #5 skrivet: 02 april 2011, 15:43:31 »
Hur man detekterar krossade fönster vet jag inte...
Finns antingen glaskrossdetektorer (surprise...  ;D) eller med en tunn film som klistras pÃ¥ runt rutan som en N.C slinga.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: vilket villalarm?
« Svar #6 skrivet: 02 april 2011, 16:56:50 »
montera larm på en skola för ett gäng år sen, då limmade jag glaskrossen i ett övre hörn, och kom i håg att kolla vart gångjärnen sitte på de öppningsbara först... Blir rätt mycke kabel o delar om alla fönster ska ha deckare.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: vilket villalarm?
« Svar #7 skrivet: 02 april 2011, 18:11:00 »
Finns ju en del att fundera på, ska det anslutas till larmcentral, ringa upp din/grannars telefoner, eller bara föra oväsen?
Ska du installera det själv, köpa komplett med installation?

DSC tycker jag personligen är relativt lätta att jobba med, prisvärda och kan expanderas. Saluförs som teletec här i Sverige. Till dem kan du enkelt ansluta trådlösa larmbrickor för av/pålarmning.



Ser enkelt ut. 4 logiska alternativ, var kan man läsa mer om ett sådant?

Tänkte man kunde sätta en magnetbrytare i dörrlåset, kolv ute=larmat sen behöver man kanske inte sensorer på fönster som vätter mot gatan. Men helt klart blir det en hel del kabel ändå.
Jag vill inte ha fler koder att hålla reda på. Hade varit skönt att slippa kolla batteristatus i sensorerna också.
Rickard, idag är det den 2 april, så jag ska ta den där loggern på allvar och kolla lite på den med.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: vilket villalarm?
« Svar #8 skrivet: 02 april 2011, 18:53:27 »
Tänk på att det inte hjälper om nån borrar upp låset eller om du glömt låsa någon av husets dörrar om du har den på kolven, eller, som kanske är att föredra, har en låskista med inbyggd brytare.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: vilket villalarm?
« Svar #9 skrivet: 02 april 2011, 19:18:47 »
Tänk på att det inte hjälper om nån borrar upp låset eller om du glömt låsa någon av husets dörrar om du har den på kolven, eller, som kanske är att föredra, har en låskista med inbyggd brytare.

Kan dom va så jäkliga!?
Kanske bäst göra som mr Bean gör med bilen, ta dörrhandtaget med sig. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: vilket villalarm?
« Svar #10 skrivet: 02 april 2011, 19:51:39 »
Något larmbolag erbjuder iår 100.000 gratis hembesök för att beskriva riskbilden och hur den kan lösas. Ring dom o när du fått alla tips glid in på ELFA o handla det du behöver.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: vilket villalarm?
« Svar #11 skrivet: 02 april 2011, 21:46:34 »
En fördel med att ha skalskydd som du funderar på är ju att du kan ha pålarmat när du tex sover. Men det är bra mycket enklare installation om du kör med rörelsedeckare i stället. 1glaskross+1magnetkontakt på varje fönster blir en del kabeldragning. Visst finns det ju aukustiska glaskross men dom har en förmåga att strula :(
Rörelsedeckare med husdjursoptik är melodin i dag sÃ¥ kan du ha pÃ¥larmat fast hundarna är hemma  Thumbsup
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: vilket villalarm?
« Svar #12 skrivet: 02 april 2011, 22:36:29 »
En bra källa till information är www.diyalarmforum.com
Du köper kvalitetslarm från USA till ungefär halva priset inkl. alla avgifter jmf. med här i svedala. Tex. www.homesecuritystore.com

Att sätta en brytare på kolven är inte lätt att få bra med säker funktion, då behöver du byta låskistan till en med inbyggd brytare och dessa är frukulöst dyra tingestar.

Störst nytta gör larmdekalerna.
« Senast ändrad: 18 september 2014, 14:17:01 av Rickard »
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket villalarm?
« Svar #13 skrivet: 12 april 2011, 19:12:04 »
Larmdekaler från Securitas och Falk skyddar till 90% mot alla impulsinbrott!

Larmet i sig ger inget skydd.

Är det ett planerat inbrott, eller som utförs av professionella ligor hjälper varken dekaler eller Larm oavsett vilket fabrikat.

Själv har jag Securitas Larm och det behövs varken koder eller dyra lås. finns ett litet chip i nyckeringen som genom att hålla mot larmdosan larmar och larmar av när man går och kommer hem! Jag är mycket nöjd och det fungerar via mobilnätet om telelinjen bryts.

Lyckades av misstag en natt aktivera larmet, 10 sekunder senare fick jag telefonsamtal från larmcentralen och måste uppge mitt lösenord för att undvika polisen larmades.

Helnöjd Securitas kund.


MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: vilket villalarm?
« Svar #14 skrivet: 13 april 2011, 17:59:18 »
Klistra larmdekaler och satt upp ett par skyltar med varning for hunden. Hundskyltarna later du vara kvar aven sedan hunden gatt hadan.
Sjalva larmet hindrar ingen som vill in. Smabuset som bara forstor halls borta.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!