Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho  (läst 29683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« skrivet: 20 januari 2011, 09:51:31 »
Hej!

Sitter här i kylan och ångrar att jag inte gjort något åt värmen i huset i sommras!
Vi har ett värmesystem av typ Bacho som installerades 1989 då vårat Boro-hus byggdes.
Antar att detta har fungerat bra, men 2006 inredde tidigare ägare vinden och om värmesystemen nu är underdimensionerat är bara en gissning.
Vi flyttade in 2008 Jan och har haft väldigt varmt på sommrarna och kallt på vintrarna. Dessutom är systemet väldigt trögt och hänger inte med i temperaturväxlingarna.

Systemet har en spiskåpa med en värmeväxlare och värmesystemsenheten sitter i tvättstugan.
Inställningsmöjligheterna är minimala och energiförbrukningen maximal. Elräkningen för december hamnade på 6700:-. På tok för mycket oavsett elavtal.

Mina funderingar då:
1. Är detta ett system som är värt att satsa på?
2. Kan man byta ut delar av systemet och få en flexiblare reglering.
3. Vilka alternativ har jag om jag vill byta/investera system?
4. Kan jag sänka min elförbrukning? Hur mycket?
5. Vilka leverantörer finns för detta? (Södra Dalarna)

Tacksam för alla svar jag kan få!


Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 11:18:33 »
Hej!

Sitter här i kylan och ångrar att jag inte gjort något åt värmen i huset i sommras!
Vi har ett värmesystem av typ Bacho som installerades 1989 då vårat Boro-hus byggdes.
Antar att detta har fungerat bra, men 2006 inredde tidigare ägare vinden och om värmesystemen nu är underdimensionerat är bara en gissning.
Vi flyttade in 2008 Jan och har haft väldigt varmt på sommrarna och kallt på vintrarna. Dessutom är systemet väldigt trögt och hänger inte med i temperaturväxlingarna.

Systemet har en spiskåpa med en värmeväxlare och värmesystemsenheten sitter i tvättstugan.
Inställningsmöjligheterna är minimala och energiförbrukningen maximal. Elräkningen för december hamnade på 6700:-. På tok för mycket oavsett elavtal.

Mina funderingar då:
1. Är detta ett system som är värt att satsa på?
2. Kan man byta ut delar av systemet och få en flexiblare reglering.
3. Vilka alternativ har jag om jag vill byta/investera system?
4. Kan jag sänka min elförbrukning? Hur mycket?
5. Vilka leverantörer finns för detta? (Södra Dalarna)

Tacksam för alla svar jag kan få!



Detta låter orimligt,ditt borohus var på den tiden "the top of the line"
och jag antar att du har ett väldigt välisolerat hus,långt bättre isolerat än dagens villor faktiskt.
det var nog därför Borohus gick i konkurs
jag har en del erfarenhet av ditt värmesystem och det första som slog mig var..Har du kontrollerat sommarluckan i värmeväxlaren?
hur står det till med filtren i både värmeaggregatet och värmeväxlaren som sitter ovanför spisen?
Hur är inställningen för förvärmning av luften ställd,kanse termostatet gått sönder och den laddar 2kw konstant?
Någonting är galet

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2011, 14:26:49 »
Hmmm

Den där inredningen av vinden, hett på sommaren och kallt på vintern.....hur är det med isoleringen däruppe egentligen ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2011, 14:55:49 »
Hmmm

Den där inredningen av vinden, hett på sommaren och kallt på vintern.....hur är det med isoleringen däruppe egentligen ?

MVH/Gano

Aj aj..Precis!!!

Orginal så hade borovillorna otroligt välisolerat,väggarna tror jag hade runt 35cm isolering,i taket var det 60 standard
och all el var draget i innerväggar för att förhindra köldbryggor..3 glas argonfyllda fönster med alu film i inre glaset för att reflektera värmen tillbaks till huset,etc etc

Fanns även en variant som hette boro extrem om jag kommer ihåg rätt,och där var isoleringen sjukt överdrivet.
om nu föregående ägare tagit bort isoleringen på vinden och isolerat mot yttertaket själv så kan det ju vara på tok för lite där.
är nog troligtvis problemet,han bör ha minimum 35 om det skall vara okej.
Ett borohus orginal är otroligt energisnålt och siffran borde varit under hälften.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2011, 17:46:19 »
Hej!
Isoleringen kanske inte är som den var från början, men den är OK.
Sommarluckan är stängd!
Filtrena är rengjorda!
Värmeväxlare är rengjord!
Förvärmaren klickar när jag vrider på den och om den matade för fullt skulle jag dock ha lite trevlig värme! ;o)
Fläktar går!

