Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Rivning och flytt av värmepump  (läst 978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nasta_rules

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
SV: Rivning och flytt av värmepump
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2021, 11:19:00 »
Jag kan fylla på med lite mer information som jag fått från Boschsupporten.

I den principskiss som jag klippte in ovan så ser det ut som om volym/arbetstanken (i mitt fall en 100L boschtank) har separata flöden med totalt 4 anslutningar, tur och retur VP samt tur och retur värme. Det var iallafall vad jag trodde - att det var en tank i tanken med en yttermantel som värmdes av VP.

Så är dock inte fallet. Volymtanken har 4 ingångar men är helt öppen inuti så det finns ingen barriär mellan de olika flödena. Därav behövs det bara ett expansionskärl och det kan placeras antingen mellan VP och volymtank eller mellan volymtank och golvvärme (eller annan värme). Denna lösning förklarade samtidigt hur systemet hanterar bypass då det i o m det blir automatiskt inbyggt i volym/arbetstanken.

Och det kan jag säga att jag lade pannan i djupa veck när jag letade efter just denna bypass.
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i båda planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i två slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?