Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu 14 LTCN  (läst 9204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JANNEL

  • Gäst
JANNEL
Fujitsu 14 LTCN
« skrivet: 28 september 2014, 12:47:15 »
Hej.

Har någon testat Fujitsu`s 12 - 14 LTCN värmepump?
Behöver en pump som fungerar i Norrland (Umeå) villa på 155m2 1½plan.
Har sedan tidigare en Sanyo 124 Clover, efter 8år den har börjat låta illa i innedelens-fläktmotor.
Sanyon har inte riktigt klarat behoven när det varit kallt på vintrarna, då tempen kryper ner mot -16-17* räcker inte effekten riktigt till, sen att den stänger vid -20 och återstartar först vid -16 har varit liiite irriterande.
Har därför tittat på Fujitsu LTCN-14 som effektmässigt verkar kunna leverera massor med värme, även när det kryper ner mot -25-30*, se bifogad bild.
Någon som har erfarenheter av Fujitsu LTCN, bra/dåliga. Eller finns det något annat fabrikat som är bättre?
Innedelen måste vara "grund" då den sitter i trapphuset, den nuvarande Sanyon är ca 250mm djup vid drift.

Tacksam för alla svar och åsikter.



electroluxaren

  • Gäst
electroluxaren
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2014, 16:35:50 »
Det är kanonbra pumpar
har inga onödiga finesser
levererar enligt produktdata

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2014, 17:18:14 »
Vi har en sån i byns bagarstuga, ersatte en sanyo EHN 93.
Sanyon hade lägre uteffekt, men klarade i praktiken ändå att hålla värmen ned till samma utetemp som den LECN-12 vi köpte istället.
Tror det beror på att LECN avfrostar bättre/effektivare, vilket kostar i tid när den inte kan värma.

På Sanyon hade vi lite problem med att den inte blev helt isfri, vilket i sin tur gjorde att förångaren blev lite skadad, inte nåt som påverkade driften dock.
Det var kortfel som tog död på Sanyon.

Fujitsun funkar kanonbra, bara rullat på nu i över två år, aldrig is eller frost som bygger på.

Den större är nog ändå att rekommendera då det enda jag egentligen har att anmärka på 12:an är att den inte verkar ha så hög effekt som man kan tänka sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Electroluxaren

  • Gäst
Electroluxaren
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2014, 07:53:53 »
nu är det ju en LTCN och inte en LECN, det är ju lite skillnad på avgiven effekt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2014, 08:09:00 »
Sorry.
Läst nog för fort.

Men å andra sidan kanske mina iakttagelser borde kunna gälla även en annan variant av Fujitsu.
Alltså en väldigt effektiv och bra avfrostning, men att avfrostningen tar lite väl mycket tid, vilket i sin tur gör att den får mindre tid att värma.
Skulle kunna vara samma typ av avfrostningsautomatik i alla fall, men det kanske någon annan kan svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2014, 10:50:04 »
Ser man till energimyndighetens test så levererar inte Fujitsus ltcn efter denna produktdatan då stämmer varken cop eller uteffekt....
Monterade en hel del Nocria för ett par år sen när den av många kallades "monstret" i uteffekt vid köldgrader och det sades att sp testkammare inte hade klarat dess uteffekt osv osv....men min erfarenhet säger att ME fd35 slog den kraftigt vad det gäller uteffekt! Så jag köper inte deras produktfakta rätt av....

JANNEL

  • Gäst
JANNEL
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2014, 12:51:15 »
Tack för svaren.

Fujitsun verkar kunna diffa en liten aning, både + och - i effekt men iaf. hyfsat nära databladet kontra "EM:s" mätningar (som jag läser det).
Nu var det ju LTCN-09 maskinen som var testad av EM, så det kan ju vara andra värden/resultat med LTCN-12 och 14.
Angående avfrostningarna verkar det som att LTCN har en "ny" programvara med 4 olika program/lägen som den utnyttjar/använder i avfrostningscykeln.
I vilket fall är en LTCN-14 beställd och ska monteras den här veckan, vintern lär utvisa om det är är en bra maskin eller...

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2014, 12:34:49 »
Hej.
Jag har installerat den nya 12:an nu i sommar i fritidshuset (90 m2) mellan Luleå och Piteå och den har precis börjat få göra rätt för sig. Hann köra kyla någon vecka efter installationen. Har en Fujitsu 12 LECN som gått en vinter i garaget och kan bara säga att den gör rätt för sig, helt enligt förväntningarna, och därför blev det samma fabrikat till stugan.
Lycka till med investeringen
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

JANNEL

  • Gäst
JANNEL
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2014, 19:48:10 »
Fick Fujitsu LTCN-14 installerad idag. Helt klart verkar den leverera effekt iaf vid nån -grad. På full fläkthastighet är det halvstorm jmf med Sanyon. Tyvärr har den ett något surrande lite irriterande biljud, -i alla hastigheter utom på lägsta hastighet, i övrigt känns den fullt okej och sprider värmen riktigt bra.

Utloggad sm2ssq

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jokkmokk
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #9 skrivet: 25 december 2014, 13:07:08 »
Gammal tråd men hoppas att nån har nytta av detta. Installerade ltcn14 sent i höst , nu har det hunnit vara tillräckligt kallt för att lämna en rapport. Jag har inte eldat i braskaminen sedan jag installerade Fujitsun bara för att se vad den går för. Bor en mil utanför Jokkmokk. Fujitsun ersatte en Ras10 från 2005, sitter på exakt samma plats. 1 1/2- plan, 100 kvadrat nere och 65 uppe. direktel. Två 500w element uppe, värmen sprider sig inte till alla rum. Nere har vi bara en 300w golvvärmekabel på i toan. Toshiban klarade hela huset ner till -15, sen fick man börja hjälpa till med annat. Nu har det varit under -25 i två dygn och när jag åkte hem i går kväll från julfirandet för att kolla om allt frusit ihop stod nålen på -32 här hemma, det hade då varit under -30 hela dagen. Fujitsun var inställd på 22 grader, (brukar ha den inställd på 23-24 för att sambon inte ska knorra och då håller det kring 20-21 grader på nedre plan.) och jag hade då ungefär 18 grader inne. Svalt men inomhusdelen blåste bara värre än vanligt. Nu har tempen ute stigit till -25 grader och inne är det normaltemperatur igen. Inga problem med avfrostningen trots kylan, utomhusdelen ser alldeles ren ut. Av erfarenhet misstänker jag att en längre period med riktigt kallt väder gör att den får svårt att hålla utomhusdelen ren, Toshiban såg ut som ett ishotell efter en vecka med temp under -20. I alla fall finns det effekt, dock låter den mycket mer än Toshiban både inomhusdelen och utomhusdelen. Jag kör bara på auto och den blåser aldrig mindre än Toshiban gjorde på högsta fläkthastigheten, men den är ju gjord för större lokaler. Kör med 13A säkring, blir lite varm när det är så här kallt men den verkar räcka. Slutsatsen blir väl att den ger massor med effekt även när det är kallt, låter som ett reaplan ute och inne som en dieselkanon. Kommer kanske att bli dyrare i drift än den gamla, Det blir att elda betydligt mindre. Den är ju flera nummer större, men jag vill ha mycket effekt vid så låga temperaturer som möjligt. Man får se till att rengöra filtren ofta. De är mer finmaskigt än på gammeln vilket gör att det täpper till mycket fortare, och då cirkulationen sjunker blir det bara varmt kring pumpen och den sänker effekten. Sidospjällen är inte bra, det är krångligt att få fast i sidolägen och det blåser bara framåt ändå. Gott råd: Begär in pris från flera, det finns ingen närmare än 12 mil från mig så jag ringde till två av De auktoriserade återförsäljarna/montörerna som Fujitsu hade på sin hemsida. Den som var längst bort var 6300kr billigare och när han var klar vaccumsög han och läcksökte den gamla pumpen som jag flyttat till garaget för 300kr till efter rot.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2433
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #10 skrivet: 25 december 2014, 21:16:35 »
kul att den bevisligen ger värme vid -30C

Utloggad reednil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2016, 01:32:05 »
Tjohej!

Är intresserad av Fujitsu 12LTCN och kollar runt lite om ljudnivåer.

sm2ssq säger att den låter som ett reaplan och en dieselkanon. Iofs en 14LTCN, men det är nog en smärre skillnad mellan de två (100 m3 / h) Smickrande! Upplever du att den låter mer endast pga av det höga luftflödet eller har den ett mer störande ljud än Toshiban? Är det ett hög/lågfrekvent ljud?

Jag tänker ju också att man borde kunna köra på lägre fläkthastighet längre med dessa pumpar då de ger såpass bra effekt. Jag ska montera en pump / våningsplan och varje plan är 61 m2 mycket välisolerat nytt hus. Känns som att jag inte borde behöva oroa mig egentligen då det inte kommer att vara några stora volymer luft som ska omsättas per pump.
Håller på att bygga hus med Prefabriken. 122 m2 i 2-plan + 35 m2 musikstudio och förråd byggt av två gamla lastbilsskåp. Kommer att värmas upp med 1 Fujitsu 12LTCN på BV och 1 Fujitsu 09 LM Slim på ÖV. I studion 1 Fujitsu 09 LM Slim. Nibe F110 tar hand om varmvattnet och ventilationen.

Beräknas att dra 40 kwh / m2 trots många stora fönster.

Klart sommar 2016.

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2016, 16:21:34 »
Hej!
Jag har erfarenhet av några Fujitsu-pumpar. Det är utedelen som är "bullrigare" än många andra pumpar, men bara när det är riktigt kallt, ca -15 och kallare. Beror också på hur mycket man begär värme. Blir mycket tystare om man använder fjäderdämpare istället för gummikuddar, eller markstativ.
Innerdelens ljud har ingen större skillnad jämfört med andra märken.
Bästa verkningsgrad får man när man har fläkten på full fart.

Utloggad sm2ssq

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jokkmokk
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu 14 LTCN
« Svar #13 skrivet: 20 januari 2016, 12:20:35 »
Stämmer bra att stomljudet är högt vid kyla, har funderat pÃ¥ andra vibrationsdämpare men när det är väder för att byta lÃ¥ter det ju inte sÃ¥ dÃ¥ glömmer man olägenheten. Jag kör fläkten pÃ¥ auto hela tiden och dÃ¥ är det mycket blÃ¥sljud som tillsammans med stomljudet frÃ¥n utomhusdelen kan upplevas lite störande. Man kan ju sänka fläkthastigheten men jag tar hellre lite ljud och och bättre spridning av värmen. När jag pratar stomljud är det vid temperaturer under -20 grader. Just nu har jag -35 grader, det var -34 när jag klev upp kl 6. Den levererar fortfarande  värme, Cop- värdet är väl nere pÃ¥ 1 men det blÃ¥ser ordentligt varmt. Avfrostningen verkar super, helt ren utomhusdel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!