Det känns ändå som att jag har något problem med systemet!
Det är ingen direkt värme på tilluften i ventilerna eller ut från ACJ´n. Kör på läge 2 som kör fläkten för fullt, men inte mycke till värme!
Jag körde tidigare på läge 1 men då slog överhettningsskyddet till allt som oftast. Tror inte det sker nu, då ACJ´n inte är varm över huvud taget.

Gammalt elände! ;o(

Vad kan jag göra?
Byta vissa delar, riva ut allt, ......Hjälp!




Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2011, 19:18:16 »
Hej!
Isoleringen kanske inte är som den var från början, men den är OK.
Sommarluckan är stängd!
Filtrena är rengjorda!
Värmeväxlare är rengjord!
Förvärmaren klickar när jag vrider på den och om den matade för fullt skulle jag dock ha lite trevlig värme! ;o)
Fläktar går!

Det känns ändå som att jag har något problem med systemet!
Det är ingen direkt värme på tilluften i ventilerna eller ut från ACJ´n. Kör på läge 2 som kör fläkten för fullt, men inte mycke till värme!
Jag körde tidigare på läge 1 men då slog överhettningsskyddet till allt som oftast. Tror inte det sker nu, då ACJ´n inte är varm över huvud taget.

Gammalt elände! ;o(

Vad kan jag göra?
Byta vissa delar, riva ut allt, ......Hjälp!





Det låter jätteknepigt detta,hur kan det gå ström för 6700:- men ingen värme i huset?
Jag har en ACJ plus en ombyggd minimaster i garaget som tillskottsvärme,den kan ju leverera tillsammans med minimaster C:a 8kw
Du borde kunna ha bastu i huset om det fungerar som det ska?
om jag inte kommer ihåg fel så består batteriet av 3 slingor och det fanns flera olika inkopplings allternativ.
jag vet att kretskortet i ACJ:n kunde flyga sönder,det låter som om aggregatet antingen är kopplad fel eller någon/några slingor trasiga
om jag drar på min ACJ på full fläkt och effekt så matar det värme som fasen,milt uttryckt,hur/var går förresten rören ut till rummen?
det var en enplansvilla från början om jag förstod det rätt,och då låg ju rören inbäddade i isoleringen på vinden,hur är det gjort nu.
har förra ägaren blandat ihop rören och skickar värmen ut genom värmeväxlaren.. :D..för det går inte ihop matematiskt,,dvs 6700 och kallt.


Men okej..
Finns lite olika allternativ.
Du kan exempelvis byta ut ACJ mot vattenburen dito(Dom fanns både och nämligen) och sedan docka en luft/vattenpump till den.
dessa får du tag i relativt lätt,en annons på blocket exempelvis,sett flera till salu sista året..=)
Sen finns det lufbatterier till luft/luft aggregat åxå.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2011, 20:05:11 »
Jag har samma system som du fast jag har värmen avstängd i ACJ då jag har en l/l pump som levererar värmen och på kvällarna så brukar det bli en brasa eller två i braskaminen. Använder förtillfället ACJ som värmeförflyttare, fungerar bra tycker jag. L/L pumpen har hittills under denna vinter fram tills idag förbrukat 540 kw och jag har eldat cirka 2.5 m3. Mitt hus är ett Andreéns Trähus från -91, 140 kvm.

Min nya granne hade samma problem som du att han inte fick upp värmen. Han sa att han hade allt på max men det gav dåligt med värme. När jag kom in visade det sig att han satt ACJ i läge 3. Det läget är "service läge" och då är garanterad en viss värme. Kan tänka mig att den inte går upp på full effekt utan pulsar på 3 kw och är det kallt ute så....
Nya grannen har det varmt nu i alla fall!

