Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket högre framledningstemp än beräknad med Nibe 730  (läst 1435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag undrar om det ska skilja mycket mellan beräknad och faktiskt framledningstemperatur? Som man kan se på diagrammen från Uplink så sticker framledningstempen iväg rejält två gånger om dagen, upp till 60 grader vissa dagar. Jag har aktiverat Smart Price Adaption med max påverkan på både värme och varmvatten så det kanske inte är konstigt att den värmer på rejält under natten när det är billigt, men varför mellan kl 12 och 15 varje dag? Jag har även blockerat tillsatsen att bara kunna gå mellan kl 00 och 07. Max framledningstemp visar 43 grader.

Är detta normalt?

Villa (190 kvm) från 1999 i Stockholmsregionen med golvvärme på BV (betongplatta) och radiatorer på ÖV. Kurva 5 och förskjutning -4 (tror det eg är för lågt men tänker att jag börjar lågt och ökar stegvis när det blir för kallt).

Har en Panasonic LLVP på ÖV (ffa för AC på sommaren) som jag kör 18 grader på dagtid när ingen är hemma och 21 grader övrig tid. För att det inte ska bli onödigt varmt på ÖV så har jag dragit ner vissa radiator-termostater på ÖV till 2 och stängt av de två radiatorerna som är närmast pumpen helt. Alla ventiler till golvvärmen är helt öppna på BV.

Jag ser även att jag har fått flera larm om Hög kondensor ut-temperatur, kan det bero på att jag stängt av och dragit ner termostaterna på ÖV.

Jag blir inte klok på detta och hoppas någon kan guida mig. Tack!

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick även nedan felmeddelande. Kan det bero på att tillsatsen är blockerad på dagtid, behövs tillsatsen för att komma upp i tillräckligt hög temp?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Hur gammal är pumpen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pumpen är från 2021. Tycker inte jag fått till inställningarna på den än. Hade en servicetekniker här i våras och frågade om inställningarna men det kändes inte som han hade särskilt bra koll.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket högre framledningstemp än beräknad med Nibe 730
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2022, 21:58:28 »
Ser ut som den gör varmvatten - normalt att den sticker så och sedan kommer ned. Ser även att dit felmeddelande är kopplat till vv och periodisk höjning.

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok tack, låter rimligt om det avser varmvatten. Vi är normalt sett två som duschar på morgonen och två på kvällen så den kanske passar på att göra varmvatten då.

Jag trodde dock framledningstemp var temperaturen på vattnet som går ut till golvvärmen och radiatorerna, dvs bara avsåg värmen till huset. Men den visar alltså varmvattenproduktion med?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Vad har du för skillnad mellan framledningstemperatur och retur?

Iof, gör rent smutsfiltret ändå. Det sitter i sidan på kranen nära expansionskärlet. Du behöver bara stänga kulventilen så är filtret isolerat från övriga systemet och kan plockas ut. Näbbtång eller låsringstång kan behövas för att få ut ringen som håller fast korgen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack, ska prova att göra rent smutsfiltret enligt din instruktion.

Hur ser man skillnad mellan framledningstemperatur och retur? Går det att få fram historik på det?

Fick även felmeddelande om Hög kondensor ut-temperatur igen. Igår öppnade jag upp alla termostater på radiatorerna på övervåningen (utom en som sitter nära VVP) så det iaf inte skulle bero på dåligt flöde. Någon som vet varför man får det? Täta avfrostningar gissar jag dock är normalt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Kondensor fram och kondensor retur är samma.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Andreas: framledning och retur är samma i bilden och det är ju helt normalt när kompressorn inte går som den inte gör i den bilden.

Framledningen och returen används även för varmvattentillverkning, ja. Det finns en växelventil styr om vattnet att cirkulera i en slinga i varmvattentanken så du får varmt vatten till kranarna. Kolla i manualen så finns bilder som illustrerar detta.

Tips: skriv upp alla inställningar du gör / ha gjort så du håller koll och kan ändra tillbaka.

SPA vet jag inte mycket om, men det får pumpen att uppföra sig lite annorlunda. Kan nog vara svårt att ha det på samtidigt som du försöker ställa in värmen / få balans i huset.

Om det allmänt sett blir för varmt på övervåningen men lagom nere (med öppna termostater), så kanske du kan justera balansen mellan golvvärme och radiatorer genom att ändra en shunt/kran som styr balansen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för info och rÃ¥d, man lär sig hela tiden  ;)

Jag ska prova att stänga av SPA när det blivit lite kallare och försöka trimma in. Vid behov ska jag prova att ändra på shunten.

Någon som har en ide om varför jag fått felmeddelande "Hög kondensor ut-temperatur" flera gånger samt varför den inte kunnat göra den periodiska höjningen?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3563
  • Karma +2/-0
Det är min smutsfilter-teori. Desto långsammare vattnet rör sig desto varmare blir det jämfört med returen. Så jag hoppas på en stor differens, då vet man att vattnet går långsamt och den kommer larma om det är för illa.
Hoppas lösningen är bara smutsfiltret.

Säg om man har en diff på 15 grader vid varmvattenproduktion och den bryter efter 60. Då är returen 45 grader. Då finns det mycket varmvatten kvar som ännu inte är varmt. Har du en diff på 5 grader och framledningen är 60, då är returen 55. Då är det strax klart och den borde koppla om till elpatrondrift där någonstans för att slutföra legionellakörningen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!