Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE65 - Först "Övertryck hetgas" sen 1,5v senare "Köldmedie brist"  (läst 6572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
I siffrorna för antal kWh per m2 så ingår ju även vv eftersom jag inte har brytt mig om att försöka hitta det i sig, kanske finns via menyn om man rotar runt men jag har inte brytt mig. Så familjens stolek och förbrukningen av vv samt husets egenskaper, alltså isolering, typ av grund, typ av fönster, dörrar, tjocklek väggar o bjälklag mm påverkar såklart detta
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I siffrorna för antal kWh per m2 så ingår ju även vv eftersom jag inte har brytt mig om att försöka hitta det i sig, kanske finns via menyn om man rotar runt men jag har inte brytt mig. Så familjens stolek och förbrukningen av vv samt husets egenskaper, alltså isolering, typ av grund, typ av fönster, dörrar, tjocklek väggar o bjälklag mm påverkar såklart detta

Kom på en annan sak, pumpen är inställd på nattsänkning med två grader, bör jag stänga av det iom jag har golvvärme i plattan nere samt golvvärme på övervåningen. (träbjälklag)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Nattsänkning är egentligen en felaktigt vald benämning för den funktion som avses. Bättre benämning är "Tillskottsfördröjning". Vad som egentligen händer är att temperaturen tillåts sjunka med det antal grader som angetts innan den börjar värma med eltillskott. Å det gäller dygnet runt alla dagar. Så det har egentligen inget med natt att göra. I vårt system har jag -0.5 grad och det har fungerat fint genom åren men vi har ju radiatorer överallt

Om du har för många grader angivna så kanske man kan uppleva att rumstemperaturen hinner sjunka för mycket om inte kompressorvärmen riktigt räcker till. (Typ samma känsla som vi med radiatorer kan uppleva om man har förbrukat mycket vv en kall dag, då kan man faktiskt känna att pumpen prioriterar vv, man kan känna att rumstempen gått ner något.)

Om du har golvvärme, som är ett trögare system, så kanske allt känns bra med stabil golv- och rumsvärme och då skulle jag inte ändra nått. Fördelen med att du har -2 grader är ju att du därmed hindrar eltillskottet att gå in "för tidigt". Om du sätter den till ett ännu lägre värde så fördröjer du inkoppling av eltillskott ytterligare och kan därmed spara på elen men det finns risk att du då får försämrad komfort. Utan att prova är det omöjligt att säga hur det blir. Men du får absolut inte sätta den till noll!!! Det står ju faktiskt i manualen...

Oavsett, om du ändrar, golvvärme tar lång tid innan du määrker skillnaden, låt det gå minst ett dygn efter ändring innan du märker skillnad
   
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Tar upp en gammal tråd dock gäller det fortsatt samma panna.

Den har snurrat på fint sedan vi rensade, luftade och fyllde på vatten.
Dock igår så dök "Köldmedie brist" larmet upp igen, gjorde en luftning men var inte nämnvärt mycket luft. Tappade ur ca 4-5dl och fyllde på och nollställde larmet.
Har idag även kontrollerat förÃ¥ngar värdet i "C" (när man trycker pil och esc knappen) och nu när kompressorn snurrat ca 1h sÃ¥ ligger den pÃ¥ ca -10c och nu ca -12,6c (ca 1½h efter),  (den lÃ¥g pÃ¥ ca +27c innan kompressorn drog igÃ¥ng).

Värmen har fungerat bra tycker jag, ev. lite ojämn värme i golvet men samtidigt sÃ¥ har det alltid varit "svÃ¥rt" när  det varit sÃ¥nna här dagar som nu när det är kallt ena dagen och varmt nästa.
Har inte haft något problem med tex. varmvatten när vi duschat eller liknande.

Kan det ändå vara köldmediebrist iom det tog lång tid för den att klättra ner till dom graderna? Eller kan det vara en trasig sensor eller något annat som spökar?

Vad bör man förvänta sig att det tar i tid för den att gå från ca +27c till -10c på förångaren?




« Senast ändrad: 21 oktober 2021, 22:54:52 av PatrikL »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
Vad bör man förvänta sig att det tar i tid för den att gå från ca +27c till -10c på förångaren?
5 minuter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 minuter.

