Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Troll  (läst 3516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Troll
« skrivet: 30 januari 2023, 12:01:34 »
Försök rensa bort de som beter sig som "IT-troll" / slynglar.
Har inte sett det en enda gång de första ca fyra åren jag var aktiv, sen efter
många års uppehåll har jag nu sett det flera gånger.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79837.new#new
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Troll
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2023, 12:20:54 »
När det inte bli dom svar du förväntar dig så hänvisar du till troll och vill att Rickard ska radera bort dessa. ::)

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Troll
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2023, 13:27:06 »
Du mÃ¥ste ju behandla en fd. ADJUNKT med tillbörlig respekt  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2023, 14:18:10 »
Tja, det är väl inte trevlig att se folk nedvärdera andra, men jag räknar med att det är en begränsad händelse, och ser än så länge inget skäl att radera.
Det jag under årens lopp noterat är dock att de som tycker att andra är troll rätt ofta uppvisar en liknande attityd.
I mitt liv har jag dessutom lärt mig via egna erfarenheter att vi människor har en tendens att tycka illa om andra som är väldigt lika oss själva när det kommer t.ex. till graden av envishet och viljan att alltid ha rätt i de frågor som diskuteras.

Att många som engagerar sig i forum som dessa gör det för att de mår bra av att använda sina kunskaper och sin erfarenhet för att kunna hjälpa andra, och ibland få lite "tack för hjälpen" som tack är ju det vanligaste.
Men jag tror att många av oss också gärna är den "som får rätt till slut", och när en sådan person möter en annan sådan person kan det ibland hetta till.
Speciellt om personerna i fråga har en läggning mot att vara lite hetlevrade.

För att lära sig mycket, och orka engagera sig i förkovring, både för sig själv, och för andra så är nog både personlighetstypen "engagerad", "hetlevrad", "debattglad" och nyfiken personlighetsdrag som är vanliga.
Men, ibland kan det också resultera i långa och lätt förgiftade debatter om två eller flera personer med den läggningen inte kan komma till koncensus.
Visst, jag kan radera, varna, eller stänga av folk, men det är inget jag gör utan relevanta skäl.
I just detta fall är det ju inte så att någon av de inblandade parterna lagt fingrarna emellan när det kommer till att kritisera andra, och min uppfattning är väl att om man debatterar på det sättet så får man vara beredd på att andra svarar med samma mynt, även om det inte uppfattas som trevligt.

I ämnet som nu berörs finns ju egentligen inget rätt eller fel, det är väl mer eller mindre omöjligt att veta säkert vad som krävs för att bila upp ett avloppsrör och laga det, troligen är väl hantverkarna inte nöjda med sitt jobb heller, men i dagens tidevarv verkar det vara ovanligt med företag som tar ansvar ekonomiskt för "misslyckade jobb", och låter man den typen av uppträdande från företag etablera sig så kommer allt fler människor att känna sig lurade.

I princip finns det tre vägar att gå:

1. Köp jobb på löpande räkning, och betala den summa som står på fakturan.
2. Begär ett fast pris och betala den summa som står på fakturan.
3. Bestrid fakturan och processa för att få beloppet nedskrivet.

Jag brukar rekommendera att man i ett första läge tar kontakt med Kommunens konsumentvägledare, inte sällan kontaktar de företaget för att informera dem om att ett ärende kommit in och att de vill få båda sidornas argument - ibland räcker det för att företaget ska backa.
Steg två är ARN, som dock kostar en slant, och som tar tid, och inte är en garanterad framgångsfaktor.
Steg tre är ett civilrättslig mål, och då krävs nog väl underbyggda argument och rapporter upprättade av yrkesfolk som kan sin sak, även det riskerar bli dyrt och långdraget.

Jag tror knappast att det finns någon i detta forum som inte håller med om att det blev dyrt, men det är samtidigt så att "medhåll" i ett forum inte löser problemet med företag som tar betalt för sånt som varken de eller du hade kunnat förutse, troligen gör dom inget fel, men det drabbar dig, eller damen du försöker hjälpa på ett icke önskvärt sätt likväl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2023, 08:18:50 »
Jag har bara skummat ditt svar och ser att du ska hjälpa mig med rättsliga ärenden och dylikt som jag har 30 års erfarenhet av. Det behövs inte mao, men tack för all text.
Du kan via länkarna längst ned se lite vad jag uträttat inom juridiken.

