Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Evolution  (läst 834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Evolution
« skrivet: 04 oktober 2021, 22:24:44 »
Har köpt en Daikin Evolution som jag planerar installera inom kort

Då installation av tappvatten i huset inte är klar är min fråga ifall någon vet om det är möjligt att starta upp pumpen och bara köra husvärme utan att koppla in tappvatten?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Evolution
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2021, 07:37:51 »
Jag vet inte, men du måste ju ha tillgång till vatten för att kunna fylla värmesystemet?
Har du tillgång till vatten så borde det väl gå koppla in provisoriskt även om du inte har tappvattenkretsen färdig, en rörstump med avstägningsventil på utgående tappvarmvatten borde väl räcka?
Du måste har ventilkopplet på plats på inkommande så att trycket i VVB kan evakueras via säkerhetsventilen när vattnet värms.

Har du kollat vad som står om det i manualen+ man kan tycka att det borde stå där om det är OK eller ej, men rent generellt så kan ju VVB bli trycklös när vattnet stängs av t.ex. p.g.a. en vattenläcka i gatan, har svårt att tro att det kan skada pumpen på nåt sätt, och de värmepumpar jag mixtrat med har alla haft driftläge "enbart värme" som ett driftsval i inställningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreas08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Evolution
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2021, 21:47:47 »
Tack för svar!!

Ja vatten att fylla på med finns men då placeringen av pumpen är tillfällig under husbygget så hade det varit bekvämt att slippa fylla vatten i maskinen då jag kommer att behöva flytta den innan färdigställande av huset

Det får bli enligt ditt förslag med att fylla upp vatten och koppla avstängningsventil / ventilkoppel

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Evolution
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2021, 07:04:46 »
Tack för svar!!

Ja vatten att fylla på med finns men då placeringen av pumpen är tillfällig under husbygget så hade det varit bekvämt att slippa fylla vatten i maskinen då jag kommer att behöva flytta den innan färdigställande av huset

Det får bli enligt ditt förslag med att fylla upp vatten och koppla avstängningsventil / ventilkoppel
Evolution har en avtappningsventil till VV beredaren bakom frontplåten på höger sida under elpatronen. Bara fyll den och använd som vanligt, tappa ur vattnet senare när du skall flytta maskinen.
Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!