Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RAS 10,an startar inte efter avfrostning  (läst 4436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« skrivet: 02 januari 2009, 10:38:22 »
Hej, har en Toshiba RAS 10 med 4 år på nacken som vägrar starta efter avfrostning. Problemen är som störst runt 5 minus och lösningen är oftast att bryta strömmen eller göra en reset på innerdelen. Den kan gå perfekt i en månad, sen kan den krångla flera gånger per dygn. Ytterdelen går men innerdelens fläkt startar inte, låter men den vara så kan den hoppa igång efter en timma men då har det hänt att den bara blåser lite ljummet.

Någon samt haft liknande problem? Tar tacksam emot alla tips och tricks och passar på att önska god fortsättning på 2009

//Bengt
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2009, 15:36:59 »
exakt samma problem här men för mej inträffar detta vid 17minus med en panasonic e9hke..
jag börjar tror att det är någon givare eller ventil som krånglar.. men min pump är inte ens 2månader..
har din krånglat även vid plusgrader?

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2009, 15:43:41 »
Nej, aldrig vid plus grader. Men när den är "stopp" så kan jag välja kyl läget och då drar innerfläkten igång. Är också inne på att det är ett givar fel, eller något i elektroniken. Kontrollmätte utblås tempen på 4 hastigheten när det var 2 minus ute och den levererade då 52 plus så det är bra värme när den väl går.
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2009, 16:16:52 »
haha vi har samma fel...
innerdelen går för mej med när man sätter på kylning..
men just nu fungerar min med värme för de är bara 11minus.. sen blir de kring 17 så ger den inget...

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2009, 15:43:42 »
Blanks: Har du inte fått svar i din egna tråd?
Din ska ju inte funka under -15  huvuddunk

MekoBengt verkar ha ett helt annat problem.
Här dräller det av experter. Finns säkert någon som sitter inne med ett bra svar.
Dags att uppdatera här.

Utloggad ts600

  • Kan det hända sÃ¥ händer det mig!
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2009, 19:22:41 »
Hola,,, MekoBengt detta låter som en krånglande fyrvägs-ventil i utedelen eller liknande, detta är dock bara en gissning, det får nog undersökas av någon kyltekniker..

ser gott ut med en drink med rosa sugrör som användarbild Thumbsup
Bor i 1-1/2 plansvilla 260m2 (källare 98 m2 i Norra Bohuslän byggt 1981 och välisolerat. Uppvärmning160 m2 + 98 m2 i källaren. Väl tilltagen vattenburen uppvärmning med vedpanna (och reserv 6kw el-patron används 3-10 dagar om året), 1000L ack-tankar, shunt på pannan, laddautomatik för att ladda tankarna och för att ladda tillbaka till pannan (vid ved eldning), 50L varmvatten beredare (kopplad i serie med pannans beredare) 3 personer i hushållet, förbrukar ca 15-20 m3 Ved, El totalt 16000kwh. Har nu monterat 1st Toshiba RAS10SKVP-E på första våningen (2/12-08) mest för att slippa elda så mycket, kommer att montera en mätare för att logga förbrukningen senare. Jag har elförbruknings sanerat för att kompensera, ex datorn stod alltid på innan = 185W transformatorer till spottar, belysning, i radio, laddare, hittade mer än 20 st som drar 5-11Watt styck bara kopplade till nätet, bara dessa kostar mig 1800-2000 kwh/år, massor lågenergilampor, omkoppling belysning (så den inte glöms så lätt) nya el saker m,m. Totalt en trolig besparing på 6-7000 Kwh/år

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2009, 12:21:44 »
Var och hjälpte en polare med mitsu pump som är 3år gammal, bytte fläktmotor inomhus, sen gick det 2 månader så efter avfrostning så kommer den aldrig igång, glassäkring i utedel har gått, den bara funkar på kyla, denna säkring matar trågvärmen, funkar bra i nån vecka, sen åker säkringen, meggade den och det är kortis, kopplade ur den sen inga problem..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2009, 13:40:37 »
Tackar för tipset, men som jag skrev så går min pump friktionsfritt i veckor, sen spökar den och vägrar starta och kan sedan hoppa igång efter några timmar. Nu är utedelen hos Ventilationsutveckling för att få en ny fyrvägsventil, så jag håller tummarna att det löser problemet.
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2009, 09:20:47 »
Ja dom kommer en rapport om det kan vara till någon hjälp. Igår återmonterades pumpen med en ny fyrvägsventil (gissningen av ts600 ovan, var mitt i prick) och den går hur bra som helst nu. Tidigare "rap" ljud vid avfrostning har också öpphört. Tycker mej även kunna se att strömförbrukningen nu ligger på en lägre nivå, trots en härlig varm utblåsningsluft.
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

Utloggad ts600

  • Kan det hända sÃ¥ händer det mig!
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2009, 19:57:01 »
Tja mecobengt.. gött att den värmer igen,, och hoppas att den så gör länge, min Ras jobbar nu på 22 grader, och jag eldar som stöd, sitter nu och välsmakar en Sofiero Original 1888 7.5% Finaste X-STARK ÖL en rejäl klunk ,,och efter den rapen så kanske min fyrvägs-ventil behöver service,, i morgon

Ha det sÃ¥ gött   

/Tore ;D
Bor i 1-1/2 plansvilla 260m2 (källare 98 m2 i Norra Bohuslän byggt 1981 och välisolerat. Uppvärmning160 m2 + 98 m2 i källaren. Väl tilltagen vattenburen uppvärmning med vedpanna (och reserv 6kw el-patron används 3-10 dagar om året), 1000L ack-tankar, shunt på pannan, laddautomatik för att ladda tankarna och för att ladda tillbaka till pannan (vid ved eldning), 50L varmvatten beredare (kopplad i serie med pannans beredare) 3 personer i hushållet, förbrukar ca 15-20 m3 Ved, El totalt 16000kwh. Har nu monterat 1st Toshiba RAS10SKVP-E på första våningen (2/12-08) mest för att slippa elda så mycket, kommer att montera en mätare för att logga förbrukningen senare. Jag har elförbruknings sanerat för att kompensera, ex datorn stod alltid på innan = 185W transformatorer till spottar, belysning, i radio, laddare, hittade mer än 20 st som drar 5-11Watt styck bara kopplade till nätet, bara dessa kostar mig 1800-2000 kwh/år, massor lågenergilampor, omkoppling belysning (så den inte glöms så lätt) nya el saker m,m. Totalt en trolig besparing på 6-7000 Kwh/år

Bo Hellström

  • Gäst
Bo Hellström
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #10 skrivet: 22 november 2022, 11:39:35 »
13 år senare, internet glömmer väl aldrig?

Samma RAS10 (RAS-10JKVP-E) men 20 år gammal som börjar med samma problem som trådskaparens. Vägrar att gå igång sporadiskt efter avisning. Nu senast endast 0-gradigt. Min fix är att höja tempen till 30-grader och direkt klickar det till i utedelen och allt fungerar efter 4 -5 min. Då sätter jag ner tempen till vad jag vill ha igen. Kan fungera i veckor med avisning och allt utan problem.

Håller koll på tempen inne när jag inte är hemma så höja till 30 går oavsett var jag är via Google Assistant för komma hem till ett kallt hus är ju aldrig kul.

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS 10,an startar inte efter avfrostning
« Svar #11 skrivet: 22 november 2022, 13:17:50 »
Min pump är utbytt nu, men orsaken till att den inte starta efter avfrostning var en kärvande fyrvägsventil. Denna byttes och sen gick den i flera år.

Mvh Bengt
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!