Jag har också modererat forum, 20 år sen, andra ämnen och tycker du ska läsa definitioner på troll. Jag är tex inte ett troll därför att jag klagar på att någon påstår att jag ljuger och i övrigt beter sig som en snorvalp.
De som är troll går in och smädar folk, klumpar ihop sig med ryggdunkningar (tågråttan-smurfen) påstår att andra ljuger, ställer irrelevanta frågor, mesta sakdebatten är bara rena kopieringar av andras texter med mera, de vill bara hävda sig och låtsas vara kunniga och duktiga, men att trakssera är det viktigaste för trollen. Rent språkligt kan du lära dig se vilka som är troll och inte.

Varför man får mest bara dåliga, oanvändbara svar, rentav på trollnivå, här, när man får massor av fina svar på annat forum, vad beror det på? I byggahus vällde det in bra och trevliga svar dag ett.
Ditt sätt att inte se när någon bör varnas?
Jag är inte här för att lära vuxna självklarheter och att läsa innantill, eller bete sig som vuxna.
Det är ju för övrigt en rövarbranch utan dess like, det har jag gett uttryck för i mina trådar om luft-vatten.
inte märkligt iofs om vissa "dignitärer" ligger på denna nivå, och tjafsar dumheter som -just det- slynglar och snorungar.
Jag ska berätta om dina slyngel-dignitärer i andra forum på nätet.
Det gör mig inget om du avslutar mitt 10-åriga medlemsskap.
Riktiga experter finns att kommunicera med IRL. De finns också på ARN.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bestrida-faktura-bara-betala-materialkostnad-asikter.480069/page-2#post-5107862

https://www.byggahus.se/forum/threads/undrar-ang-bilning-ca-1-kvm-betonggolv-kaellare-mor-drabbad.479861/page-10#post-5107646







2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2023, 08:23:41 »
Du mÃ¥ste ju behandla en fd. ADJUNKT med tillbörlig respekt  ;)

Här igen en slyngelfason, inget vettigt att komma med.
i princip ett troll.

Ja, jag har utbildat ingenjörer på el-teleområdet och vidareutbildat aktiva yrkeslärare inom samma område, jag behöver inte behandlas med respekt, men accepterar inte om en idiot påstår att jag ljuger eller kommer med annan idioti. Där går man över gränsen.
Kanske svårt för ett forumtroll att begripa.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2023, 08:25:17 »
Upprepar, försök att rensa bort trollen.
Det är också väldigt känt och typiskt, att skriver man om troll så dyker de upp.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2023, 09:29:45 »
Tågråttan, Smurfen och Svenska kocken är alla medlemmar sedan länge, det är inga som helst problem för mig att avgöra om de är troll eller inte.
Jag har inte för avsikt att stänga av vare sig dig eller någon annan för att ni inte kan komma sams i ett ämne där det inte går komma sams.
Vissa tycker väl helt enkelt att du var naiv, och att resultatet av det var lika mycket ditt fel som hantverkarnas.
Jag upplever i alla fall att du redan från start fick medhåll om att det var osmidigt, dumt, och dyrt på vilket sätt hantverkarna hanterade det hela.
Sen är väl i princip konsensus att det nog är svårt att vinna en eventuell tvist.

Därefter malde samtalet vidare mellan några lika envisa personligheter som blev allt mer "raka" mot varandra - alla deltagare i tråden har ett ansvar att hålla diskussionen på ett respektfullt plan.

Ingen gjorde det.

I min värld gör det alla till lika goda kålsupare, och jag låter allt strunt stå kvar - alla kan lära sig någon om troll och trollande, men i huvudsak så beror det nog som sagt inte minst på ditt eget sätt att utrycka dig på ett lite bryskt och tvärsäkert sätt, som fått andra att göra likadant.
Det är min uppfattning, och det står jag för.

Jag har fullt förtroende för att alla inblandade parter har allmänhetens bästa för ögonen, och då vore det direkt kontraproduktivt att stänga av någon, men jag hoppas förstås att personangrepp hålls på en så låg nivå som möjligt framöver.

Forum modereras på många olika sätt, vissa, som t.ex. Wikipedia, modereras på ett sätt som påminner om något som Stalin eller någon annan diktator skulle komma på att göra, medan andra inte modereras lika hårt - jag har ingen aning om huruvida byggahus forum är stenhårda eller ej, men det tror jag knappast, troligen är några av de medlemmar du hackar på även medlemmar där, utan några som hels problem.

