Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.  (läst 12007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« skrivet: 17 november 2005, 15:29:13 »
Hej,

Första vintern med Panasonic lvp och märker att när vi kör med lite högre fläkthastighet, mer än steg 3, och lite högre värme än 21+ så stannar den ibland. Innerdelens fläkt alltså och powerlampan blinkar, efter en stund, kanske 10min, så går den igång igen. Den kan alltså va igång nån haltimme för att sedan stanna en stund. Har inte exakt klockat och misstänker att detta är något normalt.

Någon som vet vad den gör när powerlampan blinkar.

/I

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #1 skrivet: 17 november 2005, 15:35:18 »
Hej,

Första vintern med Panasonic lvp och märker att när vi kör med lite högre fläkthastighet, mer än steg 3, och lite högre värme än 21+ så stannar den ibland. Innerdelens fläkt alltså och powerlampan blinkar, efter en stund, kanske 10min, så går den igång igen. Den kan alltså va igång nån haltimme för att sedan stanna en stund. Har inte exakt klockat och misstänker att detta är något normalt.

Någon som vet vad den gör när powerlampan blinkar.

/I


Hej! vet inte hur många gånger den här frågan varit uppe? men pumpen avfrostar i alla fall när den beter sig så där underligt, inget fel alltså.

Fast...en gång i halvtimman låter lite väl ofta...
« Senast ändrad: 17 november 2005, 15:37:11 av Panasonic E9 »

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #2 skrivet: 17 november 2005, 15:35:42 »
Troligtvis avfrostar den när den stannar och powerlampan lyser. Borde stå i Din manual.

Mvh
Ego

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #3 skrivet: 17 november 2005, 15:54:00 »
Hej,

Jag sökte i forumet utan träff så jag får väl be om ursäkt då för att jag inte sökte på "rätt sätt".
Ska den verkligen behöva avfrosta redan, bor i mälardalen och det har inte varit kallare än
-6 grader.

Är det så att ju högre varvtal på fläktens innerdel jag kör, får utedelen jobba hårdare ?
Dom manualer jag fick med pumpen e ju helt värdelösa, en lite broshyr, med typ hur man
ställer in klockan med fjärrkontrollen, vad det kan vara för fel vid dålig lukt osv.
Typ 2 sidor.

Givetvis på alla världens olika språk men inget om felkoder osv.

/I

Utloggad Pdaddy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #4 skrivet: 17 november 2005, 15:57:21 »
Hej,

Jag sökte i forumet utan träff så jag får väl be om ursäkt då för att jag inte sökte på "rätt sätt".
Ska den verkligen behöva avfrosta redan, bor i mälardalen och det har inte varit kallare än
-6 grader.

Är det så att ju högre varvtal på fläktens innerdel jag kör, får utedelen jobba hårdare ?
Dom manualer jag fick med pumpen e ju helt värdelösa, en lite broshyr, med typ hur man
ställer in klockan med fjärrkontrollen, vad det kan vara för fel vid dålig lukt osv.
Typ 2 sidor.

Givetvis på alla världens olika språk men inget om felkoder osv.

/I

:D

HÃ¥ller med om att manualerna "suger" !!!
Ja satt i samma sits som du förra årt, va som ett stort ? ..
Hitta inget i manualen mm, sen såg ja att farsans E12 gjorde samma sak och då förstog ja att de ej var nåot fel.
Forskade då lite mer och kom fram till att de va defrorstning ..

;)

Pdaddy

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #5 skrivet: 17 november 2005, 16:01:57 »
Hej,

Jag sökte i forumet utan träff så jag får väl be om ursäkt då för att jag inte sökte på "rätt sätt".
Ska den verkligen behöva avfrosta redan, bor i mälardalen och det har inte varit kallare än
-6 grader.

Är det så att ju högre varvtal på fläktens innerdel jag kör, får utedelen jobba hårdare ?
Dom manualer jag fick med pumpen e ju helt värdelösa, en lite broshyr, med typ hur man
ställer in klockan med fjärrkontrollen, vad det kan vara för fel vid dålig lukt osv.
Typ 2 sidor.

Givetvis på alla världens olika språk men inget om felkoder osv.

