Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?  (läst 6272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Hej alla!
Har redan i dagsläget en IVT PR-N 12 luftvärmepump i min 30-talsvilla på 82 kvadrat. Och den fungerar felfritt och sådär, men jag minns från förra vintern att den inte klarade värmebehovet av mitt förmodligen halvdåligt isolerade hus när det var typ -10 ute, fick då leva med att ha 15 grader inne om jag inte ville starta igång och komplettera med min pelletsbrännare jag har i pannrummet (vattenburet system). Jag känner att det hade varit skönt ändå om man kunde klara sig helt med en luftvärmepump.

Det är en placering jag har i huset som jag är säker på skulle bli en bra placering för ytterliggare en luftvärmepump, och det skulle vara i ett rum jag är ofta och dit min nuvarande luftvärmepmup har lite svårt att nå (burkar vara ca 3 grader kallare där än i hallet och köket där min nuvarande luftvärmepump är riktad mot).

Såg att en firma har en GREE Amber 35 för 15.5 tusen exklusive installation och om man kollar på pappret så har den ju väldigt fina siffror för det priset och speciellt väldigt hög COP på pappret och A+++ i energieffektivitet.

Men sedan hittade jag denna gamla tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68228.15 som länkade till ett finskt test på denna värmepump och då verkar det som COP-värdet är ca 2.7 när det är -5 eller ca 3.6 när det är +5 ute!? (se bifogad bild)
Till och med min gamla IVT 12 PR-N har högre COP än det och den är bara A+-klassad. (Har bekräftat att den har bra COP genom att se själv dens strömförbrukning och heat output, när det var ca 7 grader ute räknade jag det till en COP på hela 4.8 )

Det är ju väldigt långt ifrån en SCOP på 5 eller 4 i kallt klimat som det står i luftvärmepumens specs?

Nu blir jag fundersam om man vågar chansa på denna pump. Kan dens verkliga COP-värde verkligen vara så långt ifrån vad tillverkaren anger i sina specs?
Någon som har någon egen erfarenhet av denna pump eller vet om man kan lita på de värdena som tillverkaren har angett i specsen? Tack på förhand.
« Senast ändrad: 06 oktober 2022, 16:21:48 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
På scanmonts webbplats hittade jag en "ERP rapport AMBER 35" (https://scanmont.se/gree-amber-luftvarmepump/#1623219863420-9c6782ca-bc48) och där står det COP-siffror vid olika yttertemperaturer som kanske stämmer bättre. Se bifogad bild.
De måste väl nästan stämma? Är ju ett officiellt test för att få dens energimärkning A+++ antar jag?

Då verkar det som den har följande värden vid 20 grader inne:
YttertempCOP
12°C6.49
7°C6.12
2°C5.28
-7°C3.33
-15°C2.27
-30°C2.13

Visst, det är ju väldigt imponerande siffror när det är nollan eller varmare.
Men jag trodde värmepumpar hade gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt framÃ¥t att den skulle ha typ 4 i COP när det var -15 ute eller nÃ¥got  ::)
Därför tänkte jag att denna kanske hade varit värd att köpa som en extra LLVP för att spara in pengar då den är mycket mer effektiv.
Vet att COP-värdet på IVT-pumpen jag redan har är 2.3 när det är -15, denna står ska alltså ha 2.27 i COP vid -15, det är ju en försämring vid de gradtalet mot IVT-pumpen jag redan har.

Men samtidigt sÃ¥ bor jag i Värmland där det inte sÃ¥ ofta är jättekallt, sÃ¥ det kanske inte hade varit ett helt dumt köp ändÃ¥. FÃ¥r fundera vidare lite pÃ¥ det  Sc:,h

Uppdatering: Hittade att dessa siffror är COP på min nuvarande IVT-pump:
+7°C = 3,7
+2°C = 3,1
-7°C = 2,6
-15°C = 2,3

Vid +2 har ju Gree-maskinen 5.28 i COP och min IVT bara 3.1 i COP
Dock vid -15 har Gree-maskinen bara 2.27 i COP och min IVT har då 2.3 i COP

Däremot är det stor skillnad på hur mycket värme maskinerna klarar av att leverera.
Vid -15 klarar min IVT-maskin att leverera 3.0 kW medans Gree-maskinen på pappret ska ge 4.20 kW vid samma temperatur
Vid -18 ger min IVT-maskin 2.8 kW i värme medans Gree-maskinen ska ge ut hela 3.66 kW i värme vid -30 grader.

En sak är säker att jag tror de båda tillsammans hade klarat att levera tillräckligt med värme för hela mitt hus även när det är som kallast, så jag inte hade behövt komplettera med någon annan uppvärmningskälla som jag skulle behöva göra i dagsläget för att få komfortabel innetemp när det är -10 eller mer.
FrÃ¥gan är om det är värt att köpa en andra luftvärmepump eller om jag ska nöja mig med IVT:n jag redan har och som redan satt pÃ¥ huset när jag köpte det förra Ã¥ret.  Sc:,h
En sak som lockar mer är ju att GREE-pumpen går att styra via en app, och att det steglöst går att justera tempen från +8 till +30 med fjärren. Stör mig ibland på att lägsta tempen man man ställa in på min IVT är 18.
« Senast ändrad: 06 oktober 2022, 17:15:36 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Det finns en faktor till…
Vid dellast bli COP ofta högre så behöver du bara 50% av max vid -7 så är COP högre.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
Det finns en faktor till…
Vid dellast bli COP ofta högre så behöver du bara 50% av max vid -7 så är COP högre.

Ja just det  Sc:,h
Som det står i det här testet: http://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=334&comparisonProducts=1391,1392,1281,1280,1279,1278,1277,1276,1272,1337,1273,1274,1275,1271,1270,1268,1269,1267,1266
om "IVT Nordic Inverter 12LR-N" som verkar vara en exakt identisk pump som Nordic Inverter 12PR-N som jag har.

100% kompressoreffekt COP vid +7 ute: 3.7
75% kompressoreffekt COP vid +7 ute: 4.6
50% kompressoreffekt COP vid +7 ute: 5.3

Så, frågan är i den länken med ERP Report för Gree Amber 35, om alla de siffror är med 100% kompressoreffekt eller inte hm.

Men samtidigt, dÃ¥ kanske det är värt det att skaffa en andra värmepump, för dÃ¥ om man kör bÃ¥da samtidigt kanske de bÃ¥da fÃ¥r lägre COP dÃ¥ de bÃ¥da kan köra med lugn kompressorfart och komplettera varandra  ???
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
iom att gree i PRC inte behöver använda europeiska standarder och inte heller gör det samt det faktum att de heller inte låter testa sina pumpar i norden så skulle jag inte tro på någon siffra i detta fallet

deras SCOP/COP kanske gäller i africa?

och vilken pump behöver köra kompressorn på fullast när det är åtskilliga plusgrader om man inte har den i ett tält?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?


Men samtidigt, dÃ¥ kanske det är värt det att skaffa en andra värmepump, för dÃ¥ om man kör bÃ¥da samtidigt kanske de bÃ¥da fÃ¥r lägre COP dÃ¥ de bÃ¥da kan köra med lugn kompressorfart och komplettera varandra  ???
nu får du inte lägre COP om de går "lugnare" utan högre

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
iom att gree i PRC inte behöver använda europeiska standarder och inte heller gör det samt det faktum att de heller inte låter testa sina pumpar i norden så skulle jag inte tro på någon siffra i detta fallet

deras SCOP/COP kanske gäller i africa?

och vilken pump behöver köra kompressorn på fullast när det är åtskilliga plusgrader om man inte har den i ett tält?

Hm okej  :-\

Ja precis, de behöver nog aldrig gå på fulllast vid +7, det förklarar nog varför min IVT när jag räknat ut själv hade hela 4.8 i COP när det var +7 trots att det bara står 3.7 i specsen

nu får du inte lägre COP om de går "lugnare" utan högre

Just det, menade såklart högre. Så det är lite frestande faktiskt att skaffa en andra LLVP så de båda kan köra lugnt och komplettera varandra. Min IVT räcker ju ändå inte ensam i mitt hus när det är -10 eller kallare.
Har blivit erbjuden denna Gree-maskinen med installation innan oktobers slut, och för runt 20 papp med installation för en maskin som ger denna mängden värme verkar ändå lockande, i och med att den också har 5 års garanti hmm
Dessutom går det ju inte att få tag på många modeller från japanerna just nu.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
För 20lopper inkl montering kan du ju få en Fuji 09kmcb. Och de finns att få levererade. Och något mer för en 12:a.

Tror att det är ett klart bättre köp än en gree.

https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
För 20lopper inkl montering kan du ju få en Fuji 09kmcb. Och de finns att få levererade. Och något mer för en 12:a.

Tror att det är ett klart bättre köp än en gree.

https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar

Ah typiskt, gjorde en beställning idag på Gree Amber 35. Men har väl ångerrätt i värsta fall så kanske jag skulle kunna välja en annan pump butiken har att erbjuda (om de finns i lager). I värsta fall kan jag fråga butiken om jag kan få byta till någon annan modell att få installerad i stället.

Anledningen till köpet var att jag kände att den hade väldigt bra siffror på pappret för priset. Liksom en COP på 5.28 när det är 2 grader ute verkar väldigt bra tycker jag. Här där jag bor kan det ofta vara typ 2 grader på vintern, även om det vid kortare perioder kan bli neråt -15. Men när det är +2 hade man fått väldigt billig värme med den verkade det som.

