Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskyddet har löst pÃ¥ Split Sun 15.  (läst 2691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Motorskyddet har löst på Split Sun 15.
« skrivet: 19 februari 2014, 19:30:03 »
En kund ringde nyss. Hans Split sun har stannat. Larmar att motorskyddet har löst ut. Han har återställt larmet enligt displayen men larmet återkommer omgående. Elpatronen hade heller inte gått in. Efter diverse tryckande på ditt och datt gick elpatronen in. Men motorskyddet larmar fortfarande. Någon som har tips? Har inte varit på plats ännu. Åker dit i morrn. Har ingen manual tillgänglig här. Försökte hitta en på Eviheats hemsida, men gick bet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskyddet har löst på Split Sun 15.
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2014, 19:36:18 »
Kolla säkringarna till värmepumpen och huvudsäkringarna.
Nån manual har jag tyvärr inte, hoppas han har en?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Motorskyddet har löst på Split Sun 15.
« Svar #2 skrivet: 02 april 2014, 22:44:45 »
Har missat att följa upp vad som var felet. Kompressorn hade havererat. Men jag lyckades få igång skräpet en vända och lyckades hinna mäta ampären över faserna. Jag konstaterade att kompressorn drog onormalt mycket ström, och ganska ojämt över faserna. Konstaterade att det var dålig kontakt i åtminstånde 1 säkring som var bränd i bottenplattan. Enligt EviHeat (som måste gått charmkurs sedan senaste kontakten för några år sedan) så är det förödande för kompressorn om det är spänningsfall över någon fas eftersom det sliter onormalt mycket. Verkar rimligt för mig som är röris i huvudsak. Hur som helst var det bara att byta modulen, och nu går den fint igen. Det skall tilläggas att kunden har noterat en ökad förbrukning dom senaste åren så den har nog inte varit så kry.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskyddet har löst på Split Sun 15.
« Svar #3 skrivet: 03 april 2014, 20:45:10 »
OK, så de har hela kylmodulen som reservdel (precis som på gamla Nibe)?
Det är ju rätt praktiskt då det inte krävs kylcertifikat för att byta ut grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!