Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energimyndighetens enkät om energianvändningen i Sverige  (läst 1605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej alla värmepumps- och energinördar!


Jag fick ett brev av Energimyndigheten angående en enkät de bad mig fylla i, som utgått till 7000 slumpmässiga hushåll i Sverige för att ge svar om energianvändningen.
 tOOmten "love" tummenupp 8)

Fick seriöst en mental ståfräs av detta innan jag började lusläsa enkätfrågorna i detalj.

Besvikelsen när jag insåg att de ej bryr sig om värmepumparnas drivenergi, solfångarnas storlek, och eventuella övriga förbrukare (såsom elbil, pool, spabad) gjorde mig så förkrossad, att jag satt mig ned och gråtrunkade (även detta mentalt) i duschen.

Efter detta så kontaktade jag ansvarig utgivare på Energimyndigheten och frågade en massa jobbiga frågor, vilket ledde till att personen slutligen gav mig en länk till deras statistikdatabas över tidigare enkätsvar:

"Hej!

Här under Energistatistik i småhus finns statistiken för tidigare år. I slutet av oktober kommer statistiken för det här året att publiceras.

http://www.energimyndigheten.se/statistik/den-officiella-statistiken/alla-statistikprodukter/

MVH"

Jag förklarade även att jag 'free of charge', kan ta fram en enkät som tillfredsställer hela spektrat av inmatare, från DERP, till "Rickards lärjungar".

Jag sa även att vi på mitt jobb sysslar med 'machine learning' och databasanalyser, vilket man kan använda för att samköra lantmäteriets/skatteverkets fastighetsregister, elbolagens energiflöde per fastighet (på kommunnivå) och Boverkets databas med energideklarationer, för att få ett ultimat underlag för energiförbrukningsanalys i Sverige.
Då blev personen tyst, och sa att hen skulle återkomma...


Avgör själva, är det en gymnasieexjobbare på Evry.com eller en myndighet med några miljarder i anslag som ska vara experter på Energi, som konstruerat enkäten?

RAAAAGEEEEEEE!
 :::_)
« Senast ändrad: 21 april 2019, 08:15:05 av kWhalp »

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utan att gå in på din fråga.

Det är såhär jag har föreställt dig. Att du mentalt gråtrunkar i duschen när statliga bolag, som ansvarar för allmänhetens kännedom om Sveriges elförbrukning, inte ens försöker - utan lejer jobbet till praktikanten som har sovit sig genom en Powerpoint presentation hur man använder Word.
Såg lite suddig på bilderna, men nej det verkar ju bara vara allmänna frågor.
Synd om personer som kryssar på att de inte ens vet om vad de förbrukar. Det är ju lag på att elbolagen skall kunna redovisa timme för timme nu?
Tycker Eon är duktiga i appen (när servern fungerar) att visa hur mycket man gjort av med. :)

Jag fick hem en liknande enkät ang min 7 månaders barns hälsa som de random skickat ut till vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 månader, 30 000 skickade de ut..
Finns det ens 30 000 barn mellan 6 och 10 månader, det är nog snudd på allihopa i sverige.
Frågorna var total rappakalja. Väldigt mycket om vedeldning och rök, det är väl lite populärt område att undersöka eftersom det där med vedspis och utsläpp. :)
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Utan att gå in på din fråga.

Det är såhär jag har föreställt dig. Att du mentalt gråtrunkar i duschen när statliga bolag, som ansvarar för allmänhetens kännedom om Sveriges elförbrukning, inte ens försöker - utan lejer jobbet till praktikanten som har sovit sig genom en Powerpoint presentation hur man använder Word.
Såg lite suddig på bilderna, men nej det verkar ju bara vara allmänna frågor.
Synd om personer som kryssar på att de inte ens vet om vad de förbrukar. Det är ju lag på att elbolagen skall kunna redovisa timme för timme nu?
Tycker Eon är duktiga i appen (när servern fungerar) att visa hur mycket man gjort av med. :)

Jag fick hem en liknande enkät ang min 7 månaders barns hälsa som de random skickat ut till vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 månader, 30 000 skickade de ut..
Finns det ens 30 000 barn mellan 6 och 10 månader, det är nog snudd på allihopa i sverige.
Frågorna var total rappakalja. Väldigt mycket om vedeldning och rök, det är väl lite populärt område att undersöka eftersom det där med vedspis och utsläpp. :)

Håller med om att bilderna är suddiga vid förhandsgranskning, men blir läsbara när man klickar på dem! :)

Dontis, nu till en helt annan grej!

Nu när snön har tinat bort har jag funderat på eventuella tjuvförbrukare i huset!

