Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtrycka AC  (läst 14183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dann

  • Gäst
Dann
Provtrycka AC
« skrivet: 11 april 2013, 21:59:18 »
Hallå.

Tänkte höra om man kan provtrycka ac systemet på bilen hemma innan man kör till verkstaden. Har manometerställ och anslutningsventiler. Eller är det väldigt specielt även vid provtryckning?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Provtrycka AC
« Svar #1 skrivet: 11 april 2013, 22:57:45 »
Det kan man men inte med luft och inte mer än 10 Bar. vakumsug helst innan och använd torr inert gas som  syrefri kvävgas, argon och ev. kolsyra. Tänk pÃ¥ en sakta trycksänkning i manometern efter tillförseln är avstängd, inte vill stanna av pÃ¥ en orörlig platÃ¥ efter ett antal timmar, sÃ¥ indikerar det en 'enorm' läcka och man fÃ¥ jaga denna med sÃ¥pvatten. 

Använd under _inga som helst omständigheter_ syre eller acetylen från gassvetsen om du vill undvika explosion - ren syre på olja exploderar eller snarare - det detonerar med losslagna kompressorn med gjutna fästöronen från motorn sittande kvar på den lösa kompressorn - rören har fläkts upp efter hela längderna inklusive rören i kondensorn och evaporatorn och nästan vänt ut och in på sig - har sett bilderna av ett sådant fall och är så otroliga att man knappt tror det är sant och det kan inte vara annat än detonation i rören som gjort detta...

   




Daan

  • Gäst
Daan
SV: Provtrycka AC
« Svar #2 skrivet: 12 april 2013, 20:35:30 »
Tackar för svar.

Så kolsyra funkar fint. Det kan jag fåg tag i med.

Utloggad Murray

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtrycka AC
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2013, 22:32:56 »
Har hört att många ac firmor provtrycker med nitrogen? Fördel med att provtrycka med det jämfört med kolsyra som jag antar är billigare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Provtrycka AC
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2013, 23:06:55 »
Nitrogen är samma sak som kvävgas...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Provtrycka AC
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2013, 15:42:20 »
Syftet med att inte använda tryckluft är att luft innehåller syre och vid 10 Bar så blir det ganska mycket syre i systemet som kan påverka oljan i främst dom tunna lager på alla ytor inne i systemet (PAG/POE är inte samma sak som motorolja och det sistnämda är ganska tåligt mot syre i inte allt för varm miljö medans det förstämda är jag inte alls lika säker på detta)

Eller om man säger sÃ¥ - om rÃ¥ eller kokt linolja var den ultimata smörjmedlet för en kylmaskin - skulle ni ens överväga att använda tryckluft som provtryckgas dÃ¥  i en maskin som skall hÃ¥lla minst 10 Ã¥rs drift?? - det är lite sÃ¥ man mÃ¥ste tänka!


Den andra saken är att tryckluft har närmast 100% Rh (fuktighet) om man inte fryst ut det genom att låta tryckluften under full tryck sakta passerar en slinga djupt instoppad i kolsyreis då man måste minst under -35 grader C för att luften uppvärmd igen efteråt skall ha samma vattenhalt som gäller för ett arbetande kylsystem (dvs under 0.23 gram vatten per m^3 volym, 100%Rh motsvarar 23 gram vatten per m^3 volym vid 25 grader C) - annars så tillför man fukt i systemet och tar väldigt lång tid att vakumpumpa bort, framförallt om det får lite tid på sig att tränga ned i dom tjockare oljelagren i tex. kompressorn.

En sak till att tänka på, vid tryckprov kommer trycket att sjunka lite första tiden när du stänger kran. Det beror på att gasen löser sig i oljan ungefär som kolsyra (och för den skull luft också) i läsk och tryckminskningen minskar inte förrän det är i balans med gastrycket löst i olja - med andra ord kan den testen ge falskindikering för läcka om man försöker skynda på detta. Den här verkan är lite olika på gaser och tex. kolsyra och framförallt propan/propylen som är nära sin kondensationspunkt vid 8-10 Bar så vill det lösa sig lite mer än kväve och argon.

