Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kyltekniker - ett bra jobb?  (läst 17845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Kyltekniker - ett bra jobb?
« skrivet: 02 april 2011, 14:10:31 »
Hej på er!
Jag har sett att det finns en del kylmontörer i omgivningarna härikring, så jag tänkte ställa några frågor om yrket:
Vad kan man räkna med att tjäna som kyltekniker?
Hur mycket stress involverar jobbet?
Hur är arbetstiderna?
Hur ser kollektivavtalet ut och hur är facket? Vilket fack är det?
Hur ser arbetsfördelningen ut, dvs vad gör man? Mycket bilkörning? Kylmontage vs. VVS-montage (om det nu är ett sånt jobb man har)?
Om man jobbar som kyl- och VVS-montör, jobbar man nåt med avloppsdragning osv (jag är kräsmagad av mig)?
Slutligen: Är det ett jobb Du skulle rekommendera?

Dessa frågor ställer jag eftersom jar har hittat en utbildning jag funderar på att söka. Lokföraryrket har alldeles för hårda arbetstider och för mycket stress för att det ska fungera för mig, så jag behöver göra något annat.

Tack på förhand!
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2011, 14:19:51 »
Det borde vara mer välavlönat än det är. Det är ingen lek att byta kompressorer, trångt skitigt och j-ligt.

tekniskt är det ganska avancerat och det får man inget extra för direkt. Är du som jag vvs och kylgubbe så visst jobbar man med avlopp.  Röryrket är heller ingen dröm, men jag gillar det Thumbsup

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2011, 11:02:50 »
Det beror alldeles på var du hamnar.
Det finns ju enormt mycket olika kylanläggnngar så firmorna har ju oftast nån inriktning.
Ibland är det skitigt och eländigt. eller kallt och högt på tak osv.
Och ibland så går man runt tar värden på årlig kontroll etc. utan att skita ned sig det minsta.

En sak är säker, det är en materialsport. Man ska ha köldmediekrukor. slasktuber, våg vakuumpump, tömningsagreggat, manometerställ och allt möjligt rafs o krafs på jobben så det är mycket att släpa på.

Jour förekommer ofta på kyljobb men inte överallt.

Mycket bilkörning kommer man nog inte ifrån som kylmontör.

Hos rätt arbetsgivare så har man ett fritt och välbetalt jobb som jag kan rekommendera.


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2011, 11:25:04 »
Tycker nog lokförare låter som bland Det slappaste jobb man kan ha.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2011, 11:43:19 »
Jag skulle rekomendera det om man är intresserad av tekniska lösningar och hela tiden vill lära sig nya saker.
stresstålig lär du nog vara om du ska köra service på sommaren, när högsommarvärmen slår till och du helst vill vara ledig det är då det är som mest att göra.

går du på enbart montage däremot är det ungefär samma takt året runt dvs. vanlig svensk byggstress iom korta byggtider  :)

Jobbar du som ren kyltekniker så behöver du inte dra sanitetsavlopp, däremot kondensavlopp som också kan bli ganska geggiga i tex. en butik.
arbetsfördelningen skiljer väldigt mycket melan olika firmor, en del har separat serviceavd. och montageavd.
 på de flesta mindre firmor så gör man allt inkl. VVS(köldbärare och kylmedelkylare mm.)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2011, 11:51:08 »
Tycker nog lokförare låter som bland Det slappaste jobb man kan ha.
Låt mig berätta varför det inte är det:
10 timmars arbetsdag med 30 minuter rast. 10 minuters försening till rasten och en driftledning som säger "Ja, det får du ta på ditt eget ansvar" om man säger att man måste ha sin rast. Konstant jakt på minuter, snabba uppehåll, snabbt iväg, alltid ligga exakt 4 km/h över begränsningen (vilket man får). Oro för olyckor, man vet aldrig vad som står runt hörnet och man kan aldrig stanna i tid. Alltid ansvarig för uppåt 2-300 passagerare bakom ryggen. Alltid ensam. Alltid stressa. Alltid övervakad.

Dock är det nog det jobb som ger bäst betalt för minst utbildning och minst arbete. Jag har iaf inte hittat nåt bättre. Kom gärna med förslag.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2011, 20:01:17 »
cheetah1 kommer på 2 st "jobb" bara lite snabbt så här på söndagskvällen Politiker eller fackboss eller varför inte VD för vattenfall...
Ooops vart tydligen 3 jobb.
 ;)
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2011, 21:15:39 »
Vad har du för intressen, kan det vara överförbart till något yrke/bransh? Annars så tror jag att även yrken man inte tänkt på kan bli väldigt intressanta när man väl börjat arbeta, man börjar fördjupa sig i det man börjat arbeta med och blir nöjd. Kanske låter flummigt?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2011, 21:39:08 »
jag jobbar lätt 12 timmar med en kvart rast. Blir ytterst sällan mer rast än så.  Om jag inte är på Dahl och fikar förstås ;)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2011, 21:46:26 »
Nog lätt hänt att det blir så när man har en uppgift som skall slutföras, inget ont om det, du vet ju vad jag tycker om att arbeta....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad kylmontör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2011, 20:34:59 »
Jag jobbar som kyltekniker det är mycket omväxlande jobb i bland står man 8 tim på montage .andra dagen är man max 2tim på olika jobb jag tycker det är trevligt jobb men det är tungt att bära allting

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2011, 01:06:24 »
bönder är tätare än man tror. och så käkar dom ruggiga mängder med kakor. Fast inga djur då om du inte gillar skitlukt.

brandman verkar ganska soft. Hänger mest på olika lunchhak och tvättar sina egna MC och bilar i tvätthallen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2011, 08:03:54 »
Citera
brandman verkar ganska soft. Hänger mest på olika lunchhak och tvättar sina egna MC och bilar i tvätthallen
Och går gratis på första parkett på hockey/fotboll...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2011, 19:18:43 »
Citera
brandman verkar ganska soft. Hänger mest på olika lunchhak och tvättar sina egna MC och bilar i tvätthallen
Och går gratis på första parkett på hockey/fotboll...
Eller nsom när jag frågade farsan som e brandman sen 35 år tillbaka varför han såg så hängig ut för en månad sen.....han mumlade lite kort om en dödsolycka på natten med barn inblandat.....verkar riktigt soft.....

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kyltekniker - ett bra jobb?
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2011, 20:50:05 »
Har faktiskt tänkt på nån form av bonde, antingen jordbruk eller skogsbruk då. Tänker mig att skogsbruk inte är ett heltidsjobb på samma sätt som det är att ha djur som ska mjölkas och åkrar som ska vattnas, men å andra sidan kanske det inte är nåt man kan leva på heller.

Går även i tankar på nån form av systemövervakande jobb, typ driftstekniker eller driftsingenjör på nåt kraftverk eller liknande, men jag misstänker att det kan bli ganska stressigt tidvis, och det är nåt jag vill undvika. Tror det kommer ta ganska lång tid innan jag är fullt arbetsför igen, och då vill jag inte sätta mig själv i samma situation en gång till.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!