0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara så att du har mycket högre flöde över radkretsen än över vp? Då kommer det vatten som kommer till din utflyttade tempgivare att vara en blandning av svalt vatten från tanken och varmt vatten från vp:ns kondensor, vilket gör att den mätta framledningstempen håller sig låg fram till att vattnet har cirkulerat en gång genom tanken. Hela din vattenvolym kommer alltså värmas innan den börjar räkna av gradminuter i någon större utsträckning, och då blir det så att den fortsätter ticka plus så att du slår över 100.Om det är som jag spekulerar i finns det några lösningar: Du får försöka balansera så att flödena över vp och raddar är ungefär lika stora, lämpligen ska flödet över raddar var lite större så att du jobbar tankens volym. Ett annat alternativ är att flytta tillbaka tempgivaren till vp-frjamledningen (varför flyttade du ut den?). Ett ytterligare alternativ är att koppla om arbetstanken till volymtank, men det bygger på att du har välbalanserade raddar och kan ta bort ett gäng termostater.
Kanske är det bästa ändå att köra på den interna framledningstempen och därmed koppla ur bufferttanksstyret? Man undrar ju i så fall vad det ska vara bra för.
Tycker du spekulerar rätt så bra Men jag tror när den får (+100) så är det nog när den växlar till att göra vvEftersom vv inte stoppas av en bestämd temperatur utan bryter på kompressorns maximala arbetstryck(pressostaten) 50-55grader så har framlednings och returen ökat rätt så mycket för att sedan sjunka snabbt.
Extender-tanken är ju framför allt avsedd för att användas när man har en ytterligare värmekälla utöver VP, exempelvis solpaneler eller en vattenmantlad eldstad. Då kan det vara bra med extern framledningsgivare för att det externa värmetillskottet direkt ska påverka integralen. När du bara har vp som värmer i tanken så finns det ingen anledning att ha framledningsgivaren utflyttad, förutom de kanske 50-100 kronor du sparar per år på att vb-cp i värmepumpen stängs ner ibland.
Om du får bra ordning på flödena så ser jag inte med din vattenvolym att det ska vara några problem med för mycket start/stopp. 40 liter/kW är mer än de flesta har... Och sen har du ju alltid integralen att labba med. Själv har jag Diplomat 8 med ca 25 liter/kW volym, jag har integralen på -120 och har fin värmekomfort med det. Jag provade med -150 som integral, men då blev raddarna så svala mellan körningarna att det blev kallras från mina kackiga gamla 2-glas-fönster.
just detta fenomen har inget med VV att göra utifrån TS perspektiv i alla fall. Så låt oss släppa det. (vi kan bara konstatera att thermia suger på just detta område, integralberäkning under VV körning) Din tank är samma som som en högre integral. När du kör på -60 så är det kanske som någon annan kör på -200. Skillnaden är, då din tank tar en del av flödet, att du inte får samma problem MELLAN körningarna som en person som utan tank kör med -200. Du kan, som du själv noterat, köra på -30 fast det är höst. Gör man det utan tank startar man flera gånger per timma (typ grovt uttryckt). Så kolla bara att du har ett bra delta vid körning av kompressorn samt i alla fall under första halvtimman efter körningen. Ok? SAMTDitt styr, om du hade alla reläer och skräp på plats, gör att din interna vb cp kommer stanna när inte kompressorn går. Detta för att inte kyla ner i onödan samt för att spara ström. I och med detta måste du har din framledningsgivare utflyttat. Precis enligt thermias systemförslag. Just nu skulle du kunna skippa detta då du ju för stunden inte har det reläkort från thermia som gör att din interna pump stannar. Därutöver har du väl i styret möjlighet att ställa eventuell överladdning av din tank. Men skippa detta. Kör auto och njut av få starter. Kolla deltat. Tycker du framledningstempen är för hög. Minska integralen, du får fler starter.