Är du är säker att du har den i läge 2 som du skriver annars, så kan det var det felet.
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2011, 06:42:48 »
Om systemet vore underdimensionerat borde väl ACJ´n vara varm och rören ut från ACJ´n vara varma? Dom har samma temperatur som omgivningen.

Om jag kör på läge 0 händer ingenting. Läge 1 går fläkten på halvfart typ- Läge 2 full fart och läge 3 händer ingenting. Jag varvar mellan läge 1 och 2 för att prova nu, men förra vintern löste överhettningsskyddet några ggr per dygn om jag körde på läge 1. Varför?
Angående rören blåser dom ut där dom ska blåsa ut, och suger där dom ska suga.

Vilka fel kan det vara och hur tar jag reda på det???
- Styrkortet
- Rumsgivaren
- Förvärmaren
- Värmaren

Tack för er hjälp!! //M

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2011, 09:48:00 »
Har du kollat kabelbyglarna till elslingorna under lilla luckan på ACJn (du måste nog skruva bort en plåt också har jag för mig). Kan se lite "brända" ut. Kanske någon som det är avbrott på, fast samtidigt så är det märkligt att din elräkning är så hög. Frågan är om det är värmen som drar?? Hur stor boyta värmer du upp? Då elen är dyr förtillfället så är frågan hur många kw den senaste räkningen var på?
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2011, 09:06:41 »
December månads förbrukning var 3828 kWh. Jag tycker det är alldeles för mycket. Boytan är på 172 kvm + 10 kvm garage.
Kanske är en naturlig förbrukning??

Jag har varit hemma med sjuka barn i veckan och passat på att elda så jag har ju haft varmt i huset. Igår var första dagen ingen varit hemma.
När jag kom hem för lunch var det bara 17 grader i huset. Med andra ord fungerar inte värmen över huvud taget!
Fläktarna gick men jämnade bara ut värmen i huset. Den värme vi har ni är golvvärme i hall och en liten toalett (el) och braskamin. Hade kunnat bli en kall helg.

Jag tog dock en biltur till en ventilationskille i Borlänge och fick låna två styrkort.
Efter ett litet byte var värmen igång. Det gamla kortet hade några brända komponenter.
Dock verkar det som att problemet kvarstår. Jag kan inte med värmesystemet få 25 grader i huset nu hur jag än bär mig. 21 grader går.

Kan det vara igensatta kanaler??? (Det kommer dock ljummen luft ur kanalerna.)

Jag litar inte pÃ¥ detta system!!  Sc:,h
 

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2011, 12:13:07 »
December månads förbrukning var 3828 kWh. Jag tycker det är alldeles för mycket. Boytan är på 172 kvm + 10 kvm garage.
Kanske är en naturlig förbrukning??

Jag har varit hemma med sjuka barn i veckan och passat på att elda så jag har ju haft varmt i huset. Igår var första dagen ingen varit hemma.
När jag kom hem för lunch var det bara 17 grader i huset. Med andra ord fungerar inte värmen över huvud taget!
Fläktarna gick men jämnade bara ut värmen i huset. Den värme vi har ni är golvvärme i hall och en liten toalett (el) och braskamin. Hade kunnat bli en kall helg.

Jag tog dock en biltur till en ventilationskille i Borlänge och fick låna två styrkort.
Efter ett litet byte var värmen igång. Det gamla kortet hade några brända komponenter.
Dock verkar det som att problemet kvarstår. Jag kan inte med värmesystemet få 25 grader i huset nu hur jag än bär mig. 21 grader går.

Kan det vara igensatta kanaler??? (Det kommer dock ljummen luft ur kanalerna.)

Jag litar inte pÃ¥ detta system!!  Sc:,h
 

Har du nu acj ställd på 2?
läge 1 ,3kw och läge 2 ,3+3 kw
så jag skulle tro att du har en bränt kontaktor så du får bara 3kw+acf 2kw förvärme
sen ett så stort hus som i 172 kvadrat,ja det tar tid att värma upp några grader.

3828 kWh blev en annan historia..då krävdes det c:a 3000 kw till värme för 3828kw var med hushållsel varmvatten antar jag?
c:a 100 kw värme/dygnet i snitt i kalla december är nog faktiskt normalt med så pass stort hus.

