Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken VP rekommenderar ni?  (läst 1181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aced

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken VP rekommenderar ni?
« skrivet: 30 december 2020, 15:20:20 »
Hej,
Tidigare idag sa min kompressor i min Thermia Diplomat 8 troligen adjö. Den installerades 2004 och det har varit diverse fel på den (mjukstarten bytt två gånger, kondensatorerna på skärmkortet tog slut varpå knapparna slutade fungera, de bytte jag själv). För ett par år sedan så mättes strömförbrukningen på kompressorn och en fas drog mer än de andra. Kompressorn har därefter låtit mer och mer. Nua startar inte kompressorn.

Nåja, jag tänkte nu byta vp. Men, innan jag begär in lite offerter så skulle jag vilja ha lite råd om möjligt.

Förutsättningarna är följande:
- Villa i Stockholmsområdet byggt 1914
- 180m2
- Ca 50m2 golvvärme (kommer i sommar bli 80m2) - sitter i egen shuntgrupp med golvvärmefördelare
- 9 Radiatorer (blir straxt 5)
- 170m Borra
- Nuvarande VP har inte behövt använda elpatron förrän -10 grader ute
- ca 14.000kwh i årsförbrukning inklusive hushållsel (4 personer i hushållet varav 2 barn 10 och 12), varmvattnet tar slut ibland
- Skulle vilja ha en värmepump med låg ljudnivå`
- Vill kunna stura temperatur vi app/internet

Jag har sneglat lite på en Nibe F1255 (3-12kw), men läst lite om problem här på forumet, vilket gör mig lite tveksam?

Vad tror ni?

Mycket tacksam för synpunkter.
Tack på förhand.













Utloggad Joabor69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken VP rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2020, 17:07:00 »
Tja,

Jag har endast haft en VP som driftsattes i november i år (2020) och jag är supernöjd, det är en IVT Geo512C (3-fas).

Mina förutsättningar:
- Villa i Stockholmsområdet byggt 60-talet
- 200m2
- Ca 70-80m2 golvvärme, sitter i samma shuntgrupp som radiatorerna, säkert inte optimalt men det fungerar bra.
- 3 Radiatorer, badrum, hall, vardagsrum (används väldigt sällan), har kopplat ur 4 st.
- 190m Borra
- Har sedan i driftstart inte använt värmepatronen.
- Har VP kopplat till en 300 liters Nibe VVB, VP har en inbyggd 180 liters VVB (Varmvattenkapacitet 40°C (vid 12 l/min), 298 liter enligt IVT själva).
- GEO 512 är mycket tyst och inga konstiga vibrationer och är inverterstyrd 3-12 kW värmeeffekt.
- Kan styra via app, men måste använda en fast LAN kabel (lite low tech).

Den Nibe du har tittat är en mycket snarlik maskin som IVT, vad du än väljer blir du säkert nöjd. Jag valde IVT pga. att min entreprenören rek. den som även är IVT center (go figure;)). Oavsett så hade jag nog valt IVT ändå om jag ska vara ärlig.
IVT Geo 512C, 190m borrhål
200 kvm, suterräng
Nacka, Stockholm

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken VP rekommenderar ni?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2020, 20:37:07 »
Det generella svaret är att alla de etablerade större märkena har bra produkter som säkert kan fylla dina behov. Det viktigaste valet är valet av installatör, när man hittat installatören med rätt kompetens och servicenivå så spelar decimalerna i databladet och någon tusenlapp på priset ganska liten roll i sammanhanget.

Det finns ju bra indata från den gamla anläggningen, så det kan vara en vettig väg framåt att be om offerter utan att låsa sig för någon specifik modell - och sedan kan forumet säkert hjälpa dig sortera bort anbudsgivare som inte riktigt bemödat sig tänka hela vägen.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Vilken VP rekommenderar ni?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2020, 09:11:28 »
Titta pÃ¥ en Bosch kompress 7001 ocksÃ¥. Har fÃ¥tt toppen betyg.  Tydligen är den kylteknikerns bästa vän dÃ¥ man kan separera kylkretsen och varmvattenberedaren.

Rostfritt varmvattenberedare samt saknar flex slangarna som oftast kläggar igen.

Fick också bäst i test i Folksam.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vilken VP rekommenderar ni?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2020, 10:07:51 »
nibe 1245-8 med rf beredare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!