Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 eller 495  (läst 6431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2005, 13:13:08 »
1 kW eltillskott är 1 kW, 1 kW tillskott tillverkad även med en VP som arbetar med låg COP kräver bara ca 0.5 kW el.

Vid låga energibehov kommer COP att vara betydligt högre.


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2005, 13:53:43 »
5kw VP COP 2 =2,5kw.  4kw VP COP3 + 1kwel=2,33 kw. Vid lägre energibehov behövs inte eltillskottet och COP stiger även pÃ¥ den andra pumpen. Säger fortfarande inte att CZ jobbar sÃ¥ men skulle vilja ha fler uppgifter pÃ¥ den.
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2005, 14:02:34 »
Nja, när det finns behov av eltillskott kommer ju radiator-returtempen att stiga så att även en konventionell lvpump får dålig verkningsgrad.
Den behöver dock inte lyfta tempen lika mycket varför den naturligtvis ger något högre verkningsgrad än en CZ.
Tror du den blir så mycket högre att det uppväger eltillskottets direktelsenergi framför CZ värmepumsenergi?

Varför har man då alls en uteluftsvärmepump?

Om ditt resonemang stämde skulle ju en luft/luft-värmepump ge en bättre totalekonomi om man förvärmde uteluften med en elvärmare innan den gick in i värmepumpens förångare?


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2005, 14:20:02 »
Med en uteluftpump har jag inget val när det gäller utetempen och som du sa COP 1,5 är bättre direktel.
Orsaken till den lägre COP:n är egentligen inte den högre framledningstempen utan att man sänker förångningstemperaturen vid stort effektuttag.
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #19 skrivet: 02 februari 2005, 14:32:48 »
Om man får tro deras egna diagram går aldrig COP under 2.5, men som du säger är det svårt att dra några slutsatser när det inte framgår hur beroende den är av mängden frånluft. Rimligtvis bode COP inte gå mycket lägre vid mindre luftflöden - utan då påverkas istället uteffekten genom att den minskar.


Utloggad besserwisser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #20 skrivet: 02 februari 2005, 17:36:36 »
grejen med en luft/luft är den att den hela tiden får den luftmängd den behöhöver fär att klara av att förånga köldmediet, sen styr man effektuttaget med kompressorn, och det är väl så det är tänkt att funka här med ,men det gör det ju inte så länge du inte får tillräckligt luftflöde, i ett normalstort hus 100-150m2 så kan man hämta ca 1-1,5kw i frånluften med en konventionell förångare,(kommer inte ihåg i huvet vad luftflödet är) nu vet jag inte vad de har för förångare eller ens köldmedium, jag har skrivit och ställt lite frågor om deras pump för att jag var intresserad och för att jag som sagt är kritisk till att det verkligen fungerar så bra som utlovat, men jag har inte fått några svar från dem, det kan man ju tolka som man vill.

Det jag undrar är hur dem menar att man ska kunna få ut 5kw ur pumpen i ett normalt hus?
Och dessutom med ett högt cop, när man läser på deras hemsida så hänger det inte ihop, för att få ut 5kw så sänker man temperaturen 20 grader lägre än andra fvp, och detta medför lägre fårångningstemperaturer, vilket i sin tur medför lägre cop.
jag kommer vara fortsatt kritisk till denna pump tills jag sett att det fungerar med mina egna ögon.

Utloggad Oden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 eller 495
« Svar #21 skrivet: 13 maj 2007, 12:31:15 »
Vi har själva en CE50 med tank. fungerar perfa! Skrev ett inlägg förut men det valde admin att ta bort pga "otillåten marknadsföring", så jag omformulerar den:
Företaget är nytt och har inte kapaciteten för att kunna tillgodose behovet av frågor och svar. Bästa vore att ringa dem! kundtjänst 0705185355 (tror jag)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!