Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AutoTerm - Fel pÃ¥ eltillskott - Utlöst överhettningsskydd  (läst 1000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan Karlberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny här på forumet men hoppas att jag kan få lite tips och råd på ett fel som har uppstått under sista veckan på våran luft/vatten värmepump från AutoTerm.

Jag har under sista veckan haft problem med följande alarm "Fel pÃ¥ eltillskott". Larmet kan Ã¥terställas / kvitteras genom att trycka in en reset knapp  för "överhettningsskydd - elpatron".

Jag har observerat att varmvattnet i huset är väldigt varmt just nu och när jag läser av varmvattengivaren på displayen ser jag att temperaturen ökar sakta men säkert under dagen när vi INTE har ett förbruk och löser tillslut ut vid 90 C (Överhettningsskyddet). Så i praktiken så har larmet "Fel på eltillskott" aktiverats under natten när vi inte har haft någon åtgång eller förbruk av vatten och jag har varit tvungen att kvittera alarmet på morgonen när vi vaknar.

Jag har även observerat att trycket ökar i systemet successivt från ca. 1.0 bar upp till nästan 1.5 bar under dagen (Hänger säkert ihop med ökat tryck på grund av ökad vatten temperatur i varmvatten beredaren).

Jag tänker att det borde sitta en termostat någonstans eller en kontaktor /relä som ska slå av elpatronen för att reglera temperaturen men finner inte dessa på elritningen och system översikten jag har. Kan det vara så att dessa komponenter och styrning är integrerat i PLC'n och kan inte bytas ut separat vid ett eventuellt fel ?

Stort tack på förhand.

Namn: AutoTerm
Model: AquaMax Combi 9kW ver.2
Årgång: 2008

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Med största säkerhet är det ett relä som bränt fast.
Enklast är att byta ut eltillskottskortet.
Jag är inte säker, men jag gissar att IVT 290 A/W är samma grejer?
Du kan kontakta dom och fråga?

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-290-aw-913-kw-ver-2-fre-r-2011/eltillskottskort-800-v2-20.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan Karlberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack Carl N. Inne på samma teori angående ett relä. Har varit i kontakt med en firma via telefon och när vi diskuterar detta nämner de också eltillskottskortet. Kan återkomma med ett svar när problemet är löst för en bekräftelse av problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!