Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smörjolja kompressor  (läst 760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse Ohlson

  • Gäst
Nisse Ohlson
Smörjolja kompressor
« skrivet: 17 september 2021, 14:28:16 »
Jag har en Aga Thermia sjövärmepump frÃ¥n 1982, som gÃ¥tt perfekt i alla Ã¥r med R22 som medium. MÃ¥ste pga kompressormotorhaveri  byta köldmedium. AvsÃ¥g först att byta till R407c och bytte därför kompressor till en Copeland ZH med poeolja. Men sakkunniga i termodynamik säger, att  propan R290 är ett utmärkt alternativ. Brandfara, säger dÃ¥ somliga. Men maskinen stÃ¥r pÃ¥ plintar, sÃ¥ ev läckande gas slipper ut nedÃ¥t. Och systemet har aldrig läckt under dessa Ã¥r, och nu är det täthetsprovat bÃ¥de med vakuum och övertryck.FrÃ¥gan är dÃ¥ om poeoljan duger som smörjmedel till propan. Torkfiltret har jag bytt men ej expansionsventilen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smörjolja kompressor
« Svar #1 skrivet: 18 september 2021, 20:39:09 »
 Sc:,h
Sakkunniga om värmepumpar säger att de som finns med Propan brukar haverera regelbundet.
Nu ska jag ärligt säga att jag vet inte säkert om det beror på propanet eller kompressortypen, men Nibes frånluftsvärmepumpar med propan är inte kända för att hålla ihop nån längre tid.
Vilken olja det ska varar vet jag dessvärre inte.
 :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smörjolja kompressor
« Svar #2 skrivet: 18 september 2021, 20:57:22 »
Propan-butan mix (gasol) funkar i ac på bilen och det sägs att en av fördelarna är att det funkar med många typer av olja. Mer än så vet jag inte.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Smörjolja kompressor
« Svar #3 skrivet: 23 september 2021, 06:30:19 »
propan brukar köra någon mineraltyp vill jag minnas. Propan i sig gör inte att kompressor havererar, det beror på andra faktorer är jag nästan säker på, varför skulle annars industrimaskiner köras med propan?
Nackdelen är givetvis explosiviteten.
R22, r407c och r290 (propan) har ganska likvärdiga tryckuppsättningar, jag hade kört på R407c i ditt falll, kanske renblåst rör med nitrogen, bytt expansionsventil och torkfilter, sen kört på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!