Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TB-larm pÃ¥ Nibe Fighter 360  (läst 14587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
TB-larm på Nibe Fighter 360
« skrivet: 28 december 2007, 19:07:15 »
Jag har 2 problem och jag vet egentligen inte om de hänger ihop..

1. Jag får TB-larm ca en gång i veckan på min VP.. Har det med trycket att göra eller elpatronen? Det går enkelt att återställa..

2. Trycket ändras en hel del på min VP och jag vet inte varför!? För närvarande är styrningen till värmegolvet kaputt och jag väntar på att en elektriker ska komma hit. Ställdonen öppnar sig inte så antingen är alla kass eller är styrenheten kass, antar jag..? Någon som har andra förslag?
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #1 skrivet: 29 december 2007, 09:17:04 »
Vilket intervall och vilkentemp har du på extra varmvatten (meny 1.3 och 1.4), kan det vara detta som löser ut temperaturbegränsaren? Testa att ställ ner temperaturen på periodiska varmvattnet någon grad.

Trycket ändras med temperaturen i ditt värmesystem, helt normalt. Har du bara golvvärme eller är det uppblandat med radiatorer?

Har du bara golvvärme så kan du spara in reparationen genom att helt enkelt öppna govvärmen för fullt (ta bort styrdonen) och styra värmen inne med kurva och fininställnig på din VP. Det kan dessutom spara en del elpatrondrift.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #2 skrivet: 29 december 2007, 16:06:58 »
Jag följer inte med dig riktigt..? Meny 1.1 enligt manualen: Hur ofta varmvattentemp. höjs från normal nivå till "Extra varmvatten". Men enbart om Periodisk extra varmvatten är aktiverad. Var hittar man den inställningen?? 14 dagars intervall har jag iaf inställt idag..

Jag har bara golvvärme men jag tycker att trycket ändras "för mycket". Varje gång jag får TB-larm har det sjunkit från ca 1.1 till kanske 0,4.. Är det normalt? Jag har känt på alla kopplingar och det verkar inte finnas några läckor..

 Idag har jag tagit bort alla styrdon och kör fullt ös ut i golven.. Jag blir lite förvÃ¥nad av det du skriver!? Varför har man dÃ¥ styrdon?
Är det något speciellt i inställningarna jag bör tänka på om jag kör utan styrdon?

En sista skum sak.. Huvudsäkringen har gått ca 5 gånger sedan augusti som vi flyttade in.. Det är på samma fas som pannan går på!? Kan det på något sätt ha med min Fighter att göra??

Tack för svaren!
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #3 skrivet: 29 december 2007, 19:27:31 »
Har haft en liknande problem med en ren elpanna, där en av kontaktorerna för elpatronen strulade.
Kontaktorn "svetsade ibland fast" i stängt läge så att elpatronen gick trots att styrningen via panntermostaten slagit ifrån, med överhettning och viss urkokning av vatten ur pannan som följd.
Fenomet brände också en del säkringar.

Har du fyllt vatten efter Tb larmen?


/
Tomas
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #4 skrivet: 29 december 2007, 21:00:41 »
Aha, du har den gamla modellen, då är legionellahöjningen 60 ºC.

Tryckskillnaden tyder på trasigt expansionskärl, prova att trycka in ventilen på expansionskärlet ett kort ögonblick, kommer det vatten så är det trasigt och måste bytas. Sen är frågan om det är temperaturbegränsaren eller tempgivaren på varmvattnet som visar fel.

Nackdelen med styrdon på golvvärme till en sån VP är att flödet varierar kraftigt då de öppnar och stänger. Om alla styrdon öppnar samtidigt rusar kallt golvvärmevatten in i pannan och tvingar igång elpatron. VP går mest ekonomiskt om den får ett jämnt flöde på värmebäraren och små variationer i uttagen effekt. Ställ sen in kurva och fininställning så det blir behagligt inne.

Påverkas huset mycket av solinstrålning så kan en rumstermostat (RT10) till VP:n vara en god idé.

Slutligen är frågan vad som mer går på samma fas, diskmaskin? tvättmaskin? torktumlare?
Det bästa är om de stora strömförbrukarna är uppdelade på var sin fas.
Din VP ska vara utrustad med effektvakt som ska begränsa elpatron vid överström, kolla att ratt 100 (sid 15 i manualen) är inställd på samma som huvudsäkringarna är på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #5 skrivet: 30 december 2007, 11:29:17 »
Nytt TB-larm idag igen.. Suck.. Denna gången var trycket normalt..
Varmvattnet är dock på 79 grader och har varit det konstant nu i ett par dagar! Brukar ligga runt 50 grader om jag inte minns fel? Är detta normalt?

Givetvis fyller jag på vattnet om jag fått ett TB-larm och för lågt tryck.. Frågan är bara var vattnet tar vägen!?

Jag testade expansionskärlet med kommer bara luft så då tolkar jag som att det är ok..

