Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TS styrning pÃ¥ CTC - en variant  (läst 10131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #15 skrivet: 27 april 2006, 16:36:31 »
Jag tycker att alla vp borde ha möjlighet till tidsstyrning av vv! Är det bara CTC som har det, så har de en fördel där. De flesta familjer har vissa rutiner när det gäller dusch och bad.

Stiebels styr har separata veckoprogram för radiatorkrets 1, 2 och varmvatten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #16 skrivet: 27 april 2006, 20:48:03 »
jag måste säga att jag blir djupt imponerad av alla olika lösningar man läser om har på forumet måste erkänna att min egen värmepump är nog en av dom sämst kollade i sverige.När jag för någon dag sedan kom in i pannrummet upptäckte jag att bara cirkpummparna o elpatron gick,det visade sig att en kontaktor pajat eftersom jag inte varit dit på flera månader så kan felet funnits ett bra tag.Måste nog be drjukebox tillverka ett avancerat larmsystem *vinkar*

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #17 skrivet: 27 april 2006, 22:06:11 »
jag måste säga att jag blir djupt imponerad av alla olika lösningar man läser om har på forumet måste erkänna att min egen värmepump är nog en av dom sämst kollade i sverige.När jag för någon dag sedan kom in i pannrummet upptäckte jag att bara cirkpummparna o elpatron gick,det visade sig att en kontaktor pajat eftersom jag inte varit dit på flera månader så kan felet funnits ett bra tag.Måste nog be drjukebox tillverka ett avancerat larmsystem *vinkar*

Hehe! Låter bekant på något sätt. Mina egna jukeboxar behöver också servas. Men när man kommer hem vill man ju inte tänka på jobb, lr hur!?
Alltid trevligt med feedback. Btw, din hemsida ser rätt mystisk ut i Firefox (men inte IE6). Kanske bara på min skärm?

Tipo, Stiebeln verkar vara rätt avancerad på styrsidan, av nödvändighet antar jag (dubbla kompressorer).

Men möjligheten till tidsstyrning av vv i form av veckoscheman vore väl en baggis att lägga in i styren i alla vp?
« Senast ändrad: 28 april 2006, 02:55:40 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!