Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9ekeb-spp  (läst 6243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carina_4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
E9ekeb-spp
« skrivet: 26 februari 2007, 19:12:57 »
jag undrar om det är nÃ¥gon som vet om denna pump slutar att ge värme vid -18/20 grader det gör i alla fall min den lilla värme den ger är obefintlig .och varför frostar den av  hela tiden fast kyldelen ute är nästan helt frostfri och varför den puffartill  när den ska frosta av (utedelen)
/p

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: E9ekeb-spp
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2007, 09:15:02 »
Menar du att pumpen upphör ge värme tvärt vid/runt -18ºC?

Annars är det naturligt att pumpen ger mindre och mindre värme vartefter kvicksilvret sjunker i vårt land.

Pumpen frostar av ofta är nog en slags självbevarelsedrift för att få loss kompressorolja som fastnar i ute-delen.
(Kompressorn pumpar inte bara gas(kylmedia) utan även en vis mängd kompressorolja följer med)
Är lite osäker på om scroll-kompressorn pumpar ut lika mycket olja som vanliga E9'ns rotary kompressorer gör.

Puffen du hör är när en s.k. fyrvägsventil slår om. När den slår om så byter gasen håll (flödesriktningen ändras) och börjar pumpa ut värme ur huset för att avfrosta utedelen.

Eller menar du att du får en "ångpuff" ur utedelen?
Det kan ha sin förklaring i att under avfrostningen så värms utedelen upp, ibland ända upp till 25 grader. På utedelen finns ofta då is som smält till varmt vatten som skall droppa av. En del vatten/fukt hänger dock kvar i flänsarna pga kappilärkraften och ren jäkla ytspänning. När sen fläkten dras igång kan en del varmt vatten/fukt blåsa bort som dimma ur utedelen (kollisionen mellan fuktig luft och kall luft gör att fukten(i gasform) utfälls som dimma(fukten klumpar ihop sig till små droppar)
Jämför nämast med utandningsluft i kyla som "ryker".
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad carina_4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: E9ekeb-spp
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2007, 17:21:21 »
nej den slutar inte tvärt att ge värme men den andra panasonic e9ckp  som jag hade den gav mera värme till -25 i alla fall sÃ¥ jag tyckte den var effektivare.
vad det gäller avfrosstningen så är det ju en värmekabel runt pumpen så oljan är väl inte helt kall så den ska väl inte behöva frosta av så ofta bara för det.För varje gång den frostar av så blir det ju kallt inne.
Nej det är inge ångpuff det är punpen som puffar till sedan börjar det svala och låta som man duchar inne och det blir kallt som fan i hallen det ska väll inte vara så eller

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9ekeb-spp
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2007, 17:33:15 »
Blåser innedelens fläkt under hela avfrostningen?

BjörnK

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E9ekeb-spp
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2007, 22:24:47 »
Svar nej dÃ¥ skulle den ju inte avfrosta !!!  :,v(

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9ekeb-spp
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2007, 22:56:06 »
Läs lite kylteknik vet jag... ;)

Säg ÉN anledning till at den INTE skulle avfrosta...

Om INNEDELENS fläkt blåser under avfrostning så höjer du trycket BETYDLIGT och får en otrolig
EFFEKTIV avfrostning...nackdelen är ju bara att samtidigt KYLER den inomhusluften :,v(

BjörnK

EDIT: Stavfel??

Utloggad pernitta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9ekeb-spp
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2007, 23:42:05 »
Hej Carina!

Det här är mitt första inlägg på forumet, och ägnas åt Din fråga. Jag har en E9EKEB, och på sidan 19 i manualen anges tillåtna driftsförhållanden. Det står att läsa:

Om utomhustemperaturen sjunker till -15 stängs kompressorn av, för att återstartas när temperaturen åter stigit över -15.

per

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9ekeb-spp
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2007, 00:07:54 »
pernitta - gränsen på -15 ºC gäller enbart för kyl-läge. E9EKEB är speciellt funktionsduglig även
som luftkonditionering vid låga temperaturer. Då används dom till kylning av data- och serverrum etc.

