Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngare lesol drivpaket ingen cirkulation  (läst 12470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #30 skrivet: 02 april 2020, 14:22:32 »
Borja med att kolla sÃ¥ du inte vridit pÃ¥ termometrarna, som samtidigt funkar som avstängningsventiler. Tacosettern ska alltid vara helt öppen (spÃ¥ret i flödesriktningen)  Kommer sedan flödet bara upp i ca 2,5 l/m är det troligen endast av de seriekopplade solsektionerna som släpper igenom och de andra sÃ¥r stilla. Har du ingen separat avstängningsventil för vardera sektion är det ihärdig pumpning o luftning som gäller.  Det gäller att fÃ¥ luften som samlats i solfÃ¥ngaren att, genom ett högt flöde, ryckas med fram till luftventilen.

Spännande att de har gömt två ventiler bakom termometrarna. Är de till för att kunna serva drivpaketet utan att behöva tömma hela systemet?

Om jag vrider den termometern/ventilen efter cirkpumpen så hör man att karaktären på ljudet ändras men flödet är detsamma (dvs noll enligt mätare)

Den andra termometern/ventilen innan luftningen gör ingen skillnad. Lite konstigt ?

Blir nog att fixa sÃ¥ att man kan koppla bort hälften av fÃ¥ngarna.  Funkar det med godtycklig ventil ex https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/ventiler/kulventiler-klamkoppling/beulco-kulventil-med-klamringskoppling verkar som att de flesta är specade för max 100 grader men hur fungerar det i praktiken när tempen kan bli mkt högre?

Finns det någon fördel att koppla så att man även kan sätta samtliga i serie?

har 2st "högsta punkter" dessa går att lufta enkelt. har även som upp-och-nervända "u" mellan fångarna. luftat vid ändarna där.

slingorna i fångarna går som horisontella "s" dvs all luft bör rimligtvis gå upp till luftarna alternativt fastna i "u"na.

Bevisligen sker ett flöde genom systemet men det är lågt.....

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #31 skrivet: 02 april 2020, 16:12:20 »
6 st i serie ger lite för stort tryckfall för den vanliga 5 mr:spumpen, och det blir för lågt flöde när nu sedan behöver det, men i nuläget skulle du åtminstone ha 2,5 l/m (vilket indikerar att åtminstone 3 moduler släpper igenom vätska)i underkant på kulan i tacosettern. Ser du ingen kula alls kan den ha fastnat högst upp i synglaset men då borde du åtminstone känna en ordentlig skillnad på temperatur på till o frånloppsrören. Ta detta först. Att sedan få jämn fördelning mellan de båda 3-modulerna beror oftast på hur rören har inkopplats till solfångarna.


Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #32 skrivet: 02 april 2020, 21:46:22 »
6 st i serie ger lite för stort tryckfall för den vanliga 5 mr:spumpen, och det blir för lågt flöde när nu sedan behöver det, men i nuläget skulle du åtminstone ha 2,5 l/m (vilket indikerar att åtminstone 3 moduler släpper igenom vätska)i underkant på kulan i tacosettern. Ser du ingen kula alls kan den ha fastnat högst upp i synglaset men då borde du åtminstone känna en ordentlig skillnad på temperatur på till o frånloppsrören. Ta detta först. Att sedan få jämn fördelning mellan de båda 3-modulerna beror oftast på hur rören har inkopplats till solfångarna.


Mätaren hade jag borta och den kan rör sig fritt. Kör man med borrmaskin så rör den på sig.

Den laddar in värme när solen är framme och det är flöde över samtliga panelerna. Sen kan jag väl ärligt säga att jag inte kört pumpen i 20 min utan väntar tills det inte kommer synliga bubblor längre.

Rören är lika långa till båda de parallellkopplade fångarna.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #33 skrivet: 02 april 2020, 22:10:36 »
Det med inga bubblor , men är det microbubblor, ( syns som om vätskan är vitaktig )  pumpen slÃ¥r sönder luft och microbubblor blir, när pumpen stannar sÃ¥ blir det en stor bubbla av dom, har du kollat att pumpen gÃ¥r som den ska. Vad är det för fÃ¥ngare du har ( orkar inte läsa hela trÃ¥den ) Jag har en Wilo Stars 20/4 pÃ¥ fart 2 ,med kanske 15 meter 22  rör till övergÃ¥ng 15 rör sista biten och genom fÃ¥ngarna
ca 8 meter  och heatpipmoduler 2X3 st 1,2 m2, och pumpen klarar det galant

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #34 skrivet: 03 april 2020, 06:55:51 »
Jag har pumpat till vätskan är klar. Lesol 5 fångare. Har 34m 15mm rör och sen är det 12mm rör i fångarna.
Vet inte hur man gör en 100%ig funktionskontroll av en pump.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #35 skrivet: 04 april 2020, 13:09:12 »
Har idag roat mig med att tömma systemet och kört runt vatten från trädgårdsslangen en stund.

Hade pumpen borta. Motorn är stark som satan och det går inte att stanna den roterande delen med en hand IAF. Den verkar inte vara lös.
Öppnar man luftningsskruven på cirkulationspumpen forsar det ut vatten.