Ang huvudsäkringen har jag inte hittat något mönster.. Ett par gånger har den gått när jag eldat i min kamin!? Kan det vara så att styrningen flippar ut om det kommer in för varm luft till VP?
Någon gång har det hänt mitt i natten, dvs inga vitvaror eller något annat igång alls.. Möjligtvis min väckarklocka..;)

Jag är grymt tacksam för alla svar! Jag blir oerhört irriterad när jag inte förstår saker! :)
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #6 skrivet: 30 december 2007, 12:21:53 »
Givetvis fyller jag på vattnet om jag fått ett TB-larm och för lågt tryck.. Frågan är bara var vattnet tar vägen!?

Ställ en hink eller dylikt under utloppet för värmesystemets säkerhetsventil om det finns plats, annars använd tex en tidning.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #7 skrivet: 30 december 2007, 13:36:56 »
Kompressorn kan inte värma till så höga temperaturer (speciellt inte med värmebehov i huset), det torde därför vara problem med elpatronerna.
Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.

Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.

Panntemepen skall normalt (om jag inte minns fel) ligga runt max ~55

/
Tomas
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #8 skrivet: 30 december 2007, 14:03:05 »
Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.

Det där skulle förklara en del, bÃ¥de TB-larm och att huvudsäkringarna gÃ¥r, skulle även tro att expansionskärlet inte är dimensionerat för sÃ¥ stora temperaturväxlingar som upp till 80 ºC sÃ¥ det kan även förklara tryckskillnaderna.  Sc:,h

Vattnet trycks ut via säkerhetsventilen som lättar vid ca 1,5 bars tryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #9 skrivet: 30 december 2007, 18:04:45 »
Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.

Hur ska jag hålla koll på elpatronen? I displayen visas när patronen är igång eller ej, är det det Ni menar?

Nu är det ca 4 grader ute så då borde väl knappt elpatronen gå igång?

79,8 grader har jag på varmvattnet nu! Kombinerar testen med ett bad! ;)
Ã…terkommer asap..
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #10 skrivet: 30 december 2007, 19:17:58 »
visas symbolen för elpatronerna när pannan är så varm?
Hur gammal är den?
Om du kollar en temp i menyn som heter "temp elpatrongivare" så inte den är paj.
Jag tror att det är en kontaktor som fastnat samt att säkerhetsventilen har börjat läcka

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #11 skrivet: 30 december 2007, 19:20:21 »
Kompressorn kan inte värma till så höga temperaturer (speciellt inte med värmebehov i huset), det torde därför vara problem med elpatronerna.
Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.

Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.

Panntemepen skall normalt (om jag inte minns fel) ligga runt max ~55

/
Tomas
Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?
Kan shuntventilen kärva sÃ¥ att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar pÃ¥ för tempen pÃ¥ framledningen inte blir den önskade?  
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #12 skrivet: 30 december 2007, 19:53:33 »
Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?
Kan shuntventilen kärva sÃ¥ att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar pÃ¥ för tempen pÃ¥ framledningen inte blir den önskade?  

Nej inte i huset, pannvattnet shuntas ju till husvärmen så shunten anpassar sig efter pannvattentemperaturen. Det som händer är istället att temperaturbegränsaren löser ut och stoppar pannan, precis som e98jole skriver.

360 funkar så att VP + elpatron värmer pannvattnet och varmvattnet samtidigt (VVB sitter i pannan), normalt värms pannan till 50-55 ºC. Vatten shuntas därifrån till husvärme.

e98jole: läs av temperaturerna i meny 1.0, 1.1 och 1.2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #13 skrivet: 30 december 2007, 20:44:56 »
Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?
Kan shuntventilen kärva sÃ¥ att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar pÃ¥ för tempen pÃ¥ framledningen inte blir den önskade?  

Nej inte i huset, pannvattnet shuntas ju till husvärmen så shunten anpassar sig efter pannvattentemperaturen. Det som händer är istället att temperaturbegränsaren löser ut och stoppar pannan, precis som e98jole skriver.

360 funkar så att VP + elpatron värmer pannvattnet och varmvattnet samtidigt (VVB sitter i pannan), normalt värms pannan till 50-55 ºC. Vatten shuntas därifrån till husvärme.

e98jole: läs av temperaturerna i meny 1.0, 1.1 och 1.2?

Ok, hade lite otur när jag försökte tänka där.
Men jag trodde (jag vet - tror gör man i kyrkan  :) ) att styrdatorn läste av vilken temp som skickas ut till värmesystemet. Om den avlästa framledningstempen är för lÃ¥g i förhÃ¥llande till kurvan sÃ¥ öppnas shunten mera och om shunten är helt öppen sÃ¥ ökas panntempen. 
Fast panntempen kanske inte höjs om framledningstemperaturen inte uppnås?
« Senast ändrad: 30 december 2007, 20:47:38 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: TB-larm på Nibe Fighter 360
« Svar #14 skrivet: 30 december 2007, 20:55:46 »
Fast panntempen kanske inte höjs om framledningstemperaturen inte uppnås?

Panntemp höjs om börvärde på framledningstemp > panntemp. Har man golvvärme så är det orimligt, men för säkerhets skull ska vi fråga e98jole:

Vilken kurvlutning har du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!