Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags för ny BVP med poolvärmning - vilken ska man välja?  (läst 1169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Hej!

Har en Viessmann Vitocal 343 6kW från 2008 som nu flippat ur helt vad gäller tempstyrning, den lägger ut 42 grader på framledningen (golvvärme) oberoende av vilken kurva eller förskjutning jag ställer in. Ingen felindikering på någon av givarna.
Symtomen fanns redan i våras men den har värmt poolen och levererat varmvatten hela sommaren utan problem, såklart..
Vet sedan tidigare att detta är en ”tidig” pump med gammalt reglersystem och att styrkort mm knappt finns att få tag på.
Svenska supporten för Viessmann har varit kanon, t.o.m skickat elektronikkort jag fått byta ut på prov, men utan en bra energikunning firma i närheten blir det lätt en oönskad hobby.
Tror helt enkelt att pumpen har gjort sitt och byter hellre nu än väntar på att kompressorn rasar i julhelgen.

Bor i 2-plansvilla i Uppsala på 160m2 byggd 2008, extra isolering i väggar och på vind.
Golvvärme på bägge våningar.
Har precis installerat 19,5 kWp solpaneler och styr det mesta elektriska med ”smarta” appar/enheter  ::) så ström till poolen på sommaren är inget problem.
Pool 40 m3 värms via 85 kW Elecro Titanium VVX och fulkoppling med trevägskran (hus/pool) och lurad utetempgivare.

Primär är borra 130 m effektivt djup+170m jordvärme (i serie) motsv 170 m berg (?), brinetemp har aldrig gått under +5 eftersom bergslangen ligger i grundvatten.
Pumpen står i garaget och ansluter via 16m Wirsbokulvert till huset och poolpumpen står bredvid BVP.

Tillkommande behov är ökad duschfrekvens/längd pga tonårsbarn och ett garage på 56 m2 med golvvärme som ska kopplas in småningom.

Har blivit rekommenderad CTC GSi-12 men den står som på väg ur sortimentet på deras hemsida.
Daikin verkar inte ha någon integrerad poolstyrning och, ärligt talat, val av ”udda” märke gör jag inte gärna om.

FRÅGA:
Vilken modern BVP har den bästa poolintegreringen?
Jag vill helst bara kunna slå över på ”poolläge” i april och  av i september (efter injustering).
Med tanke på att jag verkar ha tur med energibrunnen så borde det gå att överdimensionera lite med en varvtalsstyrd pump för att få bättre ekonomi (?)
Vill självklart ha en pump med modern uppkoppling för integrering i övriga energisystemet också.
Vad säger ni som vet och har erfarenhet?
« Senast ändrad: 18 september 2021, 22:59:27 av Perpendicular2 »
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för ny BVP med poolvärmning - vilken ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2021, 18:22:35 »
Ska du gifta ihop maskin med andra system så tror jag nibe är det starkaste kortet. Senaste maskin S1x55 har ju grejer inbyggt via nibes tjänster, och äldre F1xx5 är väl dokumenterade vad gäller protokoll för att koppla in sig utan att gå via nibes tjänster.

Ska du bara betala så köp S, vill du greja och programmera själv så köp en F.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags för ny BVP med poolvärmning - vilken ska man välja?
« Svar #2 skrivet: 17 september 2021, 05:40:38 »
Vi har pool också, och tidigare körde jag som du med en fulstyrning som simulerade låg utetemp och låg framledningstemp för att tvångsstarta kompressorn, ventilerna la vi om manuellt.
Nu har vi en F1255-12 kW med Pool40 och det fungerar bra, i övrigt har jag inga solceller eller sånt som jag håller på med, men för det vi gör så fungerar det bra i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Tack 944_Driver och Rickard för värdefull information!  tummenupp
Har ni några synpunkter på dimensioneringen av nästa pump med tanke på våra behov?
Är det läge att byta värmeväxlare till något större för effektivitetens skull?
Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags för ny BVP med poolvärmning - vilken ska man välja?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2021, 05:41:01 »
12 kW är nog vad din borra mäktar med, så större skulle jag nog knappast rekommendera.
Klarar du att värma poolen med runt 42 grader på framledningen så tycker jag inte att du behöver byta upp dig vad gäller den, men det är klart, vill du värma med alla 12 kW vid uppstart av poolen så kan det ju bli problem om den är för klen.
Du har tyvärr gett för lite info kring poolvvx och temperaturer för att de skall gå svara bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perpendicular2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsalaish
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Vem pumpar värme?
Tack för att du tar dig tid att svara, Rickard.
12 kW är nog vad din borra mäktar med, så större skulle jag nog knappast rekommendera.
Lär ju inte använda fulla 12kW mer än vid poolstart och kanske dusch-race på kallvintern. Låter vettigt.

Klarar du att värma poolen med runt 42 grader på framledningen så tycker jag inte att du behöver byta upp dig vad gäller den, men det är klart, vill du värma med alla 12 kW vid uppstart av poolen så kan det ju bli problem om den är för klen.
Du har tyvärr gett för lite info kring poolvvx och temperaturer för att de skall gå svara bättre.

Ärligt talat har jag inte varit särskilt engagerad i detta.
Vid poolöppning har jag satt max framledning på 55 grader, eltillskott på steg 1 (3kW) med kort integrationstid.
Eftersom jag inte haft någon automatik för att slå av värmen så har jag gjort detta manuellt när vi nått 29-30 grader och sedan på igen vid 28.
Det är ju därför en poolautomatik vore en våt ^-^ dröm.

Värmeväxlaren heter G2-HE-85T och prestanda vid olika delta-T finns här:https://www.elecro.co.uk/products/aquatics/heat-exchangers-aquatics/g2-shell-and-tube. Om du har ork och lust att kolla.

Två fulla plan med golvvärme, 160 m2. Byggår 2009.
Två vuxna, två barn, två katter, två kaniner.
Nedgrävd lättisolerad pool 4 x 8m, 44m3. Värms med BVP via Elecro G2 85kW VVX.
NIBE S1255-12 med POOL40, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga.
FTX Flexit SL4R.
Solpaneler 17,8kWp, Ferroamp EH14.
Två elbilar med varsin Easee laddbox.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags för ny BVP med poolvärmning - vilken ska man välja?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2021, 06:28:57 »
Antagligen 85 kW vid 80/20, det räcker för att hålla poolen varm, och du kan ju begränsa uteffekten om det skulle bli onödigt hög framledning, 1255 klarar ju 65 grader fram så det borde inte vara ett problen, men du får ju dålig verkningsgrad om du ligger högt i temp när du värmer poolen.
Jag brukar sträva efter en uteffekt på pumpen som gör att den går för att värma poolen ca 12 timmar/dag. (När man väl kommit upp i temp)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!