Om det är något jag reagerar på så är det dock när någon som du hotar med vedergällning genom att sprida illasinnade rykten i andra forum, som ett litet barn. Den typen av hot / utpressning är verkligen på en låg nivå.
Med lite vett hos Bygga hus administratörer raderar de sånt strunt.
Din egen självcensur borde också göra att du inte sänker dig till en sådan låg nivå.

Att påstå att man inte läser hör till helt normal härskarteknik, det lärde jag mig för länge sedan.

Nu har jag inte läst igenom alla 140 inläggen i den första bygghustråden du länkar till, men redan svar #3 ifrågasätter ju DIG som person:
Citera
Känns som att någon information saknas. Först 7h plus lite material. Och sedan 20 000?

Är det verkligen respektfullt?

Bara det faktum att ett ämne som är så begränsat resulterar i 140 inlägg tyder väl på att "någon" även där trollar - det skulle jag vilja påstå i alla fall.
Att det startas två trådar med samma ämne är väl också en form av trollande?
Borde inte moderatorerna plockat bort en av dem, eller slagit ihop dem?

Nu ska jag inte recensera vare sig Bygga hus moderatorer eller deras forum, det är säkert ett bra forum om man vill prata om ditten och datten utan att gå in på djupet i specifika frågor.
Vi är lite olika nischade helt enkelt, men rätt lika i övrigt.
« Senast ändrad: 31 januari 2023, 09:41:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Troll
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2023, 09:54:10 »
HIZ, att börja vifta med "fina titlar" gör dig inte på nått vis mer trovärdig utan tvärt om. Jag skulle nästan drista mig till att säga att det ger lite av ett löjets skimmer. Den tid då folk stod vid vägkanten och lyfte på hatten när prästen kom åkande förbi är sedan länge borta.
Vill du ha respekt så får du genom ditt "handlande" förtjäna det för det kommer INTE med en titel, speciellt inte på ett forum där vem som helst kan ta vilken titel dom vill. Och tål du inte att folk har synpunkter på dig ska du nog undvika att sticka ut hakan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2023, 11:57:27 »
När man talar om trollen så kommer de framhoppande.
Det är ett gammalt talesätt.

Jag rekommenderar vuxengymnasium.
Har bara sett glimtar av spottandet när jag bläddrat nedåt.

Allt är klart med fakturan, via en VD som inte hade svårt att läsa eller begripa.

Adjö stackars forumtroll.




2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Troll
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2023, 12:45:15 »
Vill bara säga att jag tycker det är ett otyg när man tar med sig personer under utbildning och debiterar fullt eller nästan fullt för den extra personen till och med när uppdraget inte betjänas speciellt av att ha en medhjälpare på plats.

Vem skulle acceptera det eller komma på tanken i en del andra branscher där verksamhet under utbildning är vanligt?

PÃ¥ utbildningskiniken pÃ¥ odontologen (tandläkaren) sÃ¥ är priset för ett jobb där ca 50% mot det vanliga, trots att utbildad personal kontrollerar arbetet noga. Rabatten fÃ¥r man för att det gÃ¥r lÃ¥ngsammare och snackas mer osv.  Vem skulle gÃ¥ med pÃ¥ att betala dubbla normala priset för att en student gör jobbet?

PÃ¥ körskolan sÃ¥ agerar praktikant körlärare 0ch den riktiga körläraren sitter i baksätet.  Kostar som en normal körlektion, varför dessa lektioner bokas upp sist och bara om man behöver en körtid just dÃ¥.  Borde nog rabatteras lite för att vara attraktivt, men man slipper i alla fall betala dubbla priset för en körlektion.

Varför tror byggbranschen att det är ok att slänga med oerfaren personal och debitera normalt eller nästan normalt för dem?  Nedvärderar inte det de utbildade hantverkarnas egna arbete när en helt oerfaren person bedöms vara lika värdefull som en yrkesman med 30 Ã¥rs erfarenhet?

Angående trollande hit och trollande dit så har trådarna här urartat från båda håll, tycker jag.


Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Troll
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2023, 14:06:38 »
Jag har bara skummat ditt svar och ser att du ska hjälpa mig med rättsliga ärenden och dylikt som jag har 30 års erfarenhet av. Det behövs inte mao, men tack för all text.
Du kan via länkarna längst ned se lite vad jag uträttat inom juridiken.

Jag har också modererat forum, 20 år sen, andra ämnen och tycker du ska läsa definitioner på troll. Jag är tex inte ett troll därför att jag klagar på att någon påstår att jag ljuger och i övrigt beter sig som en snorvalp.
De som är troll går in och smädar folk, klumpar ihop sig med ryggdunkningar (tågråttan-smurfen) påstår att andra ljuger, ställer irrelevanta frågor, mesta sakdebatten är bara rena kopieringar av andras texter med mera, de vill bara hävda sig och låtsas vara kunniga och duktiga, men att trakssera är det viktigaste för trollen. Rent språkligt kan du lära dig se vilka som är troll och inte.

