Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtryck löst, en gÃ¥ng varför? Och blir det fler gÃ¥nger...  (läst 1360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Idag stannade och larmade pumpen, en Thermia Duo, med "högtryck löst" för första gången på 15år kl 11.40. Varför? Efter återstart fungerar pumpen utan nya larm.
Se bifogad bild på framledningen som då den den stannade/larmade hade en temp på 65 grader. Alla tidigare varmvattenkörningar och även efter återstart så stannar pumpen på 59-61grader. Dvs den gången larmet gick och pumpen stannade var framlednigen mycket varmare än annars.
Den står i läge varmvatten. Pressostaterna står i original läget. Jag har luftat varmvatten slingan och och rensat filter utan att hitta något.

Vad var det som hände 11.40 och är det nÃ¥got nytt fel som är pÃ¥ gÃ¥ng? Eller kan man hoppas pÃ¥ att det var en engÃ¥ngshändelse...? 
« Senast ändrad: 19 juli 2020, 21:32:01 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det finns ju flera grejer som kan börja krångla i en gammal värmepump.
Har den mjukstart eller kontaktor för att starta kompressorn?
En mjukstart kan börja krångla (det är vanligare på en gammal Nibe) och en kontaktor kan fastna.
Det som kan hända Thermia (inte så ovanligt) är att elektrolytkondensatorerna på styrkortet börjar ge upp, oftast kan man se detta genom att kolla på dom.
Om toppen börjar bukta ut är det detta som är felet.

Men vänta och se om felet kommer tillbaka.
« Senast ändrad: 19 juli 2020, 21:05:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Cirkpump som kärvar.
Kontaktor som klibbar fast
Fel på driftspressostat
Igensatta flex-slangar (känns inte så troligt när det var en engångsföretelse)
Elektronikfel (Känns inte heller så troligt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svar. Naturligtvis blev det fler gånger...

Det fortsätter hända någon gång per vecka... dvs väldigt många varmvattenkörningar fungerar sen kommer en när temperaturen går upp för högt och pumpen stannar för högtryck löst.
De senaste gångerna har även kompressor/motorskydd löst. Vilket jag också tycker är konstigt då högtryck löst borde stänga av kompressorn.

Hur tusan skall jag hitta felet när det händer så sällan... och naturligtvis är jag borta varje gång och måste åka hem och starta om >:(
Jag lutar åt att det är driftpressostaten då den alltid borde bryta tidigare. Ska jag börja med att byta den?

   
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Låter knepigt att driftpressostaten inte funkar typ en gång i veckan?
Vet du om den har mjukstart eller kontaktor för att starta kompressorn?
Om det är en kontaktor så skulle jag börja med att byta denna, ganska enkelt att fixa själv.
En mjukstart är lite dyrare men lika enkelt att byta.
Tänk på att bryta säkerhetsbrytaren, det är spänning in i värmepumpen även om den är avstängd.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu lyckades jag vara i källaren när det hände (10 dagar sen sist). Jag hörde ett egendomligt brummande några sekunder från värmepumpen, rusade dit, Högttryck löst.
Drog av fronten. Kompressorn går fortfarande typ 30s till. Sen bryter motorskyddet.

Ja, jag har ett kort Carlo Gavazzi RSB4015-BS92, som jag antar är mjukstart?

Efter omstart, så funkar varmvattenkörningen men avslutas med att hela maskinen brummar och skakar på samma sätt några sekunder och sen stannar den i ok läge. Låter det så när kompressorn inte går på alla faser? Efterföljande varmvattenkörningar funkar som vanligt.

Så, nu misstänker även jag mjukstarten. Kan det förklara missjudet? Är det den som även bryter kompressorn när driftspressostaten nått rätt tryck?




 
« Senast ändrad: 09 augusti 2020, 21:14:52 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Klockrent, det mysko brummande ljudet uppstår när kompressorn går på 2 faser.
Jag tror det är samma skit-mjukstart som till Nibe (det ökända).
Köper man ett nytt från Carlo Gavazzi så tror jag det är lite modifierat så det ska hålla bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dom gamla finns inte längre ( var skit ) och nu är det någon ny typ som ska vara bättre tror jag , men köp en mjukstart av bättre kvalite. Har en ASEA som gått i 20 år nu och fungerar klockrent. Dom flesta mjukisar är snikvarianter som reglerar på 2 faser och det är komponenterna som inte är bra i Bla. NIbe,Termia och några till.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
15 år gamla Thermia har ju mycket problem med elektrolytkondensatorer som åldras, både på styrkort, displaykort och i mjukstart. Så ett tips är att börja med att byta alla småelektrolyter i mjukstarten och på de andra två korten. Den stora hålmonterade på styrkortet brukar klara sig bra.
Kolla också om det finns tecken på varmgång hos något av reläerna i mjukstarten, eller lödningar som har spruckit upp där.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!