Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ni som har Daikin XRH30?  (läst 12750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
Ni som har Daikin XRH30?
« skrivet: 01 september 2020, 12:53:49 »
Är ni nöjda med den?

Har försökt läsa på om den på forumet och den verkar få bra kritik.

Men hur är avfrostningsintervallen på den?

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #1 skrivet: 02 september 2020, 09:22:01 »
Har brummat och gått en halv vinter och en nästan hel sommar .
2 saker , utomhusenheten låter mer än mina tidigare maskiner med R410a , den sänker fläkthastigheten med automatik i värmeläget när börvärdet närmar sig sitt inställda värde . Kan vara både positivt (slipper känslan av kalldrag) och negativt om man vill få värmen långt bort från utblåset.
Annars är jag mycket positiv till maskinen .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2020, 11:13:12 »
Har brummat och gått en halv vinter och en nästan hel sommar .
2 saker , utomhusenheten låter mer än mina tidigare maskiner med R410a , den sänker fläkthastigheten med automatik i värmeläget när börvärdet närmar sig sitt inställda värde . Kan vara både positivt (slipper känslan av kalldrag) och negativt om man vill få värmen långt bort från utblåset.
Annars är jag mycket positiv till maskinen .

Ok, tack för infon.

Sänks fläkthastigheten även vid manuellt ställt fläktläge?

Hur upplever du avfrostningarna, är det 45 minuters intervall eller efter behov?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #3 skrivet: 02 september 2020, 12:25:31 »
Ja, fläkthastigheten sänks för att inte blåsa "kallt" även i manuellt fläktläge. Enligt Daikin kan detta åtgärdas genom att byta styrkort i inner-delen till det som satt i förra generationen av värmepumpen, den så kallade XR-serien. Det är en medveten feature alltså av Daikin för att undvika klagomål som tidigare fanns om att det blåste kallt när man körde med fast fläkthastighet vid lågt effektbehov.

Avfrostningsalgoritmen på XRH30 sker baserat på av maskinen uppmätta temperaturer och uträknat behov, alltså inte något fast tidsintervall.

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2020, 12:54:39 »
Ja, fläkthastigheten sänks för att inte blåsa "kallt" även i manuellt fläktläge. Enligt Daikin kan detta åtgärdas genom att byta styrkort i inner-delen till det som satt i förra generationen av värmepumpen, den så kallade XR-serien. Det är en medveten feature alltså av Daikin för att undvika klagomål som tidigare fanns om att det blåste kallt när man körde med fast fläkthastighet vid lågt effektbehov.

Avfrostningsalgoritmen på XRH30 sker baserat på av maskinen uppmätta temperaturer och uträknat behov, alltså inte något fast tidsintervall.

Tack för infon,

Men vad lustigt, hur svÃ¥rt kan det vara för Daikin att  programmera vid automatisk inställt sÃ¥ gÃ¥r fläkthastigheten ner och vid manuellt inställning sÃ¥ är den fast.  dontknow Varför finns manuellt läge liksom? Sc:,h

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #5 skrivet: 02 september 2020, 13:18:35 »
Jag är inte alls nöjd med hur Daikin har optimerat detta (låt det vara tydligt), men efter att ha diskuterat det med Daikin så förstår jag helt och fullt deras resonemang och motiv till att göra som de har gjort.

Frågan är väl mest hur människor hade mage att klaga på att tidigare XR-seriens maskiner blåste "för kallt" i manuellt fläktläge vid låg effekt?
Som vi säger så skall man väl förvänta sig att det blåser kallt om man begär manuellt fläktläge och effektbehovet sjunker så att temperaturen i utblåset kan upplevas kallt. Men tyvärr verkar folk inte smartare än att de nu med XRH-serien är nöjda med att maskinerna alltid blåser varmt och istället struntar i vad för fläktläge som begärts.
Färre vill som vi ha total makt över fläkthastigheten än som alltid vill känna varm luft oavsett vad de begår för misstag i hanteringen av värmepumpen helt enkelt.