Varför man får mest bara dåliga, oanvändbara svar, rentav på trollnivå, här, när man får massor av fina svar på annat forum, vad beror det på? I byggahus vällde det in bra och trevliga svar dag ett.
Ditt sätt att inte se när någon bör varnas?
Jag är inte här för att lära vuxna självklarheter och att läsa innantill, eller bete sig som vuxna.
Det är ju för övrigt en rövarbranch utan dess like, det har jag gett uttryck för i mina trådar om luft-vatten.
inte märkligt iofs om vissa "dignitärer" ligger på denna nivå, och tjafsar dumheter som -just det- slynglar och snorungar.
Jag ska berätta om dina slyngel-dignitärer i andra forum på nätet.
Det gör mig inget om du avslutar mitt 10-åriga medlemsskap.
Riktiga experter finns att kommunicera med IRL. De finns också på ARN.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bestrida-faktura-bara-betala-materialkostnad-asikter.480069/page-2#post-5107862

https://www.byggahus.se/forum/threads/undrar-ang-bilning-ca-1-kvm-betonggolv-kaellare-mor-drabbad.479861/page-10#post-5107646
Har inte vare sig deltagit i ryggdunkningar eller påstått att du ljuger däremot ställde jag frågor och gav svar du inte gillade och då kallar du mig för troll men ändå tycker du att det är jag som är den som trakasserar hur är det ställt med självinsikten egentligen ? Angående att bygghus skulle vara så bra är det därför du även skrev där att det var troll och att ditt konto skulle tas bort verkar vara nån typ av röd tråd att det finns troll runt dig och att du vill avsluta kontot så fort du får några svar som inte faller dig i smaken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2023, 18:11:11 »
Här igen en slyngelfason, inget vettigt att komma med.
i princip ett troll.

Ja, jag har utbildat ingenjörer på el-teleområdet och vidareutbildat aktiva yrkeslärare inom samma område, jag behöver inte behandlas med respekt, men accepterar inte om en idiot påstår att jag ljuger eller kommer med annan idioti. Där går man över gränsen.
Kanske svårt för ett forumtroll att begripa.

Jag är förvånad över din vokabulär. Att kalla en annan människa för idiot eller slyngel....är i mina öron......ett mycket starkt påhopp......långt över gränsen för normal samtalston.
En saklig diskussion vore väl mer konstruktiv......

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2023, 09:27:10 »
Vill bara säga att jag tycker det är ett otyg när man tar med sig personer under utbildning och debiterar fullt eller nästan fullt för den extra personen till och med när uppdraget inte betjänas speciellt av att ha en medhjälpare på plats.

Vem skulle acceptera det eller komma på tanken i en del andra branscher där verksamhet under utbildning är vanligt?

PÃ¥ utbildningskiniken pÃ¥ odontologen (tandläkaren) sÃ¥ är priset för ett jobb där ca 50% mot det vanliga, trots att utbildad personal kontrollerar arbetet noga. Rabatten fÃ¥r man för att det gÃ¥r lÃ¥ngsammare och snackas mer osv.  Vem skulle gÃ¥ med pÃ¥ att betala dubbla normala priset för att en student gör jobbet?

PÃ¥ körskolan sÃ¥ agerar praktikant körlärare 0ch den riktiga körläraren sitter i baksätet.  Kostar som en normal körlektion, varför dessa lektioner bokas upp sist och bara om man behöver en körtid just dÃ¥.  Borde nog rabatteras lite för att vara attraktivt, men man slipper i alla fall betala dubbla priset för en körlektion.

Varför tror byggbranschen att det är ok att slänga med oerfaren personal och debitera normalt eller nästan normalt för dem?  Nedvärderar inte det de utbildade hantverkarnas egna arbete när en helt oerfaren person bedöms vara lika värdefull som en yrkesman med 30 Ã¥rs erfarenhet?

Angående trollande hit och trollande dit så har trådarna här urartat från båda håll, tycker jag.

Hmm, om man som jag är verksam inom IT, internet, marknadsföring, hemsidor och liknande så känns det som mer regel än undantag att den som utför de uppdrag man köper "lär sig på jobbet", de som är erfarna och effektiva de har lämnat kreti och pleti för länge sedan och jobbar för skyhöga löner på större företag.
Man debiteras ändå 1500 kr + moms/timme - även när man kan se att den skall göra jobbet i vissa fall kan mindre än en själv.

