Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!-Integralen bottnar pÃ¥ +100 lÃ¥nga perioder. Hur ska jag trimma?  (läst 5370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
heheh grymt fett skulle jag säga :)

Om jag förstår det rätt så snurrar ditt vatten även genom värmepumpen just nu, tills att du fått ordning på allt? I så fall borde du via manöverpanelen kunna se framledning och retur både under och efter körning.
Så kolla att det deltat ser hyfsat ut. Alltså både under och efter körning.

Jag har även satt upp egna mätpunkter (IR picka och eltejp) på den slinga som går till radiatorerna från pannrummet. Det är ju nämligen trevligt att kunna kolla alla tempar hit och dit under och efter körning tycker jag.

Det kan även vara intressant och kolla loggen över framledningstemperaturen och se hur högt över bör-värdet du går under en körning.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
heheh grymt fett skulle jag säga :)

Om jag förstår det rätt så snurrar ditt vatten även genom värmepumpen just nu, tills att du fått ordning på allt? I så fall borde du via manöverpanelen kunna se framledning och retur både under och efter körning.
Så kolla att det deltat ser hyfsat ut. Alltså både under och efter körning.

Jag har även satt upp egna mätpunkter (IR picka och eltejp) på den slinga som går till radiatorerna från pannrummet. Det är ju nämligen trevligt att kunna kolla alla tempar hit och dit under och efter körning tycker jag.

Det kan även vara intressant och kolla loggen över framledningstemperaturen och se hur högt över bör-värdet du går under en körning.
Jo, det lär ju inte paja pga många start/stopp iallafall ;D.

Ok, jag har delta 7-8 ºC över vp vid körning. Med cp i läge 1.
Faktum är att den inbyggda styren faktiskt tar hand om start/stopp av inbyggda cpn vid Bufferttanksfunktion så den går som den ska. Det enda det tillkommande "Reläsatsen" kommer att göra är således att stoppa yttre cp vid värmestopp... Mycket pengar för en funktion jag egentligen klarar av med hjälp av att dra ur stickkontakten...
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
haha skämtar du. Då har jag missförstått dig.
Då är ju funktionen lysande.

Har man en alpha 2 som ext cp så kan den ju få gå en månad extra även om värmestopp annars hade stoppat den. Vi snackar jordnötter i sammanhanget. Om du ligger på 10w och gör det 2 månader mer per år än om du haft värmestopp av ext CP så blir det 14,4kwh. Som värst en tjuga :)
(juni-aug) kan du ju dra ut strömmen.... eller slanta upp 25 spänn till...

Hur får du returtemp när VP inte går. om int CP stannat? Har dom löst det med?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
haha skämtar du. Då har jag missförstått dig.
Då är ju funktionen lysande.

Har man en alpha 2 som ext cp så kan den ju få gå en månad extra även om värmestopp annars hade stoppat den. Vi snackar jordnötter i sammanhanget. Om du ligger på 10w och gör det 2 månader mer per år än om du haft värmestopp av ext CP så blir det 14,4kwh. Som värst en tjuga :)
(juni-aug) kan du ju dra ut strömmen.... eller slanta upp 25 spänn till...

Hur får du returtemp när VP inte går. om int CP stannat? Har dom löst det med?
Nej, jag skämtar inte. Exakt hur svårt hade det varit att implementera den funktionen i styren från början? Det är verkligen ett ickeproblem men jag är lite perfektionistisk.
Nja, jag har ju ett värde på returtemp men det antar jag bara mäter det stillastående vattnet innan kompressorn när inte int cp går. Vad ska man med det till annars? Det spelar väl ingen roll vad returen är när inte komp går?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nej det spelar ingen roll annat än att det är intressant och se vad deltat är när huset går mot tanken.

Men det år ju att mäta separat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!