Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkontinent säkerhetsventil  (läst 5990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Golfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Inkontinent säkerhetsventil
« skrivet: 11 maj 2006, 06:39:43 »
Jag har en Diplomat 6 som jag har ställt om från Auto till endast varmvatten nu på sommaren. Men varje gång den gör varmvatten skvättar den ut lite via säkerhetsventilen . inte mycket men kanske 1 dl. Är det normalt ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2006, 11:22:07 »
Jag har en Diplomat 6 som jag har ställt om från Auto till endast varmvatten nu på sommaren. Men varje gång den gör varmvatten skvättar den ut lite via säkerhetsventilen . inte mycket men kanske 1 dl. Är det normalt ?

Jepp, vid VV-laddning så ökar vattenvolymen lite och då kan det hända att säkerhesventilen på varmvattnet måste släppa ut lite vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2006, 11:30:25 »
Jepp, vid VV-laddning så ökar vattenvolymen lite och då kan det hända att säkerhesventilen på varmvattnet måste släppa ut lite vatten.
Det där förstår jag inte. Det är väl inte så att VV-sidan är ett slutet system. Det är ju förbundet med massor av liter vatten i hela stadens ledningssystem!?
Om vi säger att man har trycket 6 bar in på kallvattnet och värmer upp 30-40 liter (sen senaste varmvatten tappning) från 10 ºC till 50 ºC, inte sjutton skall väl trycket stiga till > 9bar i hela stadsdelens vattenledningssystem??

Vad är det jag inte förstår? Hade VV-beredaren varit sluten och inte kunnat tryckutjämna med kallvattnet då hade jag förstått det. Sitter det en backventil någonstans?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2006, 11:37:26 »

Det där förstår jag inte. Det är väl inte så att VV-sidan är ett slutet system. Det är ju förbundet med massor av liter vatten i hela stadens ledningssystem!?
Om vi säger att man har trycket 6 bar in på kallvattnet och värmer upp 30-40 liter (sen senaste varmvatten tappning) från 10 ºC till 50 ºC, inte sjutton skall väl trycket stiga till > 9bar i hela stadsdelens vattenledningssystem??

Vad är det jag inte förstår? Hade VV-beredaren varit sluten och inte kunnat tryckutjämna med kallvattnet då hade jag förstått det. Sitter det en backventil någonstans?


Jo givetvis sitter det en backventil där kallvattnet är anslutet till VVB:n, annars skulle det inte behövas någon säkerhetsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2006, 20:56:50 »
Jo givetvis sitter det en backventil där kallvattnet är anslutet till VVB:n, annars skulle det inte behövas någon säkerhetsventil.
Spännande att logiken leder en till rätt slutsats (men att man inte vågar lita på den)

Följdfrågan är då: varför sitter det en backventil där? Spelar väl ingen roll om en liten mängd varmvatten skulle läcka ut i delar av kallvatten röret? Legionella?
Har alla såna backventiler, eller är det just de som har inkontinenta övertrycksventiler som har dessa backventiler? Jag har aldrig haft läckage (mig veterligen) där.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2006, 21:26:55 »
Om det blir nått fel med vattentrycket i stan ska inte ditt vatten kunna rinna ut och förorena dina grannars vatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2006, 07:52:46 »
Om det blir nått fel med vattentrycket i stan ska inte ditt vatten kunna rinna ut och förorena dina grannars vatten
Som om deras vatten skulle vara bättre än mitt  fiR:
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2006, 23:41:59 »
Nja men ditt varmvatten ska inte kunna komma in i kallvattenledningarna. inte dina egna o inte grannarnas..

VV är inte häslosamt att dricka av flera skäl än just Legionellarisken. Bla är halten av koppar ofta mycket förhöjd!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2006, 21:54:17 »
Om du har en 9 bars säkerhetsventil då kan du byta den till en 10 bars, det löser oftast problemet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #9 skrivet: 10 juli 2006, 14:52:53 »
En propp är billigare.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #10 skrivet: 10 juli 2006, 20:49:25 »
En propp är billigare.

Jo, men hur ska en propp hjälpa mot att det droppar från säkerhetsventilen?

Ska man proppa igen den?  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #11 skrivet: 11 juli 2006, 08:36:16 »
Säkerhetsventilen heter SÄKERHETSventil av den anledningen att den SÄKRAR värmepumpen/ varmvattenberedaren mot övertryck.
Övertryck = explosions- eller i bästa fall sprickrisk.
Om du köper en billig propp som pellep rekomenderar så passa då på att lägga undan de pengar du sparar till en ny vp/vvb.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #12 skrivet: 14 juli 2006, 09:46:18 »
Motsvarande kan inträffa om man säkrar en 9 bars vvb med en 10 bars säkerhetsventil.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #13 skrivet: 14 juli 2006, 12:52:06 »
Jepp. det har du rätt i.
Nu är det så smart beskaffat att som regel så är vvb godkända för 9 bar MEN provtryckta för betydligt mer.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Inkontinent säkerhetsventil
« Svar #14 skrivet: 17 juli 2006, 14:56:01 »
Var med om en kund som ville ha en ny större frontplåt till sin panna eftersom den gamla krymt? Blev lite frågande till det hela och åkte ut och kollade. Svaret var att säkerhetsventilen kärvat ihop så hans 300 beredare hade börjat "svälla" och rymde ca: 350 liter vid besöket. Den ökade några dl per natt då han hade nattaxa och den värmdes upp.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!