Med andra ord efter trycksättning och stängd kran så bör man notera värden 2 ggr i timmen under kanske ett dygn eller i allafall tills man ser att tryckminskiningen stannar av och upphört till en stabil platå på ganska hög trycknivå - och förstås anslutna slangar etc. måste då vara extremt täta vilket i stort sett utesluter vanlig manometerställ utan istället bör man bygga speciell mätutrustning för ändamålet - det är för många skarvar på en standard manometerställ som kan läcka för att de kanske inte är tilldragna ordentligt och/eller slitna packningar och för långa slangar som gaserna löser sig sakta i slangväggarna och trycket sakta sjunker utan att det för den skull behöver vara en läcka...

Propan/propylen används inte för att kolla läcka genom tryck över tid dÃ¥ nivÃ¥n kommer att sjunka mer för att det löser sig sakta i olja och slangar  - däremot kan de användas som spÃ¥rgas med en gassensor som är känslig för gasol (propan/gasolsensorpenna för att kolla gasolutrustning etc., slakta en billig gasollarm där man skruvar upp känsligheten max och fÃ¥r ca 100 ppm känslighet eller sÃ¥, bygger man nÃ¥got själv med en lämplig sensor frÃ¥n Elfa - en miljösensor avsedd för bil kan känna gasol ned till 1 ppm men är inte sÃ¥ snabb i reaktion (mycket litet hÃ¥l in till sensorn) medans dom sensorer man hittar i gaslolarm (en blÃ¥ burk med metallnättopp) är snabba i reaktion men lägre känslighet)
   
När man har gjort en sådan trycktest en halvdag och längre så får man vara beredd att köra vakumpumpen länge - all gas som är inlöst i olja och slangväggar skall ju ut igen och draget är inte så stor om det är mindre än 1 mBar mellan innerst i AC och vakumpumpen sugintag - alltså, det tar tid även om man suger på både högsida och lågsida samtidigt och någon halvtimme pumpning räcker inte på långa vägar - snarare minst 6 timmar... att köra med grövre slang än 1/4" manometerslang, typ 3/8" hela vägen kan öka på vakumsugningstakten och därmed minska tiden med en faktor 4 vid samma slanglängder då det är slangen och smala passage i scraderventil och manometerblocket som är den stora flödesbegränsaren - sällan vakumpumpen även om den kanske bara pumpa 1-2 m^3 i timmen (grövre slang och scraderventilinsatsutplockare med nålen urtagen under vakumpumpningen skyndar på vakumsugningen mycket - kanske tillsammans 4-8 ggr - se själv, om micron-mätaren vid vakumpumpen visar 1 mBar/750 micron under pumpningen men om du stänger kran till pumpen och trycket går upp till 8 mBar/6000 micron tämligen omedelbart så visar det på problem med flödeströghet i slangar och ventiler, och ännu viktigare om man på pumpen når 0.1 mBar med vid stängd kran till pumpen når 1 mBar snabbt, som gör att en ordentlig vakumpumpning tar väldigt lång tid då när man går under 1 mBar så börja det verkligen gå trögt).

 
Med andra ord de som gör jobben på en halvtimme mäter inte trycket eller läcksöker seriöst och hittar möjligen bara dom riktigt stora hålen - fysiken har sina regler och skall man jaga 5 gram/år läckor så tar det tid.

 


« Senast ändrad: 06 juli 2013, 15:44:54 av xxargs »

Utloggad Fredde80

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtrycka AC
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2013, 21:42:17 »
Förstår inte riktigt sammanhanget här.

Finns några grundläggande saker här, syre/luft tillsammans med fukt är kylteknikens värsta fiende.
Provtryck och täthetsprovning är olika saker, provtryck görs enbart vid ombyggnation, nyinstallation, etc.
Om jag förstår detta så vill han göra täthetsprovning ? Vilket han kan göra efter utförd provtryckning i samma veva när det ändå är kvävgas i systemet.
Han kan göra de på flera sätt, ett sätt är att blåsa in kvävgas till tex 5-8 bar(e) och
använda såpvatten, ett annat är att använda " vakum metoden". DVS att vakumet ska vara högst 2mbar eller bättre, stående i minst 30min. Håller den vakumet
så är systemet tätt.
Förstår inte heller riktigt med att man får köra vakumpumpen 6 timmar ? Pratade vi inte om bil AC ?
Så stort är inte systemet så de krävs 6h vakumsugning?
Nu förutsätter jag att bilen är "TOM". Dvs inget köldmedia i systemet om han vill blåsa in kvävgas ? Självklart kan de finnas rester i olja etc.






Utloggad Elinstallatören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtrycka AC
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2015, 01:13:14 »
Har några funderingar...
Har läcksökt min Mitsubishi L200 -03 som var helt tom på kylmedia, provtryckte med kvävgas.
Hade svårt att hitta läckan, anade läckage efter som systemet var helt tomt när jag köpte bilen.

Provtryckte med 20bar (ökade trycket sakta). såg ingen minskning i trycket efter det stabiliserat sej, de första timmarna, efter som bilen inte skulle användas så fick den stå i tre dagar, efter den tiden var trycket nere i 5 bar.
(jag kopplade loss provtryckningsslangen från bilen + på med skyddshatten när den skulle stå trycksatt) vid kontrollen tre dagar senare satte jag på slangens snabbkoppling på bilen fyllde själva slangen med 20bar, och öppnade därefter ventilen på snabbkopplingen till bilen, då visade manometern 5bar.

Återfyllde systemet med 20bar kvävgas. spayade på såpvatten hittade efter flera timmar en läcka på ena anslutningen vid röret mellan torkfiltret och kondensorn.
Det var små bubblor där.. :)
Ska byta o-ringar på röret och upprepa proceduren.

Frågor
Jag var osäker på vilket tryck jag skulla använda!
Har jag gjort rätt vid provtryckningen?
Finns det enklare alternativ?
Ska jag samtidigt byta torkfilter (jag har ingen aning om hur länge bilen stått utan gas)?
Jag vet att i högspänningsbrytare finns det torkfilter till SF6 gasen, de kan innan montage torkas i ugn +vakuum ett par timmar om förpackningen är skadad, det gäller nya filter.
Kan man torka ur torkfiltret med värme eller byter man filtret för att det går snabbare?
Eller kan man pumpa ur eventuell fukt ur torkfiltret på plats med en vakuumpump?
Ska jaf fylla i mer olja i systemet?
I så fall hur mycket?
Slutligen hur länge ska systemet vakuumsugas innan fyllning? (jag har använt "vanlig" kvävgas / nitogen vid provtryckningen)
Har en liten enstegs vakuumpump...

Offtopic.
Jag är kanke lite frågvis men jag vill lära mej hur det fungerar från grunden. och hur man ska få det gjort riktigt.
Funderar bara på hur en lokal bilverkstad kunde ta så lite som 995kr för ac service förra året, ta en kaffe medans du väntar stod det i reklamen. då kan det inte läggas ner så mycket tid. Och hur bra blir resultatet?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Provtrycka AC
« Svar #8 skrivet: 20 juni 2015, 07:26:59 »
hej elinstallatören. din fråga va,
Offtopic.
Jag är kanke lite frågvis men jag vill lära mej hur det fungerar från grunden. och hur man ska få det gjort riktigt.
Funderar bara på hur en lokal bilverkstad kunde ta så lite som 995kr för ac service förra året, ta en kaffe medans du väntar stod det i reklamen. då kan det inte läggas ner så mycket tid. Och hur bra blir resultatet