BjörnK

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E9ekeb-spp
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2007, 06:42:38 »
JassÃ¥ sÃ¥ du tror att den avfrostar om det  är  -15C ute och pumpen försöker avfrosta med fläkten i utedelen pÃ¥ full fläkt......No way!!!!!

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9ekeb-spp
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2007, 10:07:25 »
Blåser innedelens fläkt under hela avfrostningen?

BjörnK

Säg mig - kan du läsa eller? Det står INNEDELENS FLÄKT !!! huvuddunk huvuddunk

Utloggad pernitta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9ekeb-spp
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2007, 12:00:46 »
Hej Björn!



det kanske är fel i manualen? Eller alternativt fattar jag inte innebörden i det som sägs i sista stycket.

per


Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E9ekeb-spp
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2007, 17:56:03 »
Ojdå.....nä det verkar inte bättre....flåt flåt.......hehe....hade nog lite bråttom där/trött.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9ekeb-spp
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2007, 18:27:25 »
Ja jag har själv funderat på just det som står i manualen och Kinnan förklarar att det är lite suddigt skrivet och
att det endast omhandlar maskinens kylfunktion. Mer än så vet jag inte å berätta. Att maskinen stänger av vid
-15 ºC i kylläge är helt enkelt av funktionsskäl. Dock har maskinen ingen begränsning i värmeläge.

BjörnK

Utloggad pernitta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E9ekeb-spp
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 23:48:25 »
Björn!

Jag misstänker att Du har rätt, och personligen hoppas jag att Du har det!

Men om så är fallet lämnar manualen fel information, eftersom det anges ordagrant, att aggregatets funktion upphör vid -15, oavsett om det skall kyla eller värma. Läs sista stycket.

Bortsett från innehållet i manualen så har apparaten fungerat bra, innedelen är tyst, och från ytterdelen hörs, vid kall väderlek, ett svagt interferensljud.

per

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: E9ekeb-spp
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2007, 00:01:49 »
..vad det gäller avfrosstningen så är det ju en värmekabel runt pumpen så oljan är väl inte helt kall så den ska väl inte behöva frosta av så ofta bara för det.För varje gång den frostar av så blir det ju kallt inne....
Den synliga värmekabeln i tråget underst i utedelen är och förblir iskall när pumpen är i värmedrift. När sen utefläkten stannar och flänsarna blir varma så hjälper värmeslingan till att allt överflödigt vatten rinner av plåten innan det fryser fast.

Kompresorn kan ev. ha egen värmeslinga åxå för att alltid slippa kallstartas.

Oljan i kompressorn är alltid varm i drift, oavsett kyla eller värmedrift. Däremot så åker oljan runt i hela slingan. I värmeläget så åker oljan (sakta men säkert) ur kompressorn till innerdelen (som är varm). Varm olja = tunn olja. Innerdelen är varm i drift så oljan åker vidare på gasen/vätskan ut till ytterdelen. Där åker oljan/vätska/gas igenom ett strypdon och sen förgasas kylmediat häftigt i utedelens flänspaket.

Flänspaketet blir då ännu kallare än omgivningsluften. Om du kikar in i den kommer du se massor av rör i långa slingor på 10-tals meter, alla är iskalla. Oljan blir kall = oljan blir tjock och trögflytande. Under värmedriften så "fastnar" nästan oljan i utedelen. Iaf så pumpas oljan ut fortare ur kompressorn än vad som kommer i retur igenom iskallt flänspaket.

Därför behöver maskinen ibland avfrostas trots att det inte finns frost på den. För vid varje avfrostning så får oljan hjälp att hitta tillbaks till kompressorn.

Upphör värmeproduktionen så ökar ju kylans intrång i bostaden, därav blir det kallare när pumpen stannar.
Förutom kylans intrång så skickar även pumpen ut lite värme innefrån. Ibland kan vissa känna ett kallras under innerdelen.
Vissa pumpar har t.o.m fläkten igång under avfrostningen för att processen skall bli så kort som möjligt.

Dock så tycker jag att CKP5 och ekeb'n borde vara snarlika i sin prestanda, det betyder att det kanske är något galet med din pump trots allt.

Inget fel på tätningen i ytterdörrn eller nå't som orsakar mer kalldrag i hallen än förut?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!