Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var mäter man ljudnivÃ¥n frÃ¥n en inner del?  (läst 3208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har serviceombudet bytt fläktmotor inkl. lager och fläkttrumma och kretskort i en ny IVT 12 PHR-N med anledning av ett missljud som hördes installationsdagen i oktober.

Man var tvungen att byta komponenter då det inte fanns någon hel innerdel att byta till eftersom modellen utgått.
Arbetet påbörjades den 11 maj och avslutades den 2 maj SKA VARA DEN 2 JUNI.

Trots byte kvarstår problemet med missljudet.

NÃ¥gon som har en ide om vad det kan vara?

Det hörs bara från innerdelen.
« Senast ändrad: 04 juni 2021, 12:18:50 av Stadda »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har serviceombudet bytt fläktmotor inkl. lager och fläkttrumma och kretskort i en ny IVT 12 PHR-N med anledning av ett missljud som hördes installationsdagen i oktober.

Man var tvungen att byta komponenter då det inte fanns någon hel innerdel att byta till eftersom modellen utgått.
Arbetet påbörjades den 11 maj och avslutades den 2 maj.

Trots byte kvarstår problemet med missljudet.

NÃ¥gon som har en ide om vad det kan vara?

Det hörs bara från innerdelen.
fantastiskt att arbetet blev klart 9 dagar innan det påbörjades

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
fantastiskt att arbetet blev klart 9 dagar innan det påbörjades

Ja äntligen gör de något bra :)

Såklart skrev jag fel men det förstod du säkert, de påbörjade den 11 maj och blev klara den 2 juni, tiden går så fort.

Men det spelar ingen roll, trots att det varit kallt, problemet är att missljudet finns kvar.

Jag försöker hitta någon som har en liknande modell som vill spela in ljudet och skicka till mig så jag kan jämföra, vet du någon?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja äntligen gör de något bra :)

Såklart skrev jag fel men det förstod du säkert, de påbörjade den 11 maj och blev klara den 2 juni, tiden går så fort.

Men det spelar ingen roll, trots att det varit kallt, problemet är att missljudet finns kvar.

Jag försöker hitta någon som har en liknande modell som vill spela in ljudet och skicka till mig så jag kan jämföra, vet du någon?

Du kan inte mäta ljudet själv.
Mätningen sker i ett anekoiskt rum och luftblås filtreras bort med speciella mikrofonskydd då de på en mikrofonm alstrar buller.
Skall du mäta i ett rum så måste du lägga på ca 3 dB/reflekterande vägg och även det blir missvisande.
Anledningen är att man mäter ljudnivån (effekt/tryck) på varje oktav och sedan så vägs ljudet som ett snittvärde på oktaverna. Diverse ljudmätningsappar mäter högsta ljudnivån och rapporterar den.
Det blir helt enkelt så fel det kan bli med egna mätningar.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!