Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommunikation ES3 <-> dator; envägs eller tvÃ¥vägs?  (läst 5403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brusper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stora Dyrön, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • ...och inled mig ej i frestelse - jag hittar själv
Hej,

Jag har en ES3 på min värmepump och i samband med installationen (2008) beställde jag sladd och programvara som tyvärr aldrig levererades. Nu har jag fått problem med att "tryckknapparna" på nedre delen av displayen inte gör att ES3:an reagerar på vissa knapptryckningar.
Detta behöver lösas med ett utbyte av panelen men i samband med det kom jag att tänka på det olycksaliga programmet. Kan det programmet styra (programmera) ES3:an eller är det bara en ren avläsning av ES3:ans värden?
Hus: cirka 140m2 + 70m2 källare ovan mark på Dyrön, Västkusten. Byggt 1938, tilläggsisolerat, treglasfönster 2007-2010. Mittenplanet har golvvärme under trägolv, takvåningen en radiator, källaren blandat 50% golvvärme i golvflyt och en radiator för resten.
VP: Varmitec 8TBR (2008) dockad med solfångare (60 vakuumrör, 2010) samt 34m2 solceller med microinverterare (2014). Borrhål aktivt djup 160m.
Styrning/mätning: Allt styrs och mäts via openHAB/InfluxDB/Grafana på en Raspberry Pi inklusive z-wave för belysning och annan styrning samt en del Telldus-sensorer och egenbyggda one-wire temp-sensorer. Data på elförbrukning och produktion samlas in via SDM630:or på MODBUS.
Aktiv styrning av förbrukare för att minimera elexport till nätet. Inaktiv styrning av hustrun...

Jonas Strömberg

  • Gäst
Jonas Strömberg
SV: Kommunikation ES3 <-> dator; envägs eller tvåvägs?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2020, 08:43:59 »
Det gÃ¥r att styra es3  med det där skräpprogrammet. Men jag rekommenderar  det inte. Risken att man skadar en inställd värmekurva är överhängande. Jag körde programmet de första escome pÃ¥ en xp dator med win98emulator. (Redan där ska man dra öronen Ã¥t sig) men gav upp efter ett tag. Lärde mig gränssnittet pÃ¥ es3 istället.

Utloggad brusper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stora Dyrön, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • ...och inled mig ej i frestelse - jag hittar själv
SV: Kommunikation ES3 <-> dator; envägs eller tvåvägs?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2021, 23:12:10 »
Jag kom till en brytpunkt där jag antingen skulle slänga ut Varmitek:en och skaffa något annat eller satsa på att fixa problemen med min Varmitek (ES3:ans manöverpanel och programvaran för styrning).

Efter en del funderande och diskussioner med folk som jag uppfattar som mycket kunniga kom jag fram till att förutom avsaknad av frekvensstyrning/varvtalsstyrning av kompressorerna är Varmitek:s konstruktion sund så jag har bestämt mig för att satsa på en "uppryckning" av Varmitek:en. En bidragande orsak är att de styrprogram jag tittat på från andra tillverkare känns som leksaker som mest tillkommit för att dom skall kunna skriva i annonserna att pumparna är styrbara - gärna via en egen molntjänst...

Den nya kontrollpanelen är nu klar (se annat inlägg) så nu återstår att lösa kommunikationen mellan värmepumpen/ES3:an och datorn. Jag har fått hjälp av en kollega i Norge (OleI här på forumet) att börja förstå kommunikationen så jag hoppas kunna skriva ett vettigt program med modern funktionalitet för att styra värmepumpen på ett bättre sätt. Just nu är inget klart men jag vet att programmet kommer att vara baserat på ett webb-gränssnitt och det kommer att vara möjligt att kommunicera med det via ett API. Tidplan oklar ;)
Hus: cirka 140m2 + 70m2 källare ovan mark på Dyrön, Västkusten. Byggt 1938, tilläggsisolerat, treglasfönster 2007-2010. Mittenplanet har golvvärme under trägolv, takvåningen en radiator, källaren blandat 50% golvvärme i golvflyt och en radiator för resten.
VP: Varmitec 8TBR (2008) dockad med solfångare (60 vakuumrör, 2010) samt 34m2 solceller med microinverterare (2014). Borrhål aktivt djup 160m.
Styrning/mätning: Allt styrs och mäts via openHAB/InfluxDB/Grafana på en Raspberry Pi inklusive z-wave för belysning och annan styrning samt en del Telldus-sensorer och egenbyggda one-wire temp-sensorer. Data på elförbrukning och produktion samlas in via SDM630:or på MODBUS.
Aktiv styrning av förbrukare för att minimera elexport till nätet. Inaktiv styrning av hustrun...

Utloggad llv95dno

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Kommunikation ES3 <-> dator; envägs eller tvåvägs?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2024, 21:38:17 »
Hej brusper - hur har det gått med ditt projekt att skriva ett uppdaterat program med modern funktionalitet för ES3 och Varmitek? Har själv en Varmitek 10TBR som går som en klocka och jag har haft liknande tankar som dina den senaste tiden med fundering på möjlighet till uppdaterad funktionalitet. Mycket nytt har ju hänt inom hemautomation och styrning sedan denna pump var ny 2008, men i grunden är det ju en mycket bra konstruktion. /Daniel Nordanstig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 505
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!