Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥nluftvärmepump och Luftvärmeaggregat  (läst 2929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
Hej Vänner!
Jag håller på och kollar. Vill byta min befintliga anläggning, som består av IVT 590(2005) och CTC LVa1E(1990). Storleken på huset är 125 kvm och byggår 1990. Då är frågan, ska jag byta FLVP och LVA rätt av mot motsvarande. Eller ska jag satsa på en mera "avancerad" FLVP. Det lutar mera åt det senare alternativet.
Jag har tagit in offerter från återförsäljare och dom tycker att jag köra på att byta rätt av mot det jag har idag. Och skulle jag behöva tillskott, så skulle jag kunna komplettera med en Luft / Luft VP. Jag håller inte med i det resonemanget. Detta pga av att en traditionell FLVP producerar varmvatten och tillskottsvärme motsvarande ca 2 kw. Sedan när värme behovet är större, så tillförs det värme från FLVP alternativt LVA-t. Beroende på hur systemet är injusterat. Dom nya Inverterstyrda FLVP ger ca 4-5 kw.
Allt är under förutsättning att man har bra flöde pÃ¥ frÃ¥nluften. I mitt fall ska det vara 43 l/sek. DÃ¥ är det väl bättre och ha en VP som ger mera effekt. En och ge tillskott via elpatron. Rätt mig om jag har fel i mitt resonemang, sÃ¥ här lÃ¥ngt. Jag har läst pÃ¥ mycket om dom olika fabrikaten och kommit fram till att jag skulle vilja ha följande enheter. CTC-n  byter jag mot PBH LVAC-V och IVT-n mot Nibe F730 alternativt 750. Det jag inte blir klok pÃ¥, är om jag ska ha 730 eller 750? Har nÃ¥gon nÃ¥got bättre förslag och komma med. SÃ¥ kom mer än gärna med i debatten. Det kan vara nÃ¥got jag har missat här.  :)
Tack på förhand, mvh Michael

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2021, 13:19:30 »
NIBE F730 och F750 är inte kompatibla med något luftvärmeaggregat vad jag känner till. F750 kan max ha ett tilluftsaggregat för komfortvärmd tilluft, SAM40. Som frånluftsvärmepump med luftvärmeaggregat finns NIBE F370 med Alig VB250L. LVAC-V kanske också går att använda om man är insatt i dess styrning och kan koppla ihop det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2021, 18:50:49 »
Har du några radiatorer eller vattenburen golvvärme idag? Är de dimensionerade för att kunna värma hela huset utan att få avlastning via till luften?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2021, 19:09:49 »
Hej!
För att svara på Josth.
Hmm, det var inte vad jag tänkte mig.
Trodde att man kunde koppla circulationsvärmen från FLVP Nibe F730 till vattenbatteriet i LVA- t. Är inte det samma som golvvärme eller radiatorer?

Till HBerggren.

Nej jag har inte några vattenburna radiatorer eller golvvärme.
Endast tillluftsvärme från luften. Jag har elvärme i våtutrymmena.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2021, 19:22:20 »
F730/F750 har växelventil och inte shuntad värme såsom F370. När F730 t.ex. kör varmvatten i en halvtimme skickas ingen värme alls ut i värmesystemet och det blir svalt/kallt. Har man radiatorer eller golvvärme finns det en värmetröghet som gör att det nästan inte märks men blir tilluften från ett luftvärmeaggregat kallt märker man det direkt. F750 har en liten extratank på 25 lit som i viss mån jämnar ut värmen till tilluftsaggregatet SAM40 men det är enbart för komfort i ventilationen (uteluften). Luftvärme kräver sådär tre gånger så stort luftflöde som vanliga ventilationen. Du skulle alltså behöva en el-patron som skickar värme till LVAC-V under tiden F730/F750 gör varmvatten eller håller på med korta eller långa avfrostningar.
« Senast ändrad: 30 juni 2021, 22:11:50 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2021, 19:47:16 »
Ett till bekymmer är att luftflödet på 43 l/s är i det minsta laget för att utvinna den effekten du tänker dig från kompressorfunktionen.

Det är därför du fått som förslag att luft/luft är en bättre lösning, då får du ett nytt sätt att utvinna energi när utedelen har obegränsad mängd luft att göra en liten förändring på. En frånluftsvärmepump behöver göra en stor skillnad på liten mängd luft.
Verkningsgraden är imponerande på luft/luft.

