Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vinterdrift  (läst 4199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vinterdrift
« skrivet: 29 december 2020, 10:43:40 »
Hej!
Jag har köpt en Bosch compress 3000 frånluftsvärmepump.

Jag har ett problem.

Jag vill att den endast ska göra varmvatten och endast om utetemperaturen är minusgrader ska det gå ut värme till radiatorkretsen. Det går inte göra den inställningen. Det heter ”start  vinterdrift” och går att ställa ner till +10Celsius som lägst.

Anledningen att jag vill ställa ner start vinterdrift lägre är att jag har annan effektivare värmekälla och det är först vid minusgrader det blir effektivt för mig att använda värmedrift till radiatorerna.

Det är bara en parameter som måste ändras men den är låst verkar det som. Jättedumt.
Jag vill ha hjälp så jag kan ställa start vinterdrift till lägre än 10 plusgrader.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Vinterdrift
« Svar #1 skrivet: 29 december 2020, 12:09:51 »
I vinterläge, borde det inte gå att förändra värmekurvan så att den börjar vid 0 grader och sedan fortsätter som önskat? Dvs 20-25 grader framledning vid 0 grader utomhustemperatur.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #2 skrivet: 29 december 2020, 19:23:38 »
Jag ska undersöka detta.

Det är dåligt att man inte kommer åt att ändra några parametrar via mobilappen. Det går bara stoppa och starta semesterläge samt ändra börvärde på rumstemperaturen.

Det borde komma en bättre app...

Jag vill kunna styra när man är bortrest vilken värmekälla som är i drift. Gör jag de inställningar du föreslog och den andra värmekällan blir defekt så kommer jag inte åt att ändra så det blir varmt i huset.

Luftluftvärmepumpen jag har är den energieffektivaste värmekällan ner till noll grader utomhustemperatur. Under det är det bättre frånluftsvärmepumpen får gå på full effekt  och luftluftvärmepumpen stödjer effektmässigt vid behov samt att ha elpatron bortkopplad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vinterdrift
« Svar #3 skrivet: 29 december 2020, 21:07:58 »
Installera rumsgivare på Bosch Compress-grejen.
Då kan du styra detta via din app genom att ändra börvärdet på rumsgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #4 skrivet: 29 december 2020, 21:36:30 »
Jag har rumsgivare. Regleringen av rumstempen fungerar bra men löser inte funktionen jag vill ha att värmedriften går igång vid under nollan utetemp.

Man skulle kunna lura systemet genom att parallellförskjuta utegivarens värde 10 grader uppåt.
Men då får man ändra även parametern frostskydd motsvarande. Blir rörigt ha utegivare som visar 10 grader fel jämt
« Senast ändrad: 29 december 2020, 21:40:36 av Skyflakes »

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #5 skrivet: 30 december 2020, 06:35:54 »
Jag har en 3800i och i den kan jag styra tillskottet att bara gå in under den utetemperatur jag ställer in.
Då gör den vv och värme så gott den kan med bara kompressor och resten styr jag upp med  LL-pumpen.
Har min står på +3 grader så vv inte ska sjunka för lågt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vinterdrift
« Svar #6 skrivet: 30 december 2020, 13:04:32 »
Jag tänkte att du ville pillra med detta manuellt, vill du ha det per automatik så vet jag inget bra sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #7 skrivet: 30 december 2020, 15:46:43 »
Elpatronen har jag blockerat så den går igång under 10 minus men det har inte inträffat ännu.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #8 skrivet: 31 december 2020, 01:08:41 »
Ett alternativ vilket man kommer åt är att öka rumsgivarens påverkan på regulatorn. Den går att ställa från 1-10 enheter.
Har testat att ställa upp den på max nu.
Börvärdet är på 20grader och ärvärdet i rummet är 21,5 grader efter att jag eldat och frånluftsvärmepumpen är på men regulatorn har själv stängt av värmekretsen. Tidigare var inställningen default på 3 enheter och då var cirkulationspumpen igång med framledningstempen 26 grader så just nu känns detta som en framgång. Återstår att se efter en tid hur det funkar.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2021, 16:36:18 »
Jag ser ingen möjlighet att ”knäcka kurvan”. Det finns möjlighet att ställa några parametrar och jag har testat max systemtemp(32C), maxtemp framledningstemp(32C), rumsgivarpåverkan(5K), rumsgivaroffset(-5K), temp vinterdrift(10C), gränsvärde direktstart värme(10K), fördröjning till vinterdrift(4h)