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #6 skrivet: 02 september 2020, 15:07:22 »
HÃ¥ller helt med dig!

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #7 skrivet: 02 september 2020, 20:45:55 »
Har nu fått en offert på en Daikin Carlson XRH30 inkl installation som landade på 24 600 kr efter ROT.

Då undrar man är det rimligt, överpris eller billigt?

Vad har ni andra betalat?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #8 skrivet: 02 september 2020, 20:53:08 »
Du får nog specificera mer vad som ingår i priset som tex rörlängd, typ av yttervägg samt om dom tex dragit matning från ledig plats i elcentral eller det är exkl elmatning.
Andra tillval som stålfjäderdämpare eller tak över utedel ?

DÃ¥ fÃ¥r du troligen mer relevanta svar  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #9 skrivet: 02 september 2020, 21:44:24 »
Jag kan bara säga att vi är fantastiskta nöjda med vår pump, en XR30. Jag uppfattar utedelen som väldigt tyst, den stör verkligen inte. Vi behöver aldrig tänka på avfrostningar, det sker utan att det blir kallare i huset. Hos oss värmer pumpen 2 plan utan tillskott av annan värme förutom värmeslingor i ett badrum. Detta gäller även vid -15 grader. Vi kör den mest på automatisk fläkt och då blir luftfördelningen bra och ljudnivån låg. Vi skulle inte tveka att köpa samma pump igen.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #10 skrivet: 03 september 2020, 07:58:59 »
Du får nog specificera mer vad som ingår i priset som tex rörlängd, typ av yttervägg samt om dom tex dragit matning från ledig plats i elcentral eller det är exkl elmatning.
Andra tillval som stålfjäderdämpare eller tak över utedel ?

DÃ¥ fÃ¥r du troligen mer relevanta svar  tummenupp

Återkommer, ska syna offerten som jag har fått vad som ingår. Frågade bra efter pumpen och installation.

Utloggad Korpen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #11 skrivet: 03 september 2020, 07:59:47 »
Jag kan bara säga att vi är fantastiskta nöjda med vår pump, en XR30. Jag uppfattar utedelen som väldigt tyst, den stör verkligen inte. Vi behöver aldrig tänka på avfrostningar, det sker utan att det blir kallare i huset. Hos oss värmer pumpen 2 plan utan tillskott av annan värme förutom värmeslingor i ett badrum. Detta gäller även vid -15 grader. Vi kör den mest på automatisk fläkt och då blir luftfördelningen bra och ljudnivån låg. Vi skulle inte tveka att köpa samma pump igen.

Tack för infon , kul att ni är nöjda. Verkar vara en bra pump överlag.  tummenupp

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #12 skrivet: 03 september 2020, 08:33:14 »
Återkommer, ska syna offerten som jag har fått vad som ingår. Frågade bra efter pumpen och installation.

Ok, trodde dom hade kikat på plats och att du därefter fått en offert.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #13 skrivet: 03 september 2020, 08:38:23 »
Är det en vanlig standardinstallation utan el, tak och stålfjäderdämpare så tycker jag att priset är rätt högt, men mycket beror väl på var du bor och hur konkurrensen fungerar just där.
Ingår el (till egen säkring i central) och fjäderdämpare är är det väl ett OK pris.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni som har Daikin XRH30?
« Svar #14 skrivet: 03 september 2020, 09:57:32 »
Har nu fått en offert på en Daikin Carlson XRH30 inkl installation som landade på 24 600 kr efter ROT.

Då undrar man är det rimligt, överpris eller billigt?

Vad har ni andra betalat?

Är det en Carlson XRH30 sÃ¥ är priset kanon !  tummenupp
Är det en Caldo XRH30 så kanske jag skulle ta in en ny offert bara för att jämföra.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!