Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB cirkpump läge  (läst 5698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander P

  • Gäst
Alexander P
KB cirkpump läge
« skrivet: 04 februari 2004, 14:41:00 »
Har läst mycket i detta forum och under svep angående delta temperatur på KB-sidan.
Verkar som om ingen riktigt vet vilken tempdiff man bör ha. Har sett referenser till Nibes installationsanvisning med luddiga 2-5 grader osv.... Med anledning av detta har jag satt en temperaturgvare på min förångare på utgående rör för freonet. Som jag förstår det är det den temperaturen som man vill ha så hög som möjligt. Oavsett vad delta temperaturen är. ELLER?

Lite data:
Nibe Fighter 1110-4
170 meter 40x2,4 PN 6,3 i ytjord 90cm djup i lera ej silt.
LÃ¥gtemp radiator system, kurva 5 parallell 0.
Örebro
Vid KB-pump på 1 tar det ca15 minuter för ett 'varv'.
Vid KB-pump på 2 tar det ca11 minuter för ett 'varv.

Jag har kört med läge 2 i över en månad.
Sedan ändrade jag till läge 1 mellan 20:32 till 21:15.
Excel filen nedan är mätdatat mellan 19:03 och 21:30.
http://hem.passagen.se/ellak2/Kb_Pump2eller1.xls
Under tiden cirkpump var på läge 1 snurrade vattnet bara tre varv men jag tyckte mig i alla fall se att försämringen var så stor att det inte skulle bli bra på sikt. Är det en rimlig tolkning ?

OCH NOTERA
Temperaturgivarnas upplösning är halvgrader. Min diff KB-in KB-ut är +1,5 grader fel det vet jag iom att felet är så stort när VP är avslagen och KB-pump tvångskörs.
Temperaturernas absolutvärden skall tas med en nypa salt. Givarna är Dallas DS1820 monterade med kiselfett osv. likt förb.. visar de lite roliga värden. enl VP är kb temp -3,-5 resp -2,-6 för 2 resp 1 på pumpen.VP tempgivare visar lika när VP står.

Jag ska vid tillfälle testa med läge 3 också.....

Och jag vet att marken kommer att bångna,äppelträden dö och att katten blir gravid pga för kort slinga... ;)
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: KB cirkpump läge
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2004, 16:16:22 »
Det är helt klart så att du klämmer ut mer effekt och får högre verkningsgrad om du kör cirkpumpen på läge 3. Varför tillverkarna anger luddiga 2-5 grader beror på följande.

Om diffen är mindre än 2 grader så visar tempgivarna fel, det kan inte bli lägre om värmepumpen fungerar som den skall och cirkpumpen går på högsta varvtal. (förutsatt att man har en slinga som inte är kortare än deras kortaste rekommendation)

Om diffen är mer än 5 grader finns det flera möjliga orsaker:

För lång slang
Luft i KB-systemet
Defekt cirkpump
Frysning i KB-systemet
Hoptryckta slangar i borrhål p.g.a. frysning
Igensatt filter på KB-systemet
För låg hastighet på cirkpumpen
En kombinationav två eller flera av ovanstående.

Då för hög difftemp inte är bra ur COP-synpunkt så är det viktigt att man försöker se till att inte överskrida 5 graders tempdiff.

Så liten tempdiff som möjligt är alltid en fördel.

Tycker inte att du verkar ha extremt låga temperaturer trots din korta slinga.

Är det första vintern du kör din anläggning, så skall det enligt de uppgifter jag fått bli bättre med åren. Detta eftersom grävningen kommer att sätta sig runt slangen och värmeöverföringskapaciteten slang/jord bli högre för varje säsong som går.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Alexander P

  • Gäst
Alexander P
Re: KB cirkpump läge
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2004, 16:38:23 »
Tack för svar.....!

Det är andra vintern..
Första vintern körde jag med fast kondensering mot befintlig oljepanna = dålig COP. Så det är svårt att säga om det går bättre i år. Förra året var det djup tjäle i Örebro. I år är tjälen obefintlig på icke snöröjd mark. Jag TYCKER ::) att det fungerar bättre, bara nu inte katten...osv..


Citera
Så liten tempdiff som möjligt är alltid en fördel


Är det verkligen så?
I värmeväxlaren möts ju flödena så rent teoretiskt om växlaren är bra så skall freonet ut vara samma som KB-in. Nu är ju inte Växlaren idealisk(oändligt stor) så sanningen finns någonstans mellan diff 0 och diff 10 typ.
ELLER? Cycklar jag helt?

