Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylmediekrets och temperaturreglering i enkompressors kyl- och frysskÃ¥p  (läst 2214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Hur brukar egentligen kylmediekretsen vara kopplad i kombinerade kyl och frys med en enda kompressor?

Ligger de båda förångarna parallellt och har var sitt kapillärrör eller ligger de i serie? Delar slingorna som regel på samma kondensor?

Jag har en minnesbild av att jag någon gång har sett ett enkompressorskåp som hade en hel klase med röranslutningar på kompressorn, kan det ha rört sig om en lösning med dubbla kompressorer med gemensamt hölje och gemensam elmotor?

På moderna enkompressorskåp ser man ibland någonting som skulle kunna vara en magnetventil på ett kylmedierör, jag förmodar att tanken med det är att kunna stänga av den ena förångaren för att kunna reglera temperaturen individuellt i kyl respektive frys. Stämmer denna förmodan, och vilken av förångarna är det som i så fall kan stängas av?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kylcykeln är baserad på den länge kända fysiska principen att en vätska som expanderar till en gas utvinner värme från det omgivande ämnet eller området. (Du kan testa den här principen genom att helt enkelt väta fingret och hålla det upp. Det börjar omedelbart känna sig svalare än de andra, särskilt om det utsätts för lite luftrörelse. Det beror på att vätskan där du doppade den förångas, och som det gör , den extraherar värme från fingrarna och luften runt den).

Nu svarar du nog inte pÃ¥ rätt frÃ¥ga.  tOOmten
Jag är också nyfiken men hittar ingen bra info på nätet om detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Nu svarar du nog inte pÃ¥ rätt frÃ¥ga.  tOOmten
Jag är också nyfiken men hittar ingen bra info på nätet om detta.

Kollar man på användaren Kasey00 och hens inlägg, så verkar alla vara av goddag yxskaft- eller rappakalja-typ.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!