Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: V-back press och material, kommer detta funka?  (läst 1091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
V-back press och material, kommer detta funka?
« skrivet: 13 september 2021, 19:59:23 »
Jag funderar på att dra om rör själv i källaren, både inkommande vatten och två radiatorer. Det "nygjorda" är med LK-16 PEX och kopparrör. De äldsta rören härrör sig från 20-talet (identifierat mha tidningarna som det var isolerat med).

Jag har hittat att jag kan hyra en REMS Power-Press ACC på hygglo för rimliga pengar med V-back och TH-back. Ska man vara orolig att en sån maskin kan vara felkalibrerad? Är det vettigt att köra presskopplingar med sådan på de flesta ställen? Funkar material från VSH (rinkaby) eller tex Altech eller från Bauhaus eller Hornbach om det krisar om man måste köpa nåt extra? Det är max ett 30 tal 90-gradare och skarvar som jag kommer pressa, så maskinhyran och extrakostnaden mot klämringskopplingar går nog på ett ut, men press känns lite elegantare. Dock tänker jag att jag om jag vill göra framtida ändringar sätter klämringskopplingar på utvalda ställen så jag kan ta isär rören där utan att kapa.

Jag har dragit om ett duschrum och en toalett med vanlig klämringskoppling, är rätt händig och tänker att jag läser in mig och frågar runt på forum hur jag ska gå tillväga. Jag tror inte jag tar mig vatten över huvudet? Just mätarkonsolen med kranar och inkommande tänkte jag lämna bort till rörmokare att byta då jag måste ha vattenbolaget att stänga av i gatan och plombera om sen och jag inte gärna vill själv klanta till det där...

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: V-back press och material, kommer detta funka?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2021, 21:52:48 »
Jag har en Rems med V-backar i lite olika storlekar. Har dragit om lite i källaren och satt in bergvärme mm. Har hittills aldrig råkat ut för att en koppling som inte blir tät. Köpt kopplingarna från Rinkaby och Tyskland, och Bauhaus när det krisat.

Grada av rören noga och se till att de inte är repiga, skjut in röret hela vägen.

Vad är det man kan kalibrera i verktyget egentligen?

Men jag använder klämringskopplingar också, det är ibland värdefullt att kunna plocka isär och göra om lite.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: V-back press och material, kommer detta funka?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2021, 22:20:09 »
Tack,

Jag har ju ingen aning om vad som kalibreras, stod så när jag läste om detta (verktyg ska kalibreras varje år) och han som hyrde ut verktyget sa att han inte gjort det. Förhoppingsvis syns det rätt tydligt att det stukar röret såsom övriga kopplingar ser ut...

Just så tänker jag mixa press och klämring, så man kan ta isär på väl valda ställen... men att det skulle se lite snyggare ut (och gå fortare) om man kör press tex på alla 90 gradare, istället för klämring överallt....

iofs ska de flesta täckas med isolering tids nog... så estetiskt spelar det mindre roll... Ska jag köra klämring överallt?

Lödning föreslog en kompis, men jag har inte gjort det nån gång, känns som jobbigare och svårare att lära sig...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: V-back press och material, kommer detta funka?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2021, 23:59:07 »
Lödning är trevligt. Då kan man hålla rätt storlek på isoleringen också. Billigt, pålitligt men tidskrävande.
Lönsamheten på isolering är jag mycket skeptisk till dock. Spillvärmen värmer ju huset om pannan är i en källare.
Pressa allt som går förutom i ändar och där rören kan trassla sig in i varandra är det ju bra med klämring.
Tror man får pressa helt hysteriskt mycket om kalibrering ska ha någon verklig betydelse. Men nån gång blir ju något av delarna för utslitna såklart.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: V-back press och material, kommer detta funka?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2021, 12:49:33 »
Isolering är främst för att snabbare få kallt vatten och slippa kondens på tappvattnet. Idag finns ingen mer isolering på inkommande än nyheter från 1922. Radiatorrören får vara oisolerade då jag har dåligt om radiatorer i källaren...

Lödning hade vart trevligt, men jag tror startsträckan är för lång för så få skarvar. Jag har inga andra planerade rörjobb med råa kopparrör kvar efter detta... Jo, den dagen BVP packar ihop ska jag flytta den 2m in i ett hörn, den står kass till pga det förmodligen stått en oljepanna nånstans som sen tagits bort (samtidigt eller efter BVP installerats). Men även där är det rätt få kopplingar, så troligen är det bättre köra presskoppling då också. Men det gör jag inte denna gång...

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: V-back press och material, kommer detta funka?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2021, 17:13:06 »
Otroligt att det finns folk som vill hyra ut sin pressmaskin!

Läste om en kille som skulle knäcka en hasselnöt med sin pressmaskin och det slutade med att han fick laga den för flera tusen, det är väll ungefär sånt som skulle hända om man hyrde ut den, och dom som hyrt den säger säkerligen att pressmaskinen bara gick sönder när dom skulle pressa en koppling. :'(
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!