Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning  (läst 2825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« skrivet: 04 oktober 2022, 22:00:04 »
Är i startgroparna att utveckla något program/automation/komponent eller dylikt i Home Assistant för att effektivt styra värmeproduktion baserat på timpris. Syftet med tråden är att få hjälp och kloka inspel. Jag har jobbat som mjukvaruutvecklare tidigare men inser att det var ett tag sedan och att min kompetens är begränsad när det kommer till att starta upp något nytt i HA och särskilt då Python inte är min hemmaplan.

Utgångspunkten för algoritmen är att baserat på temperaturdata (lagrad energi i exempelvis ack.tankar, utomhustemperatur och timpriser) fatta beslut om vilka timmar som är klokast att köra värmepumpen.
Någon som är intresserad av att vara med och utveckla något sådant, eller kanske rent av känner till något redan befintligt projekt?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad magnus_partille

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2022, 07:49:16 »
Jag är precis uppstartad med liknande mål. Har just installerat Home Assistant och planen är att styra en gammal IVT värmepump som saknar lämpligt modern intelligens. Min tanke på styrning är att blocka lämpliga timmar från körning mha manipulering av tempgivare för utetemp och varmvattentemp.

Detta funktionspaket ser inte så illa ut tycker jag i en snabb titt.
https://powersaver.no/guide/#introduction
Men har inte kontrollerat i detalj, men verkar moget och tagit hand om en del problem. Såsom algoritm för att hitta lämpliga blocktimmar, antal block timmar i rad, samt därefter oblockad i x timmar.

Node_red är bekant och vet inte om det är trevligt eller om man använder som insperation för ngt nytt.
Har inte provat att installerat något av detta än. Fokus var först på mätbiten med HA. Tanken är också att styra upp effektiviteten på pannan så gott jag kan. Lagt till mätpunkter på pannans temperaturer samt på golvvärmen och rumstemperaturer för tillfället.

JAg jobbar med mjukvara själv, men HA är helt nytt för mig. Glad amatör i python men fuskar lite där.
IVT Greenline Compact 4 -97, borrhål 82m, 110m2 hus + kall/sval källare (tillbyggen -46/-64/-19)

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2022, 10:32:24 »
Vad kul!

Kollat igenom https://powersaver.no/guide/#introduction som hastigast och strategin Lowest Price verkar som det vettigaste för min del. Däremot så saknar jag en del funktionalitet som att ta hänsyn till hur mycket energi som finns lagrat. Den verkar också bunden till att få ett givet intervall att välja timmar utifrån. Jag tänker att det intervallet skulle vara tillsvidare men styras av när energi i tankar/hus/vvb beräknas vara slut.
Varför ser du ett behov av att hitta lämpliga "blocktimmar"? Borde väl inte vara några problem att köra en timme, för att därefter stänga av under en timme och därefter starta upp igen?
Node red har jag hört talas om men inte använt.


Tänker mig en struktur som

1. Beräkna befintlig energimängd (baserat på temperatur i huset, vvb eller ack.tank).
2. Beräkna husets effektbehov (baserat på utomhustemperatur).
3. Beräkna hur länge befintlig energimängd räcker (baserat på befintlig energimängd och husets effektbehov).
4. Kolla hur lång elprisprognos som finns tillgänglig.
5. Välj ut vilken av punkt 4 och punkt 5 som är kortast och välj den som mål-tid.
6. Beräkna hur mycket energi som saknas för fulladdat hus (baserat på max energimängd - befintlig energimängd.)
7. Beräkna hur många driftstimmar som krävs för fulladdat hus till mål-tiden (baserat på saknad energi och värmepumpseffekt).
8. Plocka ut antal billigaste timmar (baserat på punkt 7) fram till mål-tiden (punkt 5).

Borde vara en ganska generisk strategi som kan anpassas med ett fåtal parametrar.
Dessa parametrar bör vara:
* husets effektbehov baserat på utomhustemperatur
* Värmepumpens effekt
* Funktion för att beräkna husets ackumulerade energi då det kommer skilja sig lite beroende på om man har tankar eller kör direkt mot huset.

Är algoritmen begriplig?
Vad tror ni om ett sådant upplägg?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad wobblie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2023, 11:02:16 »
Det är inte trivialt att hitta den optimala lösningen på problemet. Det går antagligen att resonera sig till något som funkar hjälpligt, men ska gå lite mer noggrannt tillväga får man formulera det som ett optimeringsproblem och använda ex. PuLP eller CasADi för att lösa det. Kräver en ansenlig dos matematik  ;)

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2023, 21:23:52 »
Jodå, och den optimala lösningen är ju inte sällan heller en utopi. Målet var något som var lite mer modulärt, generiskt och anpassningsbart än den styrningen jag använder just nu och för att vara det så behöver det inte ens nästan vara optimalt.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 836
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2023, 23:23:10 »
Låter väldigt avancerat det ni håller på med, nog för svårt för mej. Men följer med stort intresse, speciellt det om "laddning" och "tankar om tankar".

