Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge  (läst 582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ridderstolpe

  • Gäst
Christian Ridderstolpe
Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« skrivet: 15 juli 2023, 19:13:20 »
Hej!

Det kanske känns underligt att vilja stänga av sommarläge men just nu produceras det ingen värme och då jag har badrum i källarvåningen så behöver jag lite värme där. Just nu är det iiiiskallt där inne vilket gör att det inte känns optimalt av flera orsaker.

Någon som kan hjälpa mig med ev inställningar för att få igång lite grundvärden iaf.

Bor Älvsjö
Har satt kurvan på 11 och vridit upp ”skriven” till iaf +2.

Christian

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2023, 20:27:34 »
Finns ingen sådan, du får höja kurvan så  VP  böjar ge värme, öppna alla ventiler i källaren och stäng all på övre våningen. Har du manualen

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2023, 09:08:28 »
Som 25FOCUS skriver, det finns ingen grundvärme. Alltså måste du stänga de flesta element i huset och ställa kurvor som säger att du behöver värme vid utomhustemperatur typ 20C. Det blir då en risk med denna lilla slinga att du får för hög värme på returen. 1210 får ej gå över 48C på returen. Med alla system utom 1 stängt, blir risken stor att det varma vattnet allt för snabbt snurrar tillbaks till pannan.
Antar att du ej har inomhusgivare. Om du har det måste den ställas på kanske 24C.
För att få 28C i stigartemp vid 20C utomhus behöver kurva 15 användas med +2.
Att jag väljer 20C som referens är att min nuvarande panna visar att jag i alla fall har för närvarande en dygnsmedeltemperatur utomhus på 19,6C, och under dessa förutsättningar skall din 1210 förstå att huset måste värmas.
Jag har ett gästrum i källaren, där har jag ett mindre oljefyllt element som värme under sommaren. Tror det är det vettigaste alternativet. Det behövs ju inte många watt i ett slutet utrymme i källaren under sommaren, för att det skall bli behagligt.
« Senast ändrad: 16 juli 2023, 10:01:20 av Valiant »

Christian Ridderstolpe

  • Gäst
Christian Ridderstolpe
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2023, 10:00:57 »
Ok men jag har kurvan på 11 och +2.
Menar du att jag skall öka kurvan ännu mer?

Manual har jag bara från webben. Ingen som fanns när vi flyttade in.

Christian

Christian Ridderstolpe

  • Gäst
Christian Ridderstolpe
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2023, 10:05:25 »
Aha. Ok. Och detta är mycket för att pumpen är gammal då kan jag tänka?



Som 25FOCUS skriver, det finns ingen grundvärme. Alltså måste du stänga de flesta element i huset och ställa kurvor som säger att du behöver värme vid utomhustemperatur typ 20C. Det blir då en risk med denna lilla slinga att du får för hög värme på returen. 1210 får ej gå över 48C på returen. Med alla system utom 1 stängt, blir risken stor att det varma vattnet allt för snabbt snurrar tillbaks till pannan.
Antar att du ej har inomhusgivare. Om du har det måste den ställas på kanske 24C.
För att få 28C i stigartemp vid 20C utomhus behöver kurva 15 användas med +2.
Att jag väljer 20C som referens är att min nuvarande panna visar att jag i alla fall har för närvarande en dygnsmedeltemperatur utomhus på 19,6C, och under dessa förutsättningar skall din 1210 förstå att huset måste värmas.
Jag har ett gästrum i källaren, där har jag ett mindre oljefyllt element som värme under sommaren. Tror det är det vettigaste alternativet. Det behövs ju inte många watt i ett slutet utrymme i källaren under sommaren, för att det skall bli behagligt.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2023, 10:08:51 »
Ok men jag har kurvan på 11 och +2.
Menar du att jag skall öka kurvan ännu mer?

Christian

Det är upp till dig, men om det är 20C ute kommer stigartemperaturen att bli kanske 24-25C med dessa värden. Nu är det ju rätt ofta över 20C på sommaren, och under den tiden kommer ingen värme produceras. Men golvvärme är så trögt, att det räcker kanske för dig att producera golvvärme intermittent den tid då det är under 20C (på natten).

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2023, 13:02:14 »
Var på Rinkaby Rör idag och tog en ny katalog. Där fann jag något som troligtvis passar trådskaparens behov. De säljer nämligen något som kallas Heater 350. som de kallar för elektrisk komfortvärmare då det ordinarie värmesystemet är avstängt. Det är egentligen tillverkat för system med LK minishunt M60. Det är en elektrisk värmare med 350W effekt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1210 - vill stänga av sommarläge
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2023, 23:08:14 »
Det finns ett manuellt sommarläge, man trycker på driftlägesknappen tills lampan för radiator lyser för att återgå till värmeläget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!