Dom andvänder en helautomatisk maskin, ansluter 2 slangar Ett par knapp tryckningar , det tjuter till i maskinen och den säger nu är det klart ,,, sen säger dom kom tillbaka om det inte fungerar ::)  titta pÃ¥ denna länk.
http://sunmaskin.se/products/product/ac-service-ac-stationer-ac-utrustning/sun-eck-4000-r-helautomatisk-ac-station-nyhet
när du fikar på verkstaden hinner dom göra lite annat också .. där av det låga priset
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Elinstallatören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Provtrycka AC
« Svar #9 skrivet: 20 juni 2015, 14:42:06 »
Jo jag har sett liknande typ av maskin när jag var hos min lokala bilverkstad som annonserade ac service för 995:- med min l200.
men han kunde inte göra något efter som jag hade troligtvis hade ett läckage efter som min gas var helt slut.
Då sa jag att han fick provtrycka och hitta läckan. Det hade han ingen utrustning för fick jag till svar.
Hans maskin kollade tätheten med vakuum. + att det inte fanns något spårmedel o mitt system så sa han att det var omöjligt för honnom att hitta läckan.
Fördelen var att han inte ville ha betalt iaf.
Men jag spenderade en del tid i onödan...

Det var därför jag provtryckte själv. och hittade ett läckage. (jobbde tidigare med provtryckning av annan utrustning)
Sedan kommer nästa fråga, hur bra gas blir det i hans maskin om den suger i gas och olja från flera bilar som sedan återanvänds igen.
Eller analyserar maskinen urtömd gas? och bedömmer gasens kvalité...
« Senast ändrad: 20 juni 2015, 14:49:25 av Elinstallatören »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Provtrycka AC
« Svar #10 skrivet: 20 juni 2015, 15:33:36 »
Har haft samma funderingar - har sett hur det kan se ut under plasthuvarna i ventilerna med tjocka lager av oxider mm... - hur noga rensas sådant undan innan man ansluter maskinen???

nej, jag tror jag tänker sköta sådana jobb själv...

Man får dock vara försiktig att inte trycka upp till för hög tryck då evaporatorn är den vekare delen i bil-AC, men samtidigt skall bilen kunna stå i väldigt varm miljö - tryck för R134a är 12.2 Bar vid 50 grader och 13.9 Bar vid 55 grader, så dessa tryck bör systemet kunna tåla utan att gå sönder, kör man upp till 20 Bar så är man nog utanför gränsen vad som är lämpligt. Många brukar säga aldrig mer än 10 Bar provtryck i Bil-AC.

Låter skumt att man kan ha en AC-shop utan att kunna felsöka mer avancerat än vad maskinen klarar, såpvatten är fullt tillåten felsökningsmetod även om dessa är för grova för att kunna ta 3 gram/år-läckorna - dessa kan i stort set bara tas med elektronisk gas-sökare av tillräckligt hög kvalitet (ofta IR-stråle baserade i analysdelen)

Eftersom man inte får felsöka med köldmedel i gasblandningen som spårgas man provtrycker med och anläggningen är tom/trycklös från början så finns nitrogen med 5% vätgas och vätgasdetektorer för den typen av spårsökning - eller att man på vakumpumpsidan analyserar gasen och så har man tillskottsgas med nitrogen med vätgas/helium som man prutar runt på de misstänkta platserna.

I högvakumlabratorie använder man ofta vanlig isopropanol och blaska på ställen som misstänks när man i högvakumsammanhang jagar större läckor (dock i kylnissevärlden fortfarande extremt små läckor) eftersom den ändrade molekylvikten på gaserna som läcker in gör att det blir stor registrerat tryckändring på het-katod (Bayard Apert)-vakumetrarna - dock krävs det högre vakum än vad en 2-stegs vakumpump klara på analysdelen...

---

För bilbruk så räcker det med en stegs vakumpump då de flesta når ned till under 1 mBar vakum och det är krav på att man skall ha högst 2.6 mBar stadig vakum (2000 micron) - det man bör komplettera med är en riktig vakummeter som kan mäta till delar av mBar och där kan se om vakumet är stabil (med kran stängd mot vakumpumpen) och med vilken vakum man lyckas pumpa ned till - annars är det bara gissningslek...

Första jobbet brukar vara att få manometerstället tillräckligt tät när man skaffat den riktiga vakummetern - för det är då man ser vilka läckande såll man har till utrustning...

det kan vara bättre att skita i manometerstället och ersätta slangarna med mjukglödgad kopparrör istället när man gör själva vakumläcktestet... för slangar läcker pga. fukten som diffunderar genom gummi/plasten och därför är nästa omöjliga att få dem att hålla stadig vakum över tiden (timmar)



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!