Lossade utloppet från de seriekopplade fångarna. Tyckte det såg ut att vara lika mycket vatten som kom ur båda rören så tryckfallet över respektive serie borde vara samma?. Passade även på att kolla hur lång tid det tog att fylla en 10l hink med detta vatten och det landade på 1 minut. Se även bifogad bild.

« Senast ändrad: 04 april 2020, 21:05:27 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #36 skrivet: 04 april 2020, 13:43:57 »
Den typ av fÃ¥ngare du har är av platttyp och har invärtes väldigt smala rör  10 mm , infart ska var nertill och utfart upptill, det fodras rätt bra tryck pÃ¥ pumpen för att fÃ¥ vätskan igenom, paralellt blir flödet större än om dom är serie. Har plockat isär en en plattis ( glaset hos en annan kross genom olycka ) inte värt att byta glas. Ett par foton hur det ser kommer här

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #37 skrivet: 04 april 2020, 16:26:03 »
Lazerlate-absorbatorerna kom sedan med 12 mm rör.  Hoppaws pumpen satt monterad Ã¥t rätt hÃ¥ll sÃ¥ den inte försökte pumpa mot stängd backventil :P

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #38 skrivet: 04 april 2020, 20:54:04 »
Inlopp och utlopp sitter på toppen av mina. 12mm rör. Sitter det en för klen pump? Ska man vara nöjd med 2l/min? Deltat idag var 10 grader men vad händer till sommaren? Ska man koppla om så man har max 2 fångare i serie?
« Senast ändrad: 04 april 2020, 21:01:30 av rocholas »

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #39 skrivet: 05 april 2020, 08:11:00 »
lesols moduler har sina utlopp uppÃ¥t.  2 l/min är för lite för att vara säker pÃ¥ att det finns lika flöde i bÃ¥da sektionerna. Jämför tempen pÃ¥ sektionernas utgÃ¥ende rör när solen tittar fram nästa gÃ¥ng.  Har fÃ¥ngarna stÃ¥tt i kok mÃ¥nga gÃ¥nger tidigare? sÃ¥ att glykolen "koagulerat" ? för normalt med en 5 meterspump borde du lätt komma upp i det dubbla.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #40 skrivet: 05 april 2020, 10:17:13 »
Fångarna har säkert kokat och kuagulerat tidigare. Finns det något ämne man kan köra in och lösa upp eventuella rester?
Har lagat fångare som fryst passade på att kolla in i röränarna och där fanns inga rester.
Det var stopp i en av fångarna innan jag körde igång systemet men det tog jag bort.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #41 skrivet: 05 april 2020, 16:16:23 »
Om du använder anslutningarna vid pumpgruppen så har jag lyckats bra ett par ggr genom att trycka igenom kaustiksodalösning följt av en omgång med maskintvättmedel. Det brukar märkas på flödet när det släpper. En gång blev det t.o.m sämre så man behövde spola baklänges en stund innan det släppte. Sodan ger fula skador på aluminiumabsorbatorn om de kommer i kontakt.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #42 skrivet: 05 april 2020, 20:23:21 »
Om du använder anslutningarna vid pumpgruppen så har jag lyckats bra ett par ggr genom att trycka igenom kaustiksodalösning följt av en omgång med maskintvättmedel. Det brukar märkas på flödet när det släpper. En gång blev det t.o.m sämre så man behövde spola baklänges en stund innan det släppte. Sodan ger fula skador på aluminiumabsorbatorn om de kommer i kontakt.

Vilken dosering använder du av respektive medel? Låter du det cirkulera eller stå stilla?
Går att tratta ner i endast fångarna. Risk för kladd på absorbatorerna är överhängande. Har tinningar från glykol redan..

 Platt värmeväxlaren är en alfa laval. StÃ¥r koppar om jag gissat rätt modell.

Får börja testa backspola. Går det att "koppla ur" backventilerna som sitter vid termometrarna?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #43 skrivet: 05 april 2020, 22:08:29 »
Tryck i o lÃ¥t de verka nÃ¥ra min o kör ett par varv och se om det som gÃ¥r ner i hinken blir grumsigt. Nä backventilen i lesol duo är inte bara att koppla ur. Plattväxlaren ka Ã¥xÃ¥ i.o.f sig blivit tät, den är ju Ã¥xÃ¥ med i systemet och skapar tryckfall.Är det en 20-plattors växlare?   Ska du fylla ute i solfÃ¥ngarna är det nog bra att tejpa ordentligt sÃ¥ inget kan ta sig in vid tätningslisterna och kanske köra med lite snällare rensmedel. Tex kylarrens

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #44 skrivet: 05 april 2020, 22:26:51 »
Tryck i o lÃ¥t de verka nÃ¥ra min o kör ett par varv och se om det som gÃ¥r ner i hinken blir grumsigt. Nä backventilen i lesol duo är inte bara att koppla ur. Plattväxlaren ka Ã¥xÃ¥ i.o.f sig blivit tät, den är ju Ã¥xÃ¥ med i systemet och skapar tryckfall.Är det en 20-plattors växlare?   Ska du fylla ute i solfÃ¥ngarna är det nog bra att tejpa ordentligt sÃ¥ inget kan ta sig in vid tätningslisterna och kanske köra med lite snällare rensmedel. Tex kylarrens
Rensa plattisen, då blir det spola den baklänges för ev. skit sitter på ingångssidan nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!