Däremot efter beställningen läste jag runt mer pÃ¥ nätet om Amber-modellen, och hittade ännu en trÃ¥d där en hade problem, fast det var med en Amber 50, att den fungerade mer som en on/off-pump, att invertern aldrig gick ner för att köra lugnt. Detta fick mig att bli lite tveksam om jag verkligen gjorde ett bra val med den, men samtidigt känner en del av mig att den kanske är en väldigt bra pump trots allt, att de kanske bara fÃ¥tt ett mÃ¥ndagsexemplar. Att om jag har tur hade jag kanske kunnat fÃ¥ ett fredagsexemplar som skulle fungera felfritt och fungera i 10 Ã¥r liksom, det vet man ju inte hmm. Och den har ju 5 Ã¥rs garanti ändÃ¥  Sc:,h

Har kollat på Fuji 9 och 12:an, men de verkar inte ha alls speciellt bra COP i lägre temperaturer i alla fall på pappret. I specsen står det att vid -15 så har den endast 2.0 i COP, och vid 0 grader står det att den har 2.26 i COP. Det är ju sämre siffror än IVT-pumpen jag har nu. Gree Amber-pumpen ska ju ha 5.28 i COP när fujin har 2.26 i COP hmm, i längden kan det ju bli en del besparningsskillnad beroende på hur högt elpriset är.

Den butiken jag handlat från har också följande modeller (men måste höra om de har de i lager eller ej):
* Mitsubishi Solid 25 (för 13490 kr)
* Mitsubishi MSZ-EF25 KIRIGAMINE ZEN (för 13000 kr)
* Panasonic CZ25 (för 13090 kr)

Någon som vet om någon av de modellerna är något att ha? Eller vad som är skillnaden mellan de?

De ger ju mycket mindre värme än Gree:n, men om kvalietsskillnaden är tillräckligt stor kanske det kan vara värt den offringen. Det är ju trots allt en andra kompletterande LLVP till mitt hus så kanske hade det räckt. Jag känner det jag värderar mest är högsta COP för pengarna (max 15000) men vill samtidigt inte ha något skit som går sönder efter ett år. Tack på förhand för er kunnigas input.
« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 00:32:42 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om siffrorna är för bra för att vara trovärdiga skall man nog lita på sin magkänsla, att det är nåt skumt med hur man fått fram de siffrorna.
Vi hade ju tänkt börja sälja Gree för några år sedan, så jag monterade en hemma, men den åkte ned igen och skickades tillbaks till leverantören.
Orsaken?
Lägsta driveffekt var (Jag loggade effektförbrukningen med logger) 900 W vilket innebär att lägsta uteffekt var ca 4 kW.
Att få ut så mycket värme via innedelen kräver hög fläkthastighet, vilket den också hade, den bullrade helt enkelt för mycket för att jag skulle kunna leva med den, även i läge "quiet" så var det för högt fläktljud för att jag personligen skulle acceptera det.
Däremot värmde den bra, i vart fall i de hösttemperaturer jag körde den vid.

Möjligen i ett större garage eller maskinhall.  dontknow

Detta var för 4 år sedan, de kan ju ha ändrat på både lägsta möjliga driveffekt och fläkthastigheterna, och i så fall kan den väl vara OK.
Jag skulle dock inte kalkylera med mer än kanske 7 års livslängd på dessa rena Kinamaskiner, det verkar vara en rätt normal livslängd på maskiner där Kineserna själva designar och väljer elektronikkomponenterna.
Västländernas konstruktörer och organisationer är mer noga med kvaliteten på ingående komponenter.

Det ser jag som tillverkar kretskorten till loggrarna i Kina, vissa komponenter som är kritiska för kvaliten får vi helt enkelt köpa in själva och skicka dit - de får helt enkelt inte tag i rätt kvalitet inom landet, och att importera blir väldigt dyrt för dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
skillnaden är att scop för fuji är redovisade för vårt klimat som både är kallare och fuktigare än tex i sydtyskland
scop rasar dramatiskt vid jobbiga avfrostningar och gree har inte någon optimerad programvara för europa ännu mindre norden

det finns en anledning till att kinesiska pumpar går att få tag på samtidigt det är svårt med japanska och det har inte med priset att göra!

5-års garanti har de flesta och många ännu längre. detta är inte viktigt utan det viktiga är vad händer när du du behöver åberopa garantin? kommer säljaren att ens hjälpa dig inom rimlig tid, har du ork och kraft att driva processen i ARN? vem står för garantin när säljaren gått i konkurs?

men som sagt du kan ju ha tur....

