Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.  (läst 21865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
Sc:,h Exakt vad skiljer F1255 och S1255 egentligen?

Jag har letat och sökt här och hos NIBE, samt googlat. Jag har läst datablad. Men någon vettig sammanställning har jag inte hittat. Vissa påstår att det enda som skiljer är displayen, och att resten är identiskt. Data i databladen jag kunnat hitta ser lika ut. Någon anger att S1255 har WiFi. S1255 har några 1000kr högre pris.

Med tanke på att två av de populäraste trådarna på forumet handlar om just F1255 och S1255 tycker jag att denna fråga förtjänar en egen tråd. Eftersom jag inte hittar någon skapar jag en.

För att undvika dubbelarbete börjar jag med att fråga om det redan finns en sammanställning? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns nån som frågat samma sak tidigare.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71780
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2020, 17:31:08 »
Det finns nån som frågat samma sak tidigare.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71780
Jo, jag läste den tråden. Intressant! Men den tillför väl egentligen inget mer än det jag redan skrev i inlägg #1.
Fast det är inte samma fråga. Den gäller bara om TS skall byta sin fellevererade F1255 till en S1255. Inte min lite mer nördiga fråga om EXAKT ALLA skillnader mellan dem.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Har för mig att S har ett annat styr, sen finns en till tydlig skillnad, en har ett S framför 1255 och den andra ett F  tOOmten

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2020, 23:28:17 »
Har för mig att S har ett annat styr
Kan du utveckla? Vad skiljer från F?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
ja kollar man på nibes felkodslista, så har s modellerna helt andra felkoder bland annat.
du kan inte heller ladda ner och uppdatera mjukvara som till de äldre, utan allt sker via nibe uplink.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad jag har förstått så är det exakt samma komponenter i själva kyl-/värmedelarna?
Är det någon praktisk skillnad i styrsystemet (dvs regleras uppvärmningen utifrån andra principer), eller är det bara en flashigare färgskärm med annat gränssnitt och bättre uppkopplingsmöjligheter?
« Senast ändrad: 12 augusti 2020, 12:13:50 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
JAg har ställt frågan till Nibe, vi får väl se om de svarar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nu studerat de bÃ¥da modellerna ingÃ¥ende. Jag delar Purjo's inställning, S-serien är mer flashigare, vilket säljer. I broschyren sitter man pÃ¥ golvet och käkar glass och talar om all uppkoppling i det intelligenta hemmet.  Allt kan kollas med en app. För mig är en värmepump nÃ¥got som stÃ¥r i källaren och skall kunna glömmas bort.

Tekniskt:
Det verkar som om alla mekaniska komponenter är detsamma. Exakt samma tekniska värden in i minsta detalj. Bilder på köldpumpmodul visar exakt samma lösning m.m. Tyvärr hittade jag ej komponentlista för S-serien och kan därför ej jämföra hur många komponenter som är identiska.
Har även studerat elschema, sida för sida. Ny kille som ritat, eller nytt ritprogram. Man har tydligen bytt samtliga kretskort, men i princip är allt kopplat till dessa kretskort som tidigare. Ofta har dagens kretskort komponenter som är tillgängliga i ca 10 Ã¥r, vilket tvingar tillverkaren till nya kretskortsdesign. 
Som har framgått av detta forum har S-serien en annan mjukvara än F-serien, vilket är fullkomligt normalt med nya kretskort.
Jag känner igen denna kärlek från mitt jobb innan pension (ett större globalt företag för industriprodukter). De unga utvecklarna skall ha allt flum flum på platta eller telefon. När man försöker förklara att dagen telefoner, appar och kommunikation ej kommer överleva produktens livslängd tittar de oförklarligt på en. Det blir som en Windows dator med Millenium eller Windows 7 eller CD-spelaren.
För mig skall en industriprodukt eller en värmepump vara stand alone, oberoende av den för dagen gällande Android eller Apple-telefonen.
Därför valde jag medvetet en F1255 nyligen, som en beprövad bilmodell i sitt slutskede, med en mjukvara som få klagar på numera.
Från mitt jobb bär jag även med mig att vi har många duktiga tekniker som förstår exempelvis värmepumpar med dess komponenter.
Nu skall den erfarna rörmokaren behärska både värmepumpar, appar, WiFi, frekvensomriktare, nätanalys och Modibus kommunikation. Denna supertekniker växer ej på träd.
Men sammanfattningsvis, S-serien har fått en ny kostym och några smycken glittrar extra på utsidan. Detta skall få kunden att betala 5.000 kr extra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror tvärtom att framtidens värmepumpar måste vara ännu mer avancerade i styrningen så att de kan snacka med vilken smart-home app som helst.
Det kommer inte duga att man måste ha en Nibe-app för att kunna styra den, i framtiden kommer alla grejer i huset kopplas ihop till samma plattform som styr klimat, ljus, håller koll på kyl och frys, laddar bilen på bästa sätt och den håller koll på både elbörsen, solceller osv...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2020, 22:33:56 »
Carl N skrev:  Jag tror tvärtom att framtidens värmepumpar mÃ¥ste vara ännu mer avancerade i styrningen sÃ¥ att de kan snacka med vilken smart-home app som helst.
Fråga, varför skall värmepumpen snacka med en app. Min skall producera billig och tillförlitlig uppvärmning.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2020, 02:25:32 »
Nyttan med att "snacka" med just en app kan man naturligtvis fundera på. Speciellt om man med en app menar en sådan som finns i en smartphone.

