Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorer pÃ¥ ny övervÃ¥ning  (läst 1320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Radiatorer på ny övervåning
« skrivet: 24 februari 2010, 09:35:55 »
Nu ska jag snart lägga på en övervåning på huset och håller på att räkna på radiatorstorleken.

Övervåningen blir ca 85 kvm, 225 i takhöjd och sneddak. 8 kvm fönster med U-värde 1.1.
Har provat att räkna med flera beräkningsprogram men jag tycker att resultaten kräver väldigt många watt. Sc:,h
Idag på min nedervåning, ca 120 kvm har jag ca 5200W totalt på alla radiatorer. Väggarna är som bäst isolerade med 5 cm "svart wellpapp" resten av väggarna är massiva plankväggar. Beräkningsprogrammet tycker att jag ska ca 5000 W på övervåningen också- Låter konstigt tycker jag eftersom isoleringen kommer att vara rejält mycket bättre, mellan 25 och 45 cm samt att värmen stiger uppåt

Vägg. 48 m2 med 25 cm
Snedtak 56 m2 med 35 cm
Tak 42 m2 med 45 cm

Provade också att beräkna energiåtgången under ett år mha U-värdet på konstruktionen.
U-värde mineralull 0,038
Ã…rsmedel temp 6 grader
Innetemp 20 grader.

Väggens U-värde 0,038/0,25= 0,15.   Grovt räknat eftersom reglar, fönster  etc drar ner värdet
0,15*48m2= 7,3 watts förlust
7,3*16 graders tempskillnad i snitt=116Watts förlust i snitt
116*24 timmar*365dagar= 1016kWh,  dvs väggen skulle kräva ca 1000kWh per Ã¥r, tak och snedtak fÃ¥r ungefär samma resultat.

Dvs totalt ca 3000 kWh skulle det gå åt för att värma övervåningen? Låter lite tycker jag


Någon som har erfarenhet av radiatorers effekt på en övervåning?
« Senast ändrad: 24 februari 2010, 10:11:36 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Radiatorer på ny övervåning
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2010, 07:06:04 »
Som en tumregel, gammalt hus 55-75 w/kvm, ofta räcker det med halva den effekten på övervåningen men jag brukar alltid beräkna samma effekt på övervåningen för att kunna hålla varmt även när det blåser ute - prisskillnaden är ändå inte så stor mellan dubbla och enkla radiatorer..
hos dig är det beräknat 43 w/kvm, vilket låter lågt i ett dåligt isolerat hus.
Jag tycker inte du ska chansa på halva den effekten på övervåningen dock...

Dessutom har du värmepump så är större radiatorer att föredra för att få bättre effektivitet, lägre temperatur i systemet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!