Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabb frÃ¥ga kring pÃ¥fyllning av brine/köldbärare  (läst 1670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå!

Ser att nivån på brinevätskan är lite låg (eller?), trots iofs inte det är någon fara då den legat på samma nivå nu i några år men borde man fylla på den just in case eller helt onödigt?
Har en stor dunk med vätska ståendes men antar att det skulle gå lika bra med vatten med tanke på den lilla mängden som behövs.

Om man ska fylla på, görs det bäst med pumpen igång eller måste den stänga av? Har läst lite olika bud där och blev därför lite osäker och ville fråga först. Annars är det bara att lossa hela säkerhetsventilen ovanpå och fylla på? Något mer att tänka på?

Tack pÃ¥ förhand  tummenupp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag hade som du i vintras, nivån hade under 10 år sjunkit till halva volymen i plastkärlet. Ingen panik men det blev påfyllning vid byte av KB-cirkulationspumpen. Fylldes på uppifrån med stillastående pump, som startades och fick gå ett tag för kontroll av att systemet inte läckte..behövdes ingen extra påfyllning.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2021, 14:27:02 »
Jag hade som du i vintras, nivån hade under 10 år sjunkit till halva volymen i plastkärlet. Ingen panik men det blev påfyllning vid byte av KB-cirkulationspumpen. Fylldes på uppifrån med stillastående pump, som startades och fick gå ett tag för kontroll av att systemet inte läckte..behövdes ingen extra påfyllning.
Okej låter bra! Kanske lika bra att fylla på en skvätt då bara för att.

Är det bara att skruva ur hela säkerhetsventilen och hälla i medans pumpen är avstängd? Alltså delen i mässing här.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Minns inte hur han öppnade och fyllde i kanske bilderna ger en vink? På sista bilden syns att skvallerröret är lossat, dvs hela överdelen skruvades bort för att få i mer köldbärare.
« Senast ändrad: 14 oktober 2021, 19:46:22 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2021, 19:49:34 »
Det kan vara lite tryck i grejerna, om du vill behålla trycket så stäng ventilen under kärlet innan påfyllning.
Den är nu omvirad med armaflex, du kanske behöver lite ny sån om du drar loss det som sitter på ventilen?

Eller så struntar du i att pilla med detta och bara skruvar loss ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2021, 19:56:05 »
Är det tryck i blÃ¥san, kan ses om du lättar lite pÃ¥ säkerhetsventilen snabbt, dÃ¥ kommer nivÃ¥n att öka i kärlet , kan även vara vacum. Ser ut att finnas plats , sätt en gardena koppling pÃ¥ säken och en slang till en vattenkran, öppna kranen lite försiktigt och lätta pÃ¥ gardenan sÃ¥ luften gÃ¥r ur slangen dÃ¥ kan  kärlet att fyllas, lagom är till hälften. Ha VP avstängd dÃ¥. 

Edit Det sitter nog ingen ventil under vad jag kan se.
« Senast ändrad: 14 oktober 2021, 19:57:38 av 25fOCUS »

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2021, 21:41:53 »
Hm okej, men måste det vara tryck i kärlet alltså? Har inte varit hemma så jag har kunnat testa om det är tryck eller ej men försöker bilda mig en uppfattning om vad som behöver göras.

Men pumpen ska stängas av helt alltså? Har för mig att jag sett i någon manual att den ska vara på men jag kanske har drömt det..

Att allt ska vara sÃ¥ krÃ¥ngligt  ;) ::)

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2021, 10:23:23 »
Har nu kollat och den var i princip tryckfri, fanns ett litet övertryck som pyste ut direkt när jag öppnade säkerhetsventilen lite. 

Antar att det dÃ¥ bara är att skruva ur den och fylla pÃ¥?  :)

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2021, 11:53:31 »
Fyll på när kompressorn står stilla. Du behöver inte stänga av något då.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snabb fråga kring påfyllning av brine/köldbärare
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2021, 09:19:52 »
Efter att jag pyste ut det lilla övertryck som fanns sÃ¥ ökade nivÃ¥n ett 2-3 centimeter faktiskt sÃ¥ nu ser det ut som det är ganska precis pÃ¥ hälften. Tror jag lÃ¥ter bli att göra nÃ¥got tills vidare, det verkar fungera alldeles utmärkt sÃ¥ som det är sÃ¥ dumt att laga nÃ¥got som inte är trasigt kanske  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!