/I

Du är förlåten. Vad är det för pump, E12, E9...?

Utloggad ironman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #6 skrivet: 17 november 2005, 16:12:57 »
Drar en lättnadens suck att jag är förlåten, trodde jag skulle bli utesluten ur forumet :-)

Det är en E9DK(tror jag, nånting exklusiv) köpt i sommras. Skulle vara vansinnigt bra enligt försäljaren, vad annars.

Jamen det var ju bra att det är Ok, bara att labba vidare med vinkel på spjäll och grader och fläktstyrka osv.
Den här frågan som kommer nu är garanterat ställd förut men jag ställer det igen efter som jag e så kass på att söka :-)

Ska man ha spjället rakt ut eller vinklat snett nedåt, vad är mest optimalt ?

Utloggad TSchmidt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #7 skrivet: 17 november 2005, 16:14:59 »
Den avfrostar när den blinkar. Ca 1 gång i timmen kan man nog räkna med när tempen ligger runt 0 grader.
Det är ju i dessa temperaturer mellan ca +5 och -5 som behovet att avfrosta är som störst
när det blir kallare kommer behovet att avfrosta att minska (mindre fukt i luften vid låg temp)

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #8 skrivet: 17 november 2005, 16:20:27 »
Drar en lättnadens suck att jag är förlåten, trodde jag skulle bli utesluten ur forumet :-)

Det är en E9DK(tror jag, nånting exklusiv) köpt i sommras. Skulle vara vansinnigt bra enligt försäljaren, vad annars.

Jamen det var ju bra att det är Ok, bara att labba vidare med vinkel på spjäll och grader och fläktstyrka osv.
Den här frågan som kommer nu är garanterat ställd förut men jag ställer det igen efter som jag e så kass på att söka :-)

Ska man ha spjället rakt ut eller vinklat snett nedåt, vad är mest optimalt ?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5015.0.html

Utloggad Värmaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #9 skrivet: 17 november 2005, 18:11:29 »
Hej,

Jag sökte i forumet utan träff så jag får väl be om ursäkt då för att jag inte sökte på "rätt sätt".
Ska den verkligen behöva avfrosta redan, bor i mälardalen och det har inte varit kallare än
-6 grader.

Är det så att ju högre varvtal på fläktens innerdel jag kör, får utedelen jobba hårdare ?
Dom manualer jag fick med pumpen e ju helt värdelösa, en lite broshyr, med typ hur man
ställer in klockan med fjärrkontrollen, vad det kan vara för fel vid dålig lukt osv.
Typ 2 sidor.

Givetvis på alla världens olika språk men inget om felkoder osv.

/I

Har fått förklarat att den "unkna" lukten kommer från det vatten som bildas i innedelen vid en avfrostning.
När den sedan börjar att värma igen så kan man känna detta.
Alltså inget onormalt, fick jag till svar.


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasoinc innerdel stannar, powerlampa blinkar.
« Svar #10 skrivet: 17 november 2005, 18:22:26 »
Hej,

Jag sökte i forumet utan träff så jag får väl be om ursäkt då för att jag inte sökte på "rätt sätt".
Ska den verkligen behöva avfrosta redan, bor i mälardalen och det har inte varit kallare än
-6 grader.

Är det så att ju högre varvtal på fläktens innerdel jag kör, får utedelen jobba hårdare ?
Dom manualer jag fick med pumpen e ju helt värdelösa, en lite broshyr, med typ hur man
ställer in klockan med fjärrkontrollen, vad det kan vara för fel vid dålig lukt osv.
Typ 2 sidor.

Givetvis på alla världens olika språk men inget om felkoder osv.

/I

Är du bra på engelska så finns det en hyfsad servicemanual här med felkoder och allt (författaren var dock inte så bra på engelska så det behövs litet fantasi):

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5015.msg46252.html#msg46252

Jajamensan, ju mer värme du tar ut från innedelen, tex genom att öka fläkthastigheten, så får utedelen jobba hårdare. Datorn höjer skoningslöst frekvensen till kompressorn. Och det går åt mer ström. Du kan kolla själv genom att investera i en stickproppsansluten elmätare för 150kr på Classe eller Jula.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!