Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad och när ska jag köpa?  (läst 2935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad och när ska jag köpa?
« skrivet: 30 januari 2006, 10:48:16 »
Hej.

Har funderat ett tag på att köpa en Panasonic värmepump men det finns för det första så många modeller att välja mellan och sen verkar det som att priserna fortsätter att rasa.
Det finns företag som säljer E9-DKE för under 6000:- !! och E9-DKE3 för drygt 1000:- mer??? skillnad?
Sen är frågan om man ska vänta lite till eller om botten är nådd nu? jag eldar idag med öppen spis så nån besparing är det väl inte fråga om utan en mer bekvämlighets grej och då kan man ju lika gärna vänta och se ifall det blir ännu billigare!
ska värma upp ca 100kvm så E9 borde räcka?

Karl


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2006, 10:59:21 »
Jag skulle inte tro att det blir mycket billigare, är det möjligt med dagens priser?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MaSS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2006, 17:21:51 »
Är alla Panasonic pumpar med samma beteckning likadan, tyckerman ser ett sådant väldigt prisspann på dom

MASS

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2006, 17:31:55 »
Har du kollat om alla priser är med moms, installation kanske ingår i vissa fall, olika garantier...
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2006, 17:53:14 »
Man får vad man betalar för, de snorbilliga saknar förmodligen både installationskit (konsoller, rör mm) och "vinterutrustning".

Dessutom tillkommer i de flesta fall frakt, kanske moms, och installation, både kylinstallationen och elinstallationen.

De som säljer värmepumpar med allt inräknat, inkl installation och garanti, för runt 15000 kr säljer till bra priser, det är i alla fall min åsikt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2006, 18:25:11 »
Hej,
E9 räcker till 100m2, min bottenvåning är på 86m2 och det är inga problem.
Jag har däremot problem att få upp värmen på övervåningen, men det är ett annat kapitel.

Jag inst. min pump av samma skäl du anger, bekvämlighet, ej ekonomiska.

Jag köpte en "snorbillig" som Rickard yttrycker sig, och den är ej "vinterutrustad" (värmekabel i tråget, 200kr), och jag har inte saknat någon vinterutrustning än heller, det rinner ut så fint ändå ur hålet.

Du kan nog komma undan 5-6000kr billigare om du fixar allt själv, men du tar en rövare med garantier etc.
´
Om det blir billigare längre fram? Nja, kanske priset inkl. installation blir någon billigare.

Hoppas du fick lite mer kött på benet.  *vinkar*
« Senast ändrad: 30 januari 2006, 18:29:44 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad HasseA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2006, 21:30:08 »
Jag tror inte man kan uttrycka sig sÃ¥ kategoriskt att en 9DKE bara skall klara 100m2. Det finns ett flertal faktorer utuver storleken som avgör, vilken med tydlighet har framkommit i forumet. Jag själv har en 9DKE sedan oktober -05, huset är pÃ¥ totalt 160 m2, byggt -83, rel öppen planlösning, bor i Stockholmstrakten och har ännu inte behövt stödvärme frÃ¥n elemeten. Visserligen finns ett antal 3-4 datorer som stÃ¥r pÃ¥ stor del av dagen och hjälper till pÃ¥ övervÃ¥ningen, men ändock. Ett badrum har golvvärme. Har normalt börvärde pÃ¥ 21-22 ºC fläkt 2-3, innetemperaturen blir dÃ¥  mellan 24-20 ºC. Avfrostning var 40 min vid temp < -7, varmare vid behov. Detta trots att detr inte är en T-a ;D

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2006, 21:55:51 »
Jag tror inte man kan uttrycka sig så kategoriskt att en 9DKE bara skall klara 100m2. Det finns ett flertal faktorer utuver storleken som avgör, vilken med tydlighet har framkommit i forumet. Jag själv har en 9DKE sedan oktober -05, huset är på totalt 160 m2, byggt -83, rel öppen planlösning, bor i Stockholmstrakten och har ännu inte behövt stödvärme från elemeten. Visserligen finns ett antal 3-4 datorer som står på stor del av dagen och hjälper till på övervåningen, men ändock. Ett badrum har golvvärme. Har normalt börvärde på 21-22 ºC fläkt 2-3, innetemperaturen blir då mellan 24-20 ºC. Avfrostning var 40 min vid temp < -7, varmare vid behov. Detta trots att detr inte är en T-a ;D

Nej, det är klart. Man borde ju också säga hur långt ner den klarar att hålla huset varmt. Ner till -5 och kanske -10 är det säkert inga problem. Sedan är det ju upp till var och en hur mycket man tål i form av köldhål och lite kyla i hörnen. Ofta klarar ju pumpen dessutom en kall natt om det blir lite varmare på dagen efter. Egentligen klarar inte pumpen att hålla huset många vinternätter, men temperaturen sjunker så långsamt att det inte hinner bli riktigt kallt. När man är på jobbet så hinner pumpen värma upp huset, sedan kommer man hem och slår på en massa elapparater. Värmen stiger i huset, men hinner inte kallna innan...osv osv. :D :D :D

Men, ska man räkna strikt så tycker jag att man ska bibehålla sin komfort, annars blir det en tävlan vem som är mest fakir. Ser man på de förlustfaktorer som SP använder för att beräkna energiförbrukning i småhus så blir det tydligt att energibehovet i ett hus med elvärme är avsevärt mycket högre än vad man tror. :o :o :o :o :o :o

Har man många elektriska apparater igång så flyttas ju gränsen neråt. En påslagen plasma-tv kan flytta gränsen 3 grader nedåt. Gamla kylskåp och frysar hjälper till en hel del. Det är bara när ALL annan elvärme är frånkopplad som man kan säga att värmepumpen klarar att värma ett hus.

160 kvm från -83 kräver säkert minst lika mycket i W/K, alltså 160 W/K. Skillnaden mellan +20 och -10 är 30 grader. 30 X 160 = 4800 W. Har man då grejor igång som drar säg 2000W så klarar en E9DKE resten, men klarar den att värma huset när man är bortrest ? - Nej.  ;) ;) ;) ;) ;) ;)

MVH/Gano



 

Utloggad HasseA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad och när ska jag köpa?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2006, 22:37:43 »
Visst, Gano, jag håller med dig i vad du säger. Vill heller inte påstå att min pump skall klara av att värma vårat hus i alla situationer. Nu är det ju så att man oftast är hemma och att det finns ett antal elektriska prylar som indirekt hjälper till och att temereturen inte så ofta är under -10 ºC. Under dessa förutsättningar så räcker pumpen för oss och då är jag mer än glad ;D
« Senast ändrad: 31 januari 2006, 09:10:20 av HasseA »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!