En F370 eller motsvarande är allt du bör utvinna från ditt ventilationsflöde, varmvatten och lite komfortvärme. Resten av värmen kommer kan då komma från luft/luft eller dyr elpatron. Kanske kan du finna någon modell som är på knappt 4 kW som skulle fungera lite längre än F370. Bosch har väl någon 3,8. Comfortzone verkar vara ett intressant företag som kan vara värt att kolla in vad de har för storlekar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2021, 20:00:13 »
Hej Josth!
Tack för ett mycket bra och utförligt svar. Det var till mycket stor hjälp. Nu föll poletten ner många gånger om.
Då är inte Nibe något alternativ då.
Finns det någon Inverterstyrd FLVP på marknaden som har shuntad värme som skulle gå och använda?
Jag har snöat in på dom VP som har varvtalsstyrda kompressorer. Fått för mig att det skulle bli bättre ekonomi i förlängningen.

P.S. Såg även inlägget från HBerggren. Nu fick jag en hel del att fundera på. Vad tror Ni om kvaliteten på ComfortZone-s VP?
Sedan var jag inne på att byta LVAt, till PBH LVAC-V. Och detta på grund av ständiga brummandet i det gamla. Är det rätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2021, 22:25:18 »
NIBE F370 går bra att kombinera med LVAC-V om man vill ha så. Känner inte till någon inverterstyrd FLVP som har shuntad värme. De flesta FLVP har växelventil idag. Comfortzone gör intressanta modeller men de har inte luftvärmeaggregat utan bara tilluftsaggregat T12 för komfortvärme på tilluften. Bygger man nytt finns Comfortzone-modeller som även kan ge kyla. Brummandet i den gamla LVA'n kanske beror på slitna fläktlager? Men efter drygt 30 år kan det nog vara en god idé att byta ut den. Om er IVT 590 fortfarande fungerar kan man dock köra tills den rasar. Du får nog inse att LLVP är ett rimligt komplement.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2021, 07:55:29 »
Hej!
Ni har varit till mycket stor hjälp.
Samtidigt som jag fått klarhet i hur saker och ting fungerar.
Angående LVA-t, så har det alltid brummat. Även när det suttit en ny fläkt i. Det är ett 50 Hz ljud, som förstärks på något sätt. Har till och med hängt upp aggregatet i gummibuffrar. Det hjälpte något. Så kommer vi att byta enheten, så blir en av prio, ett lågt värde på decibelen. Vi får hoppas att utvecklingen har gått framåt,
men jag vill vara säker att jag inte hoppar i samma påse.
Som sagt, ett stort tack för svaren jag fått.
Nu har jag lite att fundera på, MVH Michael

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2021, 16:45:16 »
Det kan vara ett kallrasspjäll som låter. Det går sätta ett externt spjäll med egenmotor och koppla ur det gamla om det brummar. Är allt bra annars borde det fungera att använda detta många år till.

Det skulle gå att använda en volymtank och extra cirkulationspump, då fungerar en modern värmepump med växelventil. Då lagras värmen där under tiden den gör varmvatten.
Man får reglera hur länge värmepumpen får lov att göra varmvatten i taget för att inte värmeavgivningen ska upphöra.
« Senast ändrad: 01 juli 2021, 16:48:24 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Kompassen

  • Gäst
Kompassen
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2022, 09:55:25 »
Hej!
Ni har varit till mycket stor hjälp.
Samtidigt som jag fått klarhet i hur saker och ting fungerar.
Angående LVA-t, så har det alltid brummat. Även när det suttit en ny fläkt i. Det är ett 50 Hz ljud, som förstärks på något sätt. Har till och med hängt upp aggregatet i gummibuffrar. Det hjälpte något. Så kommer vi att byta enheten, så blir en av prio, ett lågt värde på decibelen. Vi får hoppas att utvecklingen har gått framåt,
men jag vill vara säker att jag inte hoppar i samma påse.
Som sagt, ett stort tack för svaren jag fått.
Nu har jag lite att fundera på, MVH Michael

Tjenare!

Ser att du har/hade likadant system som mig ctc LVA1 + IVT590.
Har du också en markslinga?

Vad blev det för lösning för dig till slut? Jag har börjat ta in offerter av olika VVSare men utbudet av ersättare eller nya moderna lösningar verkar det inte finnas gott om.

Utloggad Maaange

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #11 skrivet: 16 december 2022, 06:42:04 »
Hej!
Funderar också på hur lösningen blev. Har själv en NIBE f370 med ett trött luftvärmeaggregat, Lva1. Funderar på att byta ut till en lvac-v och undrar hur en sådan lösning funkar?

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Byta frånluftvärmepump och Luftvärmeaggregat
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2023, 04:42:26 »
Hej!

Lite sent kanske.

Det blev IVT 860 + ett ombyggt LVA och vattenburet med konvektorer.
Satte i ett extra vattenbatteri i LVA-t, bort med elpatronerna.
Har byggt om i omgångar, sista var vattenburna konvektorer.
Har kört en vecka nu, fungerar kanon.

MVH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!