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
en fujitsu KHCAN 09 ger 7,5kW värme scop/cop 5,21/5,52

en slim excellence 12 ger 5,7kw cop 4,4 och vid -15 4,3kw

det går att bryta ner mer i detalj tex behöver inte pumpen ge 4,3kw vid -15 så blir ju cop motsvarande högre

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Ah typiskt, gjorde en beställning idag på Gree Amber 35. Men har väl ångerrätt i värsta fall så kanske jag skulle kunna välja en annan pump butiken har att erbjuda (om de finns i lager). I värsta fall kan jag fråga butiken om jag kan få byta till någon annan modell att få installerad i stället.

Anledningen till köpet var att jag kände att den hade väldigt bra siffror på pappret för priset. Liksom en COP på 5.28 när det är 2 grader ute verkar väldigt bra tycker jag. Här där jag bor kan det ofta vara typ 2 grader på vintern, även om det vid kortare perioder kan bli neråt -15. Men när det är +2 hade man fått väldigt billig värme med den verkade det som.

Däremot efter beställningen läste jag runt mer pÃ¥ nätet om Amber-modellen, och hittade ännu en trÃ¥d där en hade problem, fast det var med en Amber 50, att den fungerade mer som en on/off-pump, att invertern aldrig gick ner för att köra lugnt. Detta fick mig att bli lite tveksam om jag verkligen gjorde ett bra val med den, men samtidigt känner en del av mig att den kanske är en väldigt bra pump trots allt, att de kanske bara fÃ¥tt ett mÃ¥ndagsexemplar. Att om jag har tur hade jag kanske kunnat fÃ¥ ett fredagsexemplar som skulle fungera felfritt och fungera i 10 Ã¥r liksom, det vet man ju inte hmm. Och den har ju 5 Ã¥rs garanti ändÃ¥  Sc:,h

Har kollat på Fuji 9 och 12:an, men de verkar inte ha alls speciellt bra COP i lägre temperaturer i alla fall på pappret. I specsen står det att vid -15 så har den endast 2.0 i COP, och vid 0 grader står det att den har 2.26 i COP. Det är ju sämre siffror än IVT-pumpen jag har nu. Gree Amber-pumpen ska ju ha 5.28 i COP när fujin har 2.26 i COP hmm, i längden kan det ju bli en del besparningsskillnad beroende på hur högt elpriset är.

Den butiken jag handlat från har också följande modeller (men måste höra om de har de i lager eller ej):
* Mitsubishi Solid 25 (för 13490 kr)
* Mitsubishi MSZ-EF25 KIRIGAMINE ZEN (för 13000 kr)
* Panasonic CZ25 (för 13090 kr)

Någon som vet om någon av de modellerna är något att ha? Eller vad som är skillnaden mellan de?

De ger ju mycket mindre värme än Gree:n, men om kvalietsskillnaden är tillräckligt stor kanske det kan vara värt den offringen. Det är ju trots allt en andra kompletterande LLVP till mitt hus så kanske hade det räckt. Jag känner det jag värderar mest är högsta COP för pengarna (max 15000) men vill samtidigt inte ha något skit som går sönder efter ett år. Tack på förhand för er kunnigas input.

Herre jösses. Om en maskin har över 5 i cop vid noll grader är den troligen överlägsen världsledare pÃ¥ värmepumps utvecklingen.  Rena skräpsiffror inte ens nära riktiga värden inte ens de bästa pÃ¥ marknaden är ju mycket över 3 i cop vid nollan. Men det visar ju bara att allt gÃ¥r att sälja med reklam den behöver inte  ens vara rimlig eller sannolikt.

Sen värmer ju inte cop nÃ¥got.  Det är effekt som kvarstÃ¥r vid x-monusgarader som ska räcka till. Om maskinen stannar vid -10 och vanlige element behöver ta över sÃ¥ blir det snabbt en väldigt dÃ¥lig affär att köpa en pump med högt cop pÃ¥ en viss -grad men som inte levererar den värme du behöver. Cop är ett mätvärde pÃ¥ utväxling inget värde som garanterar dig värme när det behövs.

Köp en kvalitets maskin. T.o.m. den billiga panasonic cz är pÃ¥litligare i vinterklimat men pÃ¥ gränsen. 
« Senast ändrad: 08 oktober 2022, 11:43:25 av Thompa71 »

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2022, 12:20:39 »
Ja jag fattar inte heller jakten på några enstaka tusenlappar när man ska handla ngt som ska sitta där i 10-20 år.
Garanti, kvalitet, reservdelar mm är så mycket viktigare än priset vid inköp.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserad att köpa en GREE Amber 35, men stämmer dens COP?
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2022, 14:16:57 »
Här kan du även grotta ned dig i en testrapport på den pump jag valde, omfattande skrift med COP vid olika dellaster och temperaturer.
Imponerande prestanda faktiskt.
https://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/Test%20report%20300-KLAB-17-039.pdf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!