Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempgivaren i fjärrkontrollen  (läst 5471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rackarberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tempgivaren i fjärrkontrollen
« skrivet: 05 oktober 2010, 00:34:28 »
Jag har en Mitsibishi med tempgivaren sittandes i innerdelen. Nu har jag sett Sanyo maskiner som har tempgivaren i fjärrkontrollen!?
Vad är fördelarna med detta? Jag kan tänka mig att det blir lättare att få till rätt temperatur med givaren i fjärren eftrsom placeringen av densamma ger en viss flexibilitet men det kan väl även bli väldigt fel om fjärren råkar hamna fel....t.ex. mitt framför utblåset eller långt bort i något hörn. Men givaren i innerdelen så blir det ju svårare att misslyckas liksom.
Finns det några erfarenheter av att ha givare i fjärren? Någon med Sanyovärme?

/Rackarberg

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Tempgivaren i fjärrkontrollen
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2010, 07:37:56 »
Torde ju inte vara så mkt plus att ha den där, annars hade väl alla andra märken kopierat.
Sen bäddar det ju för strul när fjärren måste ha kontakt med innedelen för att pumpen ska gå som tänkt, räcker med dåliga batterier eller att man inte sätter den i hållaren så kan pumpen gå helt rubbat konstigt.

Har själv varit med om en Sanyo som styrdes på sensor som vägrade starta upp pga rusta/öb/lågpris batterier i fjärren, den pep till och verkade fungera men kom aldrig igång som den skulle.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Tempgivaren i fjärrkontrollen
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2010, 16:33:45 »
Tappar Sanyo kontakten med fjärren styr den på givaren i innedelen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Tempgivaren i fjärrkontrollen
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2010, 10:30:02 »
Tempgivare i fjärren finns också på Argo (lågprisvärmepumpar som Citcop sålde en gång i tiden).
Det är mycket bra att ha om inomhusdelen sitter på ett trångt ställe så det blir lokalt varmt runt omkring den, eller för den delen om inomhusdelen är placerad så den värms upp av direkt solljus som i så fall lurar dess tempgivare. En annan fördel, speciellt på on/off-värmepumpar, är ju att gång- och stilleståndsperioderna blir längre om inomhustemperaturen mäts en bit bort från inomhusdelen.

När man har satt värmepumpen i "I Feel"-läge så skickar fjärren data var trettionde sekund. Man får räkna med att batterierna i fjärren håller 1-2 månader om man har den igång på det sättet dygnet runt. Räckvidden minskar kraftigt innan fjärren börjar indikera dåligt batteri, och värmepumpen talar inte heller om på något sätt att kommunikationen slutar fungera.
Kommunikationen kan, precis som alla IR-fjärrkontroller, störas av vissa lågenergilampor. Jag har fått sätta upp en pappskiva för att skärma av inomhusdelens IR-mottagare för att det ska fungera bra även med lyset tänt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Tempgivaren i fjärrkontrollen
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2010, 14:22:54 »
Tappar Sanyo kontakten med fjärren styr den på givaren i innedelen.

Varför startar den inte upp efter strömavbrott om den inte har kontakt med fjärren då?
Borde ju vara så att den då också känner av värmebehovet som fanns före shutdown och går på innedelens tempgivare.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Tempgivaren i fjärrkontrollen
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2010, 16:52:32 »
Vet inte hur det är med uppstart efter strömavbrott om batterierna är dåliga.
Min Sanyo 91 indikerar med symbol i fjärren om den har mist kontakten med fjärren.
Vid strömavbrott startar 91 upp, men den går på väldigt låg effekt, tills man trycker på fjärren.
Jag tror de nya startar upp ordentligt, i 91 monterades den funktionen extra med ett relä.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Tempgivaren i fjärrkontrollen
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2010, 12:11:01 »
På Argo måste man slå på "I Feel"-funktionen för hand varje gång man startar värmepumpen eller fjärrkontrollen har varit strömlös. Efter strömavbrott, då fjärren har stått kvar i "I Feel", så fungerar det utan att man behöver göra något själv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!