Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?  (läst 1566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« skrivet: 31 augusti 2011, 17:48:38 »
Det sitter något som liknar en anliggningsgivare mot ytterhöljet på VV-beredaren i min VP, jag har precis över den satt en egen temperaturgivare, med skillnaden att jag även isolerat utanpå min egen installation.
Min digitala givare säger att tempen är ungefär 10 ºC lägre än vad orginal, analog dito visar.

Är temperaturen original anliggningsgivare visar riktig, i den mening att visar den 40 ºC så är det också 40 ºC där givaren sitter, eller visar den ett värde framräknat som riktig medeltemperatur i VV-beredaren, med den halvtaskiga placeringen av givaren bortkompenserad med någon omräkningsfaktor?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2011, 18:43:03 »
Har du satt dit din egen givare med nån värmeledningspasta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2011, 19:04:25 »
Sitter inte givaren inuti ett kopparrör om jag minns rätt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2011, 19:17:54 »
Nej, jag satte dit den utan pasta, jag stoppade den i en liten rörgänga av metall, tejpade igen bakstycket och tryckte in den i ett hÃ¥l jag skurit upp i isoleringen, sedan sÃ¥ skummade jag igen alla kanter och bakom givarkroppen  med PUR-skum. Jag är övertygad om att jag inte har skum mellan beredarvägg och givare, där ligger min hylsa dikt an emot. Dock är den ej fastlödd eller liknande, bara tryckt emot.


Ja, original givare ligger intryckt i ett pålött kopparrör, kan detta i sig göra tio graders skillnad? Denna givare är dessutom oisolerad utåt sett.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2011, 21:00:00 »
Nej, jag satte dit den utan pasta, jag stoppade den i en liten rörgänga av metall, tejpade igen bakstycket och tryckte in den i ett hÃ¥l jag skurit upp i isoleringen, sedan sÃ¥ skummade jag igen alla kanter och bakom givarkroppen  med PUR-skum. Jag är övertygad om att jag inte har skum mellan beredarvägg och givare, där ligger min hylsa dikt an emot. Dock är den ej fastlödd eller liknande, bara tryckt emot.


Ja, original givare ligger intryckt i ett pålött kopparrör, kan detta i sig göra tio graders skillnad? Denna givare är dessutom oisolerad utåt sett.

Givaren måste väl sitta i ett dykrör inuti beredaren, som går igenom dubbelmanteln? På utsidan mäter du väl bara manteltemperaturen?

Till min Stiebel gjorde jag ett par specialgivare, med en DS1820 givare för loggningen, och en givare av den typ VP:n vill ha. Båda var i TO-92 kapsel, och jag monterade dem i en rostfri hylsa avsedd för detta. Jag ersatte originalgivarna med dessa. Jag kladdade dessutom på kiselpasta för att få ordentlig termisk kontakt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2011, 21:05:36 »
Hmm, ja så borde det nog vara.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur mäts varmvattentempen Nibe Fighter 1210?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2011, 22:22:04 »
Jag har testade att sätta givaren på utgående VV-rör, för att se hur det verkade. Där ligger temperaturen hela tiden ett par tre grader högre än vad pumpens egna givare visar. Jag är nu lite osäker på var jag skall sätta, och hur jag skall sätta min tempgivare, för att få så likt värde som möjligt som pumpen själv anger. De får nog inte plats i "Dykröret" båda två, men jag skall kolla det i morgon.

Om det nu är ett dykrör Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!