Författare Ämne: IVT Greenline C7 hur stänga av radiatorkretsen?  (läst 2561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ytui

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
IVT Greenline C7 hur stänga av radiatorkretsen?
« skrivet: 01 september 2008, 00:05:54 »
Jag har köpt nytt hus och i det finns bergvärme med IVT Greenline C7. Håller på att bila ur källaren och har sågat av lite gamla järnrör som radiatorkretsen går igenom. Det funkade fint tills nu tempen gick under 18 grader, då slog IVT burken igång och köra ville radiatorkretsen vilket inte funkade givetvis eftersom det är massa luft i den pga mina avsågade rör så det blev larm och den stannade vilket resulterade i att vi blev utan varmvatten. Jag lyckades lura burken att bara producera varmvatten och strunta i värmevatten genom att gå in i menyn 1.14 sommarurkoppling. Ställde den på min vilket var 10 grader och det är 14,8 ute så då slutade den att köra radiatorkretsen och gjorde bara varmvatten. Detta håller ju dock bara tills det blir under 10 grader ute så jag måste hitta något annat sätt att stänga av värmedelen (radiatorkretsen). Har läst i manualen inkl service/installationsdelen men hittar ingenstans att göra detta.. I vårt gamla hus hade vi en elpanna där man kunde göra detta på ett rätt enkelt sätt men nu vet jag inte alls!


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C7 hur stänga av radiatorkretsen?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2008, 09:31:02 »
Det går också att använda finjusteringen, meny 1.2 tror jag det är, och ställa in t.ex. -8 där. Om värmekurvan samtidigt ställs på noll måste det bli runt 10 grader där returgivaren sitter för att pumpen skall starta en radiatorkörning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser