Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väntetid service  (läst 9888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väntetid service
« skrivet: 05 maj 2021, 12:09:39 »
Hur länge anser ni att det är acceptabelt att vänta på service/hjälp från en installatörsfirma?! Jag kontaktade dom den 15 februari angående avluftning av värmesystemet, fick då höra att dom var väldigt kort om folk, men dom skulle boka in det så snabbt som möjligt. Nu är vi snart inne på 12:e veckan, alltså det har snart gått 3 månader och jag har inte hört ett ljud från dom. Nu vet jag att det är iallafall minst 2 stycken här i området som har slutat inom den firman, så det är väl inte konstigt om dom är lite folk där. Men då det är över 1år sen dom slutade så kan man ju tycka att dom borde kunna sätta in nytt folk inom den tiden, det är ju inte vi, deras kunder, som ska bli lidande över att dom är lite folk och inte anställer nya. Det är ju tur att det mest troligt bara är en avluftning jag behöver, vad hade dom gjort om det varit nåt större/allvarligare problem med pumpen, så den inte hade skickat ut nån värme alls, hade det tagit flera månader att få hjälp då också!?

Så, hur länge anser ni att det är acceptabelt att vänta på service/hjälp från en installatörsfirma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väntetid service
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2021, 13:41:13 »
Jag hade för länge sen ringt runt och försökt hitta nån annan att göra jobbet (fast lufta värmesystemet gör jag själv).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2021, 15:25:20 »
Att lufta är ingen månresa utan kan göras själv. Tala om vad du har , VP ( sort fabrikat typ ) , panna , element , golvvärme e.t.c , gärna med lite foton på vad har så kommer du att få instruktioner hur man gör

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väntetid service
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2021, 13:37:58 »
Fördelen med Nibepumpar är att det kryllar av servicefolk så ring nästa firma.
Men som tidigare har skrivit så kan du avlufta själv med lite hjälp.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väntetid service
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2021, 14:22:04 »
Knacka på hos grannen och fråga om hjälp? Ring svärfar? Typ vem som helst som bor i villa borde kunna lösa det.
Risken är att firman du ringde uppfattade det hela som ett skämt och därför inte gjort något åt det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2021, 16:45:34 »
Knacka på hos grannen och fråga om hjälp? Ring svärfar? Typ vem som helst som bor i villa borde kunna lösa det.
Risken är att firman du ringde uppfattade det hela som ett skämt och därför inte gjort något åt det.

// Magnus

Vad får dig att tro att installatörsfirman som installerade pumpen skulle uppfatta det som ett skämt?? Det var det sjukaste jag nånsin har hört. Så du menar att alla som har problem med kvarvarande luft i systemet efter pumpinstallationen och inte har möjlighet att lufta själv och kontaktar installatören så skulle dom uppfatta och ta det som ett skämt?!

Och varför tror du att vem som helst som bor i villa borde kunna lösa det?! Jag är ganska så säker på att det är många som inte kan det. Sen är det nog faktiskt inte alla villaägare som har värmepump heller, utan det finns dom som har andra uppvärmningar i huset, är rätt så säker på att dom inte vet hur man avluftar systemet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väntetid service
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2021, 22:48:13 »
Ditt liv måste vara enkelt att leva om mitt förra inlägg tar förstaplatsen över dumma saker du hört. Grattis!

Jag tror så pass gott om människor att jag tror att alla utan fysiska hinder (kan vara omöjligt om tex sitter i rullstol etc) kan lära sig att lufta systemet.

Du behöver något för att öppna luftnipplar och en trasa att fånga upp det som stänker ut. Är det mycket luft kan man behöva gå och fylla på med mer vatten några gånger. Dvs öppna kranen lite och kolla på tryckmätaren samtidigt.

Vill inte luften komma ut pga någon taskig gjord rördragning, så finns det tips här på forumet. Lycka till!

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2021, 01:09:11 »
Ditt liv måste vara enkelt att leva om mitt förra inlägg tar förstaplatsen över dumma saker du hört. Grattis!

Jag tror så pass gott om människor att jag tror att alla utan fysiska hinder (kan vara omöjligt om tex sitter i rullstol etc) kan lära sig att lufta systemet.

Du behöver något för att öppna luftnipplar och en trasa att fånga upp det som stänker ut. Är det mycket luft kan man behöva gå och fylla på med mer vatten några gånger. Dvs öppna kranen lite och kolla på tryckmätaren samtidigt.

Vill inte luften komma ut pga någon taskig gjord rördragning, så finns det tips här på forumet. Lycka till!

// Magnus

Nu var det inte inlägget i sig som jag menade, utan din kommentar du kläckte ur dig "Risken är att firman du ringde uppfattade det hela som ett skämt och därför inte gjort något åt det."

Ja.. nu är det ju inte elementen som ska luftas, som det verkar som att du har fått för dig att det är. Dom luftar jag utan problem själv, har gjort det ett antal gånger så det är inga problem. Utan det är köldbärarsystemet, alltså själva värmepumpen som behöver luftas. Det har nämligen bland annat porlat och skvalat en del i rören vid pumpen för ett tag sen, vilket jag tycker verkar vara ett tydligt tecken på att det är luft i systemet, det har visserligen slutat nu, men skvalande/porlande rör tycker iallafall jag är ett ganska tydligt tecken på luft. Sen har även vätskan i nivåkärlet ändrats för ett tag sen också, först steg den så kärlet blev smockfullt och sen efter ett tag så sjönk nivån till ungefär mellan halv och full och där ligger nivån nu. Men när nivån I kärlet ändras sådär, kan väl också vara tecken på luft i systemet?!

Så alltså åter igen... Det är inte elementen som behöver luftas utan värmepumpen och inget annat!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Väntetid service
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2021, 07:40:49 »
Problemet var bog att du skrev att du behövde hjälp med att avlufta värmesystemet.  De flesta tror nog du menar elementen dÃ¥ och det var det som nÃ¥gon tyckte att man bör lära sig som fastighetsägare.

Sedan framgick det inte att firman du ringde hade ett installationsanvsvar hos dig och att det var en ny installatiob.

Köldbäraren är en helt annan sak, som kan vara komplicerad att at avlufta, om den verkligen kräver avluftning.  Normalt installerar man nivÃ¥kärlet sÃ¥ att kvarvarande luft som gÃ¥r runt i systemet fÃ¥ngas upp av nivÃ¥kärlet och det kan ju vara det som har hänt hos dig, dÃ¥ det verkar bra nu.

Är värmepunpen högsta punkt i ditt köldbärarsystem eller gÃ¥r rören upp i taket för att passera dörr t.ex?  Är borrhÃ¥let högre eller lägre än pumpen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #9 skrivet: 09 maj 2021, 09:30:37 »
Problemet var bog att du skrev att du behövde hjälp med att avlufta värmesystemet.  De flesta tror nog du menar elementen dÃ¥ och det var det som nÃ¥gon tyckte att man bör lära sig som fastighetsägare.

Sedan framgick det inte att firman du ringde hade ett installationsanvsvar hos dig och att det var en ny installatiob.

Köldbäraren är en helt annan sak, som kan vara komplicerad att at avlufta, om den verkligen kräver avluftning.  Normalt installerar man nivÃ¥kärlet sÃ¥ att kvarvarande luft som gÃ¥r runt i systemet fÃ¥ngas upp av nivÃ¥kärlet och det kan ju vara det som har hänt hos dig, dÃ¥ det verkar bra nu.

Är värmepunpen högsta punkt i ditt köldbärarsystem eller gÃ¥r rören upp i taket för att passera dörr t.ex?  Är borrhÃ¥let högre eller lägre än pumpen?

Ja.. det kanske var lite felskrivet av mig, det ber jag om ursäkt för! Men samtidigt tycker jag att om man inte kan en sån enkel sak som att lufta elementen, så ska man inte ha hus.