Jag har varit bortrest nu under påsk, och husets standbyförbrukning var 200W som lägst långa perioder mitt på dagen då alla lampor var släckta.
Men jag såg att stationära datorn hade vaknat från strömsparläge medan det att vi var borta, ska kolla exakt vad den drar vid idle, så kan jag räkna ut vad husets standbyförbrukning blir, när varken kyl eller frys tuggar på.

EDIT: 128W var standby i huset som lägst, med datorn avstängd. Fläktar till FLVP/LLVP drog 50W vid samma tillfälle, så 78W standby för övrig elektronik i huset.

Sc:,h är inte det fortfarande väldigt högt? 673 kWh/år till ingenting i princip? Kostar en slant att ha en massa "smart-elektronik", fiberboxar, TV-boxar, laddare m.m konstant anslutna till nätet, men samtidigt är det ju ett intresse jag har.

11kWh gick totalt igår iaf, det är väl OK för hus/garage med FLVP/LLVP samt något hög standbyförbrukning? :)


EDIT: Jag kollade pÃ¥ SCB.se, de säger att det finns uppemot 30000(eller 40000 om man räknar med hela kalenderÃ¥r i underlagspyramiden) barn i intervallet du efterfrÃ¥gar. SÃ¥ ja, enkäten omfattar typ alla (registrerade) barn i intervallet  .,;-
« Senast ändrad: 21 april 2019, 08:59:17 av kWhalp »

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var det 11 kWh obebott det dygnet?
Jag tycker iallafall att din HH-elförbrukning har skenat sedan augusti.
Om det går ned över sommaren som det var i fjol, så är det väl bara din livstil på vintern som drar lite mer. :)

2.5 - 15 watt per normal standby förbrukare, 5 watt för mobilladdare - just mobilladdare har jag räknat ut att det är värt de där 44 kr per år för vardera laddare att få sitta kvar i väggen. Skonsamt för ryggen.
Usch vad jag fick ut för det av frugan när jag helt plötsligt inte drog ut laddarna och sa "Skit i dedär.." Hehe.

Nej. Styra upp lite på SCB vore på sin plats.
Tycker allmänt att deras hemsida inte är användarvänlig.

Nej usch vad jag går igång på detta.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Min lägsta förbrukning är 160w per timme. Kyl-frys-frys till-digibox-modem-en laptop avstängd men laddare i- samt ventilationen och CP i bvp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Var det 11 kWh obebott det dygnet?
Jag tycker iallafall att din HH-elförbrukning har skenat sedan augusti.
Om det går ned över sommaren som det var i fjol, så är det väl bara din livstil på vintern som drar lite mer. :)

2.5 - 15 watt per normal standby förbrukare, 5 watt för mobilladdare - just mobilladdare har jag räknat ut att det är värt de där 44 kr per år för vardera laddare att få sitta kvar i väggen. Skonsamt för ryggen.
Usch vad jag fick ut för det av frugan när jag helt plötsligt inte drog ut laddarna och sa "Skit i dedär.." Hehe.

Nej. Styra upp lite på SCB vore på sin plats.
Tycker allmänt att deras hemsida inte är användarvänlig.

Nej usch vad jag går igång på detta.


Haha, värt många Uscados dvs? :)

Alltså, jag ska titta litegrann på mina siffror genom åren, samt fråga vår byggherre om det ligger några dolda frostskyddsvärmekablar på tomten... FiR

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
5 watt för mobilladdare - just mobilladdare har jag räknat ut att det är värt de där 44 kr per år för vardera laddare att få sitta kvar i väggen. Skonsamt för ryggen.
Usch vad jag fick ut för det av frugan när jag helt plötsligt inte drog ut laddarna och sa "Skit i dedär.." Hehe.
Mobilladdarna drar i princip inget i standby, mindre än 0,1W. Så låt dem sitta. När de laddar blir det 5W (vid 1A) eller 10W (vid 2A). Om snabbladdning tillåts kan den komma upp i 36W under en period.

Standby under vinterhalvÃ¥ret gör heller ingen skada alls utan bidrar till uppvärmningen av huset, sÃ¥ inget gÃ¥r till spillo. PÃ¥ sommaren däremot kan det väl anses onödigt dock.  a:gl
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mobilladdarna drar i princip inget i standby, mindre än 0,1W. Så låt dem sitta. När de laddar blir det 5W (vid 1A) eller 10W (vid 2A). Om snabbladdning tillåts kan den komma upp i 36W under en period.

Standby under vinterhalvÃ¥ret gör heller ingen skada alls utan bidrar till uppvärmningen av huset, sÃ¥ inget gÃ¥r till spillo. PÃ¥ sommaren däremot kan det väl anses onödigt dock.  a:gl

Jag som trodde att det var 5 watt vid standby.
Illa.

Då är det relativt smärtfritt i jämförelse med annat.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!