Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE SPLIT ACVM 10-270 - fÃ¥r inte ut värme till golv/element  (läst 1297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lotten!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag köpte för fyra år sedan ett hus, som har en luft/vatten värmepump, NIBE Split ACVM 10-270 (innedel) och NIBE AMS 10 (utedel).

Den har fungerat bra fram tills väldigt nyss. För ca 1,5 år sedan renoverade jag min hall, och passade då på att lägga vattenburen värme i golvet. Då jag även på sommaren tycker att det är skönt att ha lite värme i klinkersgolvet i hallen stänger jag inte av värmen helt. Men för ett par veckor sedan var golvet plötsligt kallt. Jag trodde då att det berodde på att utetemperaturen var såpass hög, men jag har därefter testat att "maxa" temperaturen, alltså tvingat fram värme genom att skruva upp inställningen så mycket som gick. Då kunde man på rören känna att det kom varmare vatten en kort stund, men sedan gick allt tillbaka igen. Jag har testat att öppna elementen, men inget händer där heller - så vare sig golv eller element avger värme även när inställningen är uppskuvad helt.

Utegivaren tycks fungera, det överensstämmer med temp ute.

Vad kan detta bero på? Jag vill tillägga att jag inte är kunnig på området.


Tacksam för all hjälp jag kan få.



Med Vänlig Hälsning
Lotten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Börja i meny 8.1.1 och ändra där till S.
Sen har du 30 minuter på dig att kolla 9.1.4
Det är troligen denna som ställer till det, om utetemp blir högre än detta värdet så stänger den av värmning av huset.
De korta varma är det som händer direkt efter en VV-laddning då lite varmt vatten kan komma ut i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

vad

  • Gäst
vad
SV: NIBE SPLIT ACVM 10-270 - får inte ut värme till golv/element
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2021, 10:46:41 »
Börja i meny 8.1.1 och ändra där till S.
Sen har du 30 minuter på dig att kolla 9.1.4
Det är troligen denna som ställer till det, om utetemp blir högre än detta värdet så stänger den av värmning av huset.
De korta varma är det som händer direkt efter en VV-laddning då lite varmt vatten kan komma ut i systemet.

Hej!

Då skall jag testa det ikväll, och hoppas att det gör susen.

Tack för svar!


Mvh
Lotten

Utloggad Lotten!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja i meny 8.1.1 och ändra där till S.
Sen har du 30 minuter på dig att kolla 9.1.4
Det är troligen denna som ställer till det, om utetemp blir högre än detta värdet så stänger den av värmning av huset.
De korta varma är det som händer direkt efter en VV-laddning då lite varmt vatten kan komma ut i systemet.

Hej Carl N,

Då skall jag testa det ikväll, och hoppas att det gör susen.

Tack för svar!


Mvh
Lotten (nu i inloggat läge   tummenupp )

Utloggad Lotten!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Börja i meny 8.1.1 och ändra där till S.
Sen har du 30 minuter på dig att kolla 9.1.4
Det är troligen denna som ställer till det, om utetemp blir högre än detta värdet så stänger den av värmning av huset.
De korta varma är det som händer direkt efter en VV-laddning då lite varmt vatten kan komma ut i systemet.

Hej igen!

Jag har gjort som du skrev. I meny 9.1.4 stod temperaturen på 43 grader, vilket jag tolkar som max-temperatur. Jag ändrade inget där. Men sedan läste jag vidare i manualen på andra temperaturjusteringar man kan göra. Jag hittade meny 8.2.3 Stopptemp värme och gick in där. Där anges medelutetemperaturen för när värmepumpen stoppar värmeproduktionen. Fabriksinställning är 17 grader, och det var så det var inställt hos mig. Jag ändrade den till 20 grader istället, och det tog inte mer än 15 minuter så började jag känna värme i elementen, så nu är värmen igång igen!

Många tack för hjälpen, hade inte klurat ut det här själv. Det enda som gör mig lite fundersam är att under förra sommaren så hade jag värme i golvet hela sommaren som jag minns det. Märkte åtminstone inte av något avbrott där, men det var ju en varm sommar, kanske gick det obemärkt förbi att hallgolvet i så fall inte hade någon värme. Jag hoppas att det fungerar framåt.

Stort tack Carl N wave :) !

//Lotten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ops, du har rätt, jag missade denna meny.
Bra att du hittade rätt trots min miss.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!