Får se om jag hinner mäta lite i kväll på läge 3 .Du kanske får rätt i praktiken jag kan nog utesluta läge 1 i alla fall. ;D
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: KB cirkpump läge
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2004, 12:35:48 »
Citera
Är det verkligen så?
I värmeväxlaren möts ju flödena så rent teoretiskt om växlaren är bra så skall freonet ut vara samma som KB-in. Nu är ju inte Växlaren idealisk(oändligt stor) så sanningen finns någonstans mellan diff 0 och diff 10 typ.
ELLER? Cycklar jag helt?

I värmeväxlaren sker värmeöverföringen med full garanti effektivare om flödet ökar, vad som eventuellt kan göra att gastemperaturen inte stiger vid ökat KB-flöde är om slangen är så kort att värmeöverföring från marken till KB-vätskan inte hinner hålla samma takt som överföringen i värmeväxlaren. Med sjunkande genomsnittlig temperatur på inkommande KB som resultat.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re: KB cirkpump läge
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2004, 02:40:36 »
Du har säkert rätt...
Om nu denna sabla värmabölja kunde sluta. Så att jag kan göra en vättig mätning. Alltså en mätning på freon ut från förångaren i läge 3 i förhållande till läge 2. (-6 grader två dygn vore mumma.)

Börjar ångra snålheten att gå ner till CU22 för kulventilerna. Resterande är dock CU28 och grövre. :-/
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re: KB cirkpump läge
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2004, 03:32:01 »
http://Börjar ångra snålheten att gå ner till CU22 för kulventilerna. Resterande är dock CU28 och grövre.

Om det är på KB-sidan du menar så tror jag inte att det är något problem, 22 mm en kort sträcka betyder inte speciellt mycket för maxflödet. Någon enstaka procent kanske. Och framför allt i läge 3.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Roland

  • Gäst
Roland
Re: KB cirkpump läge
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2004, 23:34:58 »
HÃ¥ller inte med om att temperaturdifferensen skall vara den minsta möjliga för bästa COP. Jag har mätt temperaturen efter expansionsventilen vid olika inställningar pÃ¥ köldbärarpumpen samtidigt som jag mätte totala elförbrukningen. FrÃ¥n temperaturskillnaderna beräknade jag ändringen i värmeeffekt vid olika inställningar frÃ¥n grundinställningen (läge 1). Har mätt fram formler frÃ¥n vilka jag kan beräkna elförbrukning och värmeproduktion för olika köld- och värmebärartemperaturer. Köldbärarpumpens elförbrukning vid olika inställningar har jag mätt separat. FrÃ¥n totalförbrukningen och KB-pumpens förbrukning beräknade jag kompressorns (+VB-pumpar + reglerdator) effekt. Siffrorna för ändringen i  kompressorns förbrukning är därför lite osäkra. VBfram var runt 40 grader vid undersökningen, KBin ca +0,5 grader vid läge 1. Temperaturökningen efter expansionsventilen var ca 0,55 grader frÃ¥n läge 1 till 2 och ca 0,15 grader frÃ¥n 2 till 3. (MÃ¥tte nu tabellen nedan fungera.) COP vid läge 1 var 3,4, COP för ändringen frÃ¥n läge 1 till 2 var 2,7 medan COP för ändringen läge 2 till 3 blev 0,9. (Det skulle ha varit en tabell med effektsiffror här men fick inte till det.)
Läge 1 pÃ¥ köldbärarpumpen är alltsÃ¥ bäst när tillsatsvärme inte behövs, läge 2 när tillsatsvärmen behövs. Läge 3 pÃ¥ köldbärarpumpen är helt förkastligt. Ökningen i pumpens värmeeffekt är mindre än ökningen i elförbrukningen. COP pÃ¥ 0,9 är sämre än elpatronen. Nu gäller detta min pump, det är inte säkert att tendensen är densamma för andra pumpar.  
Har också undersökt den varma sidan men det är betydligt svårare att mäta där. Det verkar dock som om både inre och yttre värmebärarpumpen (har en IVT) skall köras i läge 1. Jag kan inte märka någon minskning på kondenseringstemperaturen vid de olika inställningarna. Varje förändring resulterar i en ökning av elförbrukningen utan någon märkbar ökning av den avgivna effekten. Men det är som sagt svårt att mäta.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: KB cirkpump läge
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2004, 08:07:23 »
Jag tror att du har rätt Roland, vad jag menade var att värmeöverföringen alltid blir effektivare med högre flöde, som du även bevisat med dina mätningar. Om det blir en besparing på den totala verkningsgraden är dock högst osäkert.

I mitt eget fall (har 500 meter i en slinga) så är det nog utan tvivel mest ekonomiskt att köra på läge 3 då difftempen vid låga framledningstemperaturer annars skulle bli 6-7 grader på kalla sidan.

Vore intressant att se lite forskning på detta område, med energimätning på värmebärarsidan skulle det vara en enkel match att konstatera vad som var mest lönsamt vid olika framledningstemperaturer och kollektorlängder.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!