Testar lite olika. Jag kunde koppla bort innegivaren och kanske lyckas hitta ett läge där det går ut 25 grader på elementen vid fryspunkten och sen ökar med lägre utetemp men jag vill kunna använda innegivaren. Så det är parametern vinterdrift som är den bästa om man kan göra det möjligt att sänka den från 10C till 0 grader. Jag vill ju att frånluftsvärmepumpen ska jobba fullt när den väl startats. Annars blir det onödigt många start och stopp på den vid låga framledningstemperaturer.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2021, 07:12:18 »
Det är denna inställning jag vill ändra till lägre temperatur två plusgrader då jag har en luftluftvärmepump som effektivare värmer huset vid högre utomhustemperatur plusgrader!
Det skiljer ca 15% i elförbrukning.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Vinterdrift
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2021, 11:36:18 »
Det finns möjlighet att ställa några parametrar och jag har testat max systemtemp(32C), maxtemp framledningstemp(32C), rumsgivarpåverkan(5K), rumsgivaroffset(-5K), temp vinterdrift(10C), gränsvärde direktstart värme(10K), fördröjning till vinterdrift(4h)
Jag tycker du testat saker som inte på något sätt skulle kunna lösa ditt bekymmer. Vet inte riktigt varför du gjort så.

Har du installatörshandboken?
Tyckte det var jättesvårt att hitta rätt manual, känns som de rensat nätet eller något.

Jag tror fortfarande du kan lösa detta.
Vid 10 grader, hur låg framledningstemperatur kan du välja där?

Teori:
Om start av värme är från en viss temperatur så ger den ingen värme alls om framledningstemperaturen är lägre än rumstemperaturen. Detta är vad du vill åstadkomma.

Jag vill att du ska få kanske 20 grader eller lägre framledning vid 10 grader. Sann framledning vid årets kallaste dag. Cirka 45-55 grader.
Sen knäcka ner kurvan runt nollan så den ändå inte ger värme trots det står att värme är på från 10 grader. Avaktivera rumsgivaren. Tror inte den kommer göra nytta för dig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2021, 18:39:08 »
Hej!
Vi har har 20 grader i sovrum där innegivaren sitter och 23 grader i vardagsrummet där luftluftvärmepump inställd på 23 grader och kakelugn finns.

Det blir en bra värme i hela huset på 150kvm i ett plan.

Man kan ställa ner värmekurvan så cirkulationen startar och lägger ut ca 24 grader vid 2 plusgrader. Men Då startar och stoppar kompressorn ofta för att hålla låg framledningstemperatur och luftluftvärmepumpen tuffar på som vanligt med hög effekt. Inte bra!

Jag vill istället att när väl frånluftsvärmepumpen startar vid temperaturer under 2 plusgrader så ska den arbeta som master och gå så mycket som möjligt och luftluftvärmepumpen bara stödja istället för en elpatron.

Bästa sättet att lösa detta är att sänka start värmepump (vinterdrift) till två plusgrader med elpatronen blockerad. Den orkar då leverera ca 32 grader och det räcker långt i ett lågtempererat system.  Tyvärr är den parametern hårdkodad och jag behöver programmet för att ändra.

Luftluftvärmepumpen sköter då hela värmebehovet ner till 2plusgrader ute med högsta effektivitet.
Vid lägre temperaturer jobbar frånluftsvärmepumpen fullt och är effektivast och får endast stöd av luftluftvärmepump och kakelugn.

Innetempgivare behövs för att styra ner effekten vid eldning.

Jag har testat detta körsätt manuellt genom att lägga in och ur semesterläge vid 2 plusgrader utetemp och det funkar bra. Men jag vill ha funktionen automatiskt.

Det är effektivaste körsättet.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Vinterdrift
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2021, 19:37:46 »
Ja de start och stopp blir inte roliga, möjligen att det blir hyfsat om du knäcker kurvan rejält så den "återställer sig snävt nog. Men inte säkert det går.

Du kan sätta en termostat som har känselkropp på sladd, sätt givaren i en liten kuldosa i utomhus i norr och dra kabel till termostatenheten som du sätter intill värmepumpen. Med lite tur har du en fyrledare till utegivaren idag och kan använda denna sladden som redan finns och leder till pumpen.

En produkt för styrningen, finns massa alternativ egentligen.
https://www.elbutik.se/product.html/termonic-allr--15-95c-16090-kapslad?category_id=788
https://www.elbutik.se/dokument/Termonic%20kapslad%2016090.pdf

Inte superbillig, men potentialfritt relä och ställbar hysteres och temperatur. Borde betala av sig trots priset.

Vad du ska ha för resistans kan du se med installatörshandboken/Rego-manual, mäta dig fram eller sätta vridmotstånd. Om du ska lägga till eller ta bort resistans ser du beroende på åt vilket håll resistansen går vid väderomslag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vinterdrift
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2021, 20:28:01 »
Det går att seriekoppla ett motstånd på 6 kohm så visar givaren 10 grader när det är 0 grader och det fungerar som jag vill. Men tycker inte man ska behöva hålla på med Åsa-Nisse lösningar på moderna styrsystem. Tempgivaren är inte linjär så felvisningen kommer inte vara 10 grader hela tiden.

Någon har nog programmet så jag kan ändra den enda parametern som får allt att funka perfekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!