Jag hade köpt en luft/luft värmepump och placerat den i det rum där du har returen till acj,sen låta acj fördela luften till huset
och när du hittat felet på acj:n så har du den som stödvärme.
skulle tro att du halverar elräkningen då.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2011, 12:29:01 »
ACJ´n är ställd på läge 2. Ska kolla över kontaktorerna. Är det ON/OFF reglering på värmaren via kontaktorerna?

3828 är med hushållsel, så då kanske det inte är så tokig elförbrukning då! Hamnar på året på 24 500 kWh.

Har varit inne på lösningen med LLVP placerad centralt i våran öppna planlösning nära återluften till ACJ´n.
Kan jag tjäna 6000 kWh så betalar det sig på 2-3 år.

Hur stort LLVP ska jag ha??
Vilka fabrikat är mest pålitliga?
Vilken modell rekommenderar du?

MVH
Martin

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2011, 15:34:00 »
ACJ´n är ställd på läge 2. Ska kolla över kontaktorerna. Är det ON/OFF reglering på värmaren via kontaktorerna?

3828 är med hushållsel, så då kanske det inte är så tokig elförbrukning då! Hamnar på året på 24 500 kWh.

Har varit inne på lösningen med LLVP placerad centralt i våran öppna planlösning nära återluften till ACJ´n.
Kan jag tjäna 6000 kWh så betalar det sig på 2-3 år.

Hur stort LLVP ska jag ha??
Vilka fabrikat är mest pålitliga?
Vilken modell rekommenderar du?

MVH
Martin
Oj..När man rekommenderar pumpar på detta forum så kommer det bli ett jäkla liv på vad som är bäst..*s*
Men om jag får säga min mening så håller nog dom flesta värmepumps fatecister med mig när jag säger följande.
Satsa på beprövade grejjer,dvs dom pump modeller som visat sig vara lite problem med,samt att du har ett så pass stort hus
att du inte kan köpa "För" stor pump,och eftersom du har ACJ som flyttar runt värmen i huset så behöver den inte skotta särskilt mycke luft heller.
Nu är det en av dom få gånger där man kan rekommendera en inte för hög fläkthastighet för att få så hög luft temp till ACJ:n Retur rör som möjligt.
Alla märken har bra pumpar,men vissa märken har så många olika serier så dom bra pumparna drunknar av dom mindre bra som flurerar på marknaden.

Jag skulle rekommendera en av dessa pumpar.
Antingen toshiba Ras13 Nordic modell eller mitsubishi FD35 VABH
Där toshiban vore att föredra därför att man kan styra fläkthastigheten manuellt även när pumpen slagit ifrån,detta kan du då utnyttja när du
skall elda i din kamin,Så toshiban är nummer 1 i ditt fall tycker jag.

Finns säkert andra bra val åxå,men dessa 2 pumpar är väl utprovade med få barnsjukdomar.

ja kontaktorn klappar in 3kw som sedan thyristor styr uteffekten om jag nu inte missminner mig.
och du lär tjäna mer än 6000kw,skulle tro uppåt 8-9000kw
men det kan ju bara tiden utvisa.=)

Dogge
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 15:45:17 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Xzytow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2011, 15:40:55 »
Tack för bra information.

Visst är det en uppsjö av pumpar på marknaden.

Har tittat på FD25VABH, varför rekommenderar du FD35VABH?
Är den bättre?

Ska kolla på toshibas pump.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Alternativ till FTX - Luftburet värmesystem Bacho
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2011, 15:49:37 »
Tack för bra information.

Visst är det en uppsjö av pumpar på marknaden.

Har tittat på FD25VABH, varför rekommenderar du FD35VABH?
Är den bättre?

Ska kolla på toshibas pump.

FD25:an är för liten,du behöver mer effekt när tempen kryper neråt -15 med dina 172 kvadrat,nästan så att en FD50 hade varit bra,så minimum FD35
sen skiljer det så lite i pris att det blir bara trist om det visar sig att 25:an var för liten,och det kan jag nästan garantera dig att den är,nu var jag kaxig. 8)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!