Att VP skall "snacka" med omgivningen tycker jag är en självklarhet. Varför? Jo, för att t.ex. kunna anpassa VPns drift efter fakta frÃ¥n omgivningen. Men i "det smarta hemmet" är det knappast självklart eller ens lämpligt att det är VPn som skall vara hjärnan i systemet. DÃ¥ är goda möjligheter att kommunicera viktig information och styrning till och frÃ¥n systemets hjärna. Vad som är "hjärna" kommer med säkerhet att variera under de kommande 20Ã¥ren. DÃ¥ är det viktigt med ett väl definierat gränssnitt,  API. Naturligtvis kan en app använda samma API.

Citera
NIBE Uplink API enables your app, service or product to utilize the power of NIBE Uplink. This website provides you with the documentation you need to get started coding and integrating with the NIBE Uplink API.
https://api.nibeuplink.com/Home/About

Kan någon länka till API dokumentationen?
Skiljer det i API mellan F & S?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Desto energieffektivare en produkt blir, desto känsligare blir den, mera elektronik och rackel tyvärr.
Under mina 4 Ã¥r som vp reparatör, kan jag utifrÃ¥n Nibepumpar säga, den minst krÃ¥nglande värmepumpen ur det nyare segmentet ca 0-10 Ã¥r gamla pumpar, sÃ¥ är det Nibe 1245.  Vanligaste felen pÃ¥ dessa har varit nÃ¥nstans kring Ã¥rsm 2011, hade de en dÃ¥lig serie av kondensorväxlare, har bytt nÃ¥gra stycken, i övrigt inget att nämna, det är strögrejer, som kan gÃ¥ sönder pÃ¥ vilken pump som helst,  2-3 cirkulationspumpar, och nÃ¥gon temperaturbegränsare.
Tar vi de äldre pumparna 1215-1225-1235 så är det trevägsventilens insats/kägla som brukar strula, ja och deras mjukstart 718078.
Få se då F1255 det blinka till i belysningen, byte inverter, det var strömavbrott, byte inverter, det var åska 5 mil bort, byte inverter, grannen starta vedklyven, byte inverter. Bor man i en stad/tätort fine då funkar det med 1255, men bor du ute på landet, då blir det känsligt, det är min upplevelse, för det är där vi har sett flest inverterproblem på bv pumpar.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Frågan är då har s bättre inverter än f? För måste ju vara fabriksfel på dem.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2020, 07:30:33 »
Fråga, varför skall värmepumpen snacka med en app. Min skall producera billig och tillförlitlig uppvärmning.

En bil ska transportera en mellan 2 punkter, alla kan ju ha en Trabant?
En mobiltelefon ska man snacka i och skicka SMS med, typ Nockia 3210 är ju utmärkt på detta?
Eller varför ska man ha en 50 tums TV när man klarar att se på en 28 tums utmärkt, man ser ju allt på en sån?

Jo man skulle kunna stanna utvecklingen av värmepumpar, jag har en Nibe 1215 i källaren och sitter nöjd, men jag tror inte att den yngre generationen köper en enklare modell och och käner sig lika nöjd om det finns en annan tillverkare som har en modell som kan interagera i det smarta hemmet.
Och värmepumpen blir inte hjärnan i det smarta hemmet, nej, men den måste nog vara tillräckligt avancerad för att kunna hantera energi-värme delen inklusive solceller, energipriser, elbil, väderprognoser mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!