Så pass snabbt alltså? ja, det tar inga 5min här iaf. Då antar jag att kylmedie behövs fyllas på och en läcksökning?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
Så pass snabbt alltså? ja, det tar inga 5min här iaf. Då antar jag att kylmedie behövs fyllas på och en läcksökning?
Beror lite på hur givaren sitter på den modellen, men generellt borde systemet vaknat till liv efter 5 minuter.
Rör det sig långsamt nedåt eller tar det tid och sen till slut dyker mot -10? Smyger kompressorn upp i frekvens eller "kollar den läget" lite innan?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beror lite på hur givaren sitter på den modellen, men generellt borde systemet vaknat till liv efter 5 minuter.
Rör det sig långsamt nedåt eller tar det tid och sen till slut dyker mot -10? Smyger kompressorn upp i frekvens eller "kollar den läget" lite innan?

Kollade lite snabbt nu då jag fick upp larmet igen.
Den låg på 27c sen så gick den ner till ca 9,5c på 1-2min men där "stannar" den en längre tid och efter ett tag drar den vidare ner till -12c.
Antar att jag behöver få hit en tekniker så får kolla om den läcker samt om det är något annat man kan göra? Är jag fel ute om jag tänker att kompressorn inte borde vara slut iom den kyler ner så pass lågt ändå?
Dock är det väl så att om det är läcka så är det väl kört iaf.

//P

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
Nej så länge kompressorn går så brukar de vara rimligt friska. Du behöver en grundlig undersökning på köldmediesidan låter det som.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej så länge kompressorn går så brukar de vara rimligt friska. Du behöver en grundlig undersökning på köldmediesidan låter det som.

Hade tekniker här idag, han trodde först att det berodde på inställningarna jag ändrat men efter en läcktest (han tömde vatten och "körde" dit pistolen) så pep den.
Ny "kompressor" del rekommenderas för ca 40 000kr, står lite just nu och funderar på om det är värt det? han menade på att pumpen borde gå 10år till utan problem efter bytet.

Tankar?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
Känns märkligt sätt att laga. Borde gå att byta den komponenten som gått läck, eller bara lägga lite lod på skadan om möjligt. Kanske du kan fråga fler kyltekniker. Ingen idé att byta massa delar som är hela i kylkretsen tycker jag, generellt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför inte "Resetta" alla värden och lägga in dem på nytt. Slå av pumpen via brytare. Håll in de fyra kanapparna på displayen samtidigt som du slår på pumpen när du håller knapparna intryckta - släpp när displayen lyser upp. Du måste sedan gå igenom samtliga värden - en del ligger kvar och andra måste ändras.
Jag har haft lite egendomliga "problem" som lösts den vägen. Även givare som felat men som inte har givit något felmeddelande.......allt detta är ju gratis.

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför inte "Resetta" alla värden och lägga in dem på nytt. Slå av pumpen via brytare. Håll in de fyra kanapparna på displayen samtidigt som du slår på pumpen när du håller knapparna intryckta - släpp när displayen lyser upp. Du måste sedan gå igenom samtliga värden - en del ligger kvar och andra måste ändras.
Jag har haft lite egendomliga "problem" som lösts den vägen. Även givare som felat men som inte har givit något felmeddelande.......allt detta är ju gratis.

Absolut, dock så mätte han ju även efter gas och fick utslag så antar att den läcker någonstans. Dock så tror jag säkert att den skulle rulla i flera år till om man bara fick fylla på den. (Man får ju inte fylla på ett system utan att försökt reparera läckan och gjort läcktest etc.).

Utloggad PatrikL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Känns märkligt sätt att laga. Borde gå att byta den komponenten som gått läck, eller bara lägga lite lod på skadan om möjligt. Kanske du kan fråga fler kyltekniker. Ingen idé att byta massa delar som är hela i kylkretsen tycker jag, generellt.

Håller med, dock så pratade han om att läckan oftast blir i värmepaketet(?) (ta detta med en nypa salt då jag inte fått rapporten än) och är den där så går den inte att reparera på ett enkelt sätt.
Antar att jag får avvakta hans "skaderapport" och se vad det står, men ja, jag ger mig tusan på att den säkert skulle snurra x-antal år till om man bara fick fylla på gasen.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Comfortzone har ett Newsletter hur man skall komma till rätte med falsklarm vad beträffar "Övertryck hetgas" - några kablar som skall dras om. Jag vet inte hur jag lägger ut bilder här men kan maila den till dig om du skickar ett personligt mail till mig (du kanske kan lägga ut bilden/texten senare). Allt är värt att testa före du fyller på/köper ny pump!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!