Men jag körde nu ikväll igång en egen liten "snodd" setup på min IVT E7.
Jag ändrar rumsgivar motståndet med ett Shelly relä, hur mycket sänkning ställer jag in manuellt först.
Ändringen görs från när tim spot priset går över satt gräns.
Sedan har jag även satt en timer som räknar ner så att rumsgivaren går tillbaks till default, detta skall möjliggöra mellanliggande körningar om timspotpriset är högt för många timmar i sträck.
I övrigt sköts styrningen som vanligt av vpn, i mitt fall med rumsgivarpåverkan 6.
Inser att det blir en lägre temperatur om det är en längre period med det höga timspot priset.

Vet ni om det går att få spot priserna för SE3 gratis där någonstans ni tänker utan att vara kund? (har tyvärr bara lyckats hitta spotpriser från Finland/Baktikum)
« Senast ändrad: 23 januari 2023, 23:28:04 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Regainer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2023, 23:50:56 »
God kväll i stugan  :)
är oxå lite trög när det gäller programmering  , så jag får väl ansluta mig till Börjes gäng !!  men jag väldigt intresserad och jag håller på lite med ungefär samma som Börje skrev om , och jag undrar vilket "Shelly" relä som du använder dig av !???? Och om du har lite mer information om kopplingsschemat !!! ;) med vänliga hälsningar

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2023, 08:32:18 »
Finns det ingen app så man slipper HA? Appen läser info om spotpriser och man väljer när ett relät ska dra tex 4 billigaste timmarna per dygn
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 836
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2023, 08:34:08 »
Se bifogad bild, finns säkert andra alternativ också ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 836
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2023, 08:39:30 »
Finns det ingen app så man slipper HA? Appen läser info om spotpriser och man väljer när ett relät ska dra tex 4 billigaste timmarna per dygn
Min fråga också.
Vill ha det enkelt, såna här grejer har nog begränsad livslängd, och så att det även fungerar när det gått sönder.
Ligger ett script i reläet, men hittar inget "API" för SE3...
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2023, 09:16:11 »
Min fråga också.
Vill ha det enkelt, såna här grejer har nog begränsad livslängd, och så att det även fungerar när det gått sönder.
Ligger ett script i reläet, men hittar inget "API" för SE3...
Gissar det är nära. Finns elbolag där man kan styra 5 relä via elbolagens app och reläerna är i elmätaren. Mitt elbolag hade något på gång men ännu visste den jag pratade med inget.

Tänkte för stunden lösa det med wifirelä och manuell styrning av när relät ska dra (kolla pris från nordpool och schemalägg i reläappen en gång per dygn beroende på hur mycket priserna skiljer sig åt på natten). Får det något fel tar gamla systemet över och kör elgolvvärme och vattenberedaren 22-07.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Njamotep

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2023, 21:05:01 »
Det här ser spännande ut! Är också inne på att göra något liknande. Har kollat på alternativa rumsgivare än IVTs egna med LCD men gått bet på det. Vill kunna justera temp på markplan (vp i källaren) och då gärna ha någon snygg lösning. Tanken är att manipulera en enkel rumsgivare med smart relä (tips på hur mottages gärna). Sedan ta dessa värden till HA och reglera via en Tasmoda-flashad Sonoff NSPanel som sitter på väggen o kör HA. Låter det som att det går att få till? 😅

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2023, 07:55:13 »
Några grafiska gränssnitt (utom webgränssnittet) har jag inte använt. Inte heller flashat enheter med olika sorters programvara.

Ni som planerar att använda annan plattform än HA eller liknande, hur tänker ni er villkoren för att köra värmeproduktion
A: Producera värme/extra värme om priset är under x öre?
B: Producera värme/extra värme under dygnets x billigaste timmar?
C: Producera INTE värme/extra värme under dygnets x dyraste timmar?
D: Något mer genomarbetat?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2023, 20:40:45 »
Har mycket god erfarenhet av https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-ohm-on-wifi
Du kan välja godtycklig HA tempsensor och placering och därefter mata in datan isf VPns givare utan att dra kablar.
Funkar för både inne- och utegivaren.
Om du kan ange samma data med exvis modbus är det ännu bättre, men inte alla pumpar klarar det.
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Palmquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utveckla HA-algoritm för VP-styrning
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2023, 15:14:37 »
Jag förstår inte hur jag ska få till kopplingen mellan Ohmigo och HA.
Jag har installerat en Mosquitto-broker. Jag kan via MQTT Explorer se att Ohmigo skickar info till HA.
Men hur får jag till en enhet i HA?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!