I slutet på januari iår började det som sagt skvala och låta i rören bakom pumpen, då luftade jag säkerhetsventilen på nivåkärlet och då slutade det skvala. Sen en vecka senare (början på februari) så började pumpen larma för "Låg temperatur på utgående köldbärare", och en orsak till det kunde vara luft i köldbärarsystemet. Och då tänkte jag att även om det har slutat skvala och låta i rören, så kanske det kan vara luft kvar i systemet ändå?! Därför funderade jag på om det kanske skulle behövas luftas.

Skickar en bild på hur installationen ser ut.
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 09:38:53 av Henke_01 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väntetid service
« Svar #10 skrivet: 09 maj 2021, 12:07:06 »
Kolla tempdiffen på köldbäraren, dvs läs av in och ut värdena på köldbäraren och räkna ut skillnaden.
Du ska kolla när kompressorn är igång.
Kolla att det är nivå i plastkärlet på kalla sidan?
Om det är nivå i kärlet och hög tempdiff så är det troligt att smutsfiltret behöver rensas.
Smutsfiltret sitter troligen inne i en frigolitlåda på köldbäraren, man bör stänga av grejerna innan man rensar.
Sen står det i denna manualen hur man gör.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26101/431915-1.pdf
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 12:08:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #11 skrivet: 09 maj 2021, 13:59:09 »
Kolla tempdiffen på köldbäraren, dvs läs av in och ut värdena på köldbäraren och räkna ut skillnaden.
Du ska kolla när kompressorn är igång.
Kolla att det är nivå i plastkärlet på kalla sidan?
Om det är nivå i kärlet och hög tempdiff så är det troligt att smutsfiltret behöver rensas.
Smutsfiltret sitter troligen inne i en frigolitlåda på köldbäraren, man bör stänga av grejerna innan man rensar.
Sen står det i denna manualen hur man gör.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26101/431915-1.pdf

Jag är inte i huset nu, men enligt Uplink så ligger köldbäraren just nu på IN -0,4 och UT -2,7. Alltså just nu är det en diff på 2,3. Oftast brukar diffen ligga på runt 3-4, så den är lite lägre nu.

Nivå i plastkärlet på kalla sidan?! Jag antar att du menar nivåkärlet på bilden? Nivån i den ligger på ungefär mellan halv och full.

Smutsfiltret tog jag upp och rensade 12 februari, det är alltså ungefär 3 månader sen. Kan det behövas rensas igen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väntetid service
« Svar #12 skrivet: 09 maj 2021, 20:50:19 »
Kan du kolla i meny 5.1.7 vad min köldbärarlarm är inställt på?
Default är -8 C, och det är ju en liten bit kvar dit?

Sen missade jag att plastkärlet var med på bilden, det ser OK ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väntetid service
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2021, 22:56:15 »
Kan du kolla i meny 5.1.7 vad min köldbärarlarm är inställt på?
Default är -8 C, och det är ju en liten bit kvar dit?

Sen missade jag att plastkärlet var med på bilden, det ser OK ut.

Visst kan man inte se meny 5.1.7 via Uplink, utan man måste vara vid pumpen för att se det? Isåfall får jag göra det när jag åker till huset nästa gång, mest troligt till helgen.

Jag kommer inte ihåg vad köldbäraren har legat på som lägst, men vid nåt tillfälle vet jag iallafall att köldbärare IN legat på -2,3 och köldbärare UT -5,3. Är inte det lite lågt?

Men jag ska kolla vad min köldbärarlarm är inställt på när jag kommer till huset, om man nu inte kan se det på Uplink?!

Nu är det där en gammal bild som togs dagen efter pumpen installerades, har för mig att det är lite mer i nivåkärlet nu än vad bilden visar.
« Senast ändrad: 09 maj 2021, 22:59:19 av Henke_01 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väntetid service
« Svar #14 skrivet: 09 maj 2021, 23:05:04 »
Jo, det är rätt låga temperaturer.
Man måste vara vid värmepumpen för att justera larmgränsen, det går inte via Uplink.
Du kan trenda en månad bakåt på KB ut via Uplink och se hur lågt det har varit?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!