Så lite olika är det väl i olika branscher.
Om en fullärd hanverkare bara debiteras med 575 kr/timme, så kan ju inte den debiteringen bära lärlingens lön, så det blir ju ebberöds bank för företagen som tar in Lärlingar.
Lärlingarna ÄR ANSTÄLLDA som ska utföra ett jobb, men p.g.a. att de inte har erfarenhet så har de lägre lön, och kunderna debiteras en lägre kostnad.

En praktikant är nåt helt annat, de har företagen gratis, och det skall man aldrig debitera för, egentligen, men det händer säkert också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Troll
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2023, 14:38:29 »
Vill bara säga att jag tycker det är ett otyg när man tar med sig personer under utbildning och debiterar fullt eller nästan fullt för den extra personen till och med när uppdraget inte betjänas speciellt av att ha en medhjälpare på plats.

Vem skulle acceptera det eller komma på tanken i en del andra branscher där verksamhet under utbildning är vanligt?

PÃ¥ utbildningskiniken pÃ¥ odontologen (tandläkaren) sÃ¥ är priset för ett jobb där ca 50% mot det vanliga, trots att utbildad personal kontrollerar arbetet noga. Rabatten fÃ¥r man för att det gÃ¥r lÃ¥ngsammare och snackas mer osv.  Vem skulle gÃ¥ med pÃ¥ att betala dubbla normala priset för att en student gör jobbet?

PÃ¥ körskolan sÃ¥ agerar praktikant körlärare 0ch den riktiga körläraren sitter i baksätet.  Kostar som en normal körlektion, varför dessa lektioner bokas upp sist och bara om man behöver en körtid just dÃ¥.  Borde nog rabatteras lite för att vara attraktivt, men man slipper i alla fall betala dubbla priset för en körlektion.

Varför tror byggbranschen att det är ok att slänga med oerfaren personal och debitera normalt eller nästan normalt för dem?  Nedvärderar inte det de utbildade hantverkarnas egna arbete när en helt oerfaren person bedöms vara lika värdefull som en yrkesman med 30 Ã¥rs erfarenhet?

Angående trollande hit och trollande dit så har trådarna här urartat från båda håll, tycker jag.

Att du betalar halva avgiften betyder inte att dom minskar sin del med 50% eftersom det finns reglerat vad saker och ting kostar att laga i munnen, tandläkarpraktiken får pengarna från försäkringskassan och ju mer dom lagar i din mun ju mer pengar får dom, du går in i högre rabatt vid 3000kr och 15000kr. Du betalar mindre och mindre och tandläkarpraktiken får mer och mer.

Bilskolans praktikant får ingen lön och således drabbar det inte bilskolan ekonomi.

Att du ens kan undrar om någon hantverkare känner sig nervärderad för att firman debiterar lika mycket för en lärling som för en fullbetald, då måste den hantverkaren eller dom som ens tänker tanken ha väldigt dålig självkänsla. Vad firman debiterar är inte samma sak som att lärlingen får den fullbetaldas lön. Snarare troligt att den utlärde tycker synd om kunden som får betala för en fullbetald. Fast det vanligaste är att man inte vet vad firman debiterar för lärlingen. Faktureringspriset beror nog på vad det är för jobb och hur van lärlingen är på att utföra uppdraget.


På stora advokatbyråer så är det inte ägaren eller den kändaste advokaten som gör jobbet, det är nyexaminerade jurister till en pisslön, men folk får ändå betala det skyhöga arvodet den ordinarie advokaten tar. Dessutom så fort man vänder sig till en advokat/jurist så får man betala för att han utbildar sig och det är oavsett om han har 30år i branschen.

Tittar vi på vår revisor så var det revisorassistenten som gjorde jobbet och vi fick betala som om det var revisorn.

Det förekommer i bransch efter bransch så du har bara missat att upptäcka det.

För 12 år sedan jobbade jag på ett stort bygge där rörfirman hade så galet mycket att göra och vid ett tillfälle så frågade jag ägaren om varför han inte tog in en lärling på firman, han sa att dom kostar 500000 att utbilda, sen slutar dom och går till någon annan som erbjuder bättre lön, som inte haft utbildningskostnaden. Han anställde bara utbildade rörmokare så lärlingar är inte bara klirr i kassan hos ägaren även